Problem, råd!

rubytoo

Trådstartare
Har två hästar i stallet som tappat väldigt mycket nu trots att de får vad jag tycker mer än väl, men nope det vill sig inte ändå.

De har ett bra hösilage med följande värden

TS 76
Råprotein 167 g/kg TS
Smb protein 96 g/kg vara
Energi 8,5 MJ/kg vara
Ca 5,5 g/kg TS
P 2,3 g/kg TS
k 19,5 g/kg TS

Till det så får de:

1,5 kg krafft energi
0,5kg torr betfor
krafft mineraler
1kg Hi-Oil Racehorse Cooked Mix

Trodde jag skulle klara av det genom att höja energin med nope.

Har aldrig haft problem med tunna hästar innan men den ena är ny för mig och den andre har vuxit en hel del. Tillägga är att båda är fullblod.

Så jag behöver verkligen råd nu hur jag skall fortsätta, vill inte ösa i dem kraftfoder heller.

De har fri tillgång av hösilaget kan tilläggas också men de är väl inte världens bästa höätare.

Sv: Problem, råd!

Hur mycket får du dom att äta ungefär på ett dygn?
Om dom av någon anledning inte gillar det och inte så mycket av det spelar det ju inge roll hur bra värden det har.
Äter dom lusern i någon form om du ger det?

Ja har provat att ge krafft lucern mix och jo de äter det. Har fått det nu i två veckor men det har inte hänt ett dugg.

Båda är fullt avmaskade och de är bara dessa av de 8 som inte tar sig eller rättare sagt tappat

Hur mycket grovfoder får de eller äter upp?

Är de svårfödda i överlag?

Svårfödda hästar kan ha svårt att lägga på sig hull om man börjar utfodra en massa kraftfoder som kompensation nämligen, om de då inte orkar äta mer av grovfodret, altså att man fyller magarna men hamnar ändå i underkant så att säga, kan bli sådan effekt. Nåt att tänka på är att försöka dela upp kraftfodergivorna i så små delar och många gånger per dygn det går. Problemet som kan bli är altså att de börjar äta ännu mindre av grovfodret om man ska ge 3kg kraft för det kan för dessa innebära att de drar ner på grovfodret istället..

2 veckor är ingen tid för att hulla upp..de svåra får man räkna med minst 1-2 månader innan man ser resultat tycker jag

och en nyfiken fråga från mig - varför så många olika fodermedel?

Senast ändrad:

håller verkligen med Dandylinn i fråga om ändring på hull osv. 2 veckor är inget som ger skillnad och än mindre om de är svåra och tunnare ffa. I övrigt så inte nödvändingvis som Dandylinn skriver i övrigt ang. att fodra ett magert fullblod, att alla regler gäller i fråga om bara grovfoder osv, så enkelt är det inte, och det lär du ju veta själv efter all din erf. av fullblod och toppträning osv så där avstår jag från att kommentera ytterligare.

summa summarum utifrån din fråga i sig:

äter de lucernmixet så fortsätt ge det så mkt de vill äta och håll samma energi utöver det så borde det ta sig om ytterligare ett par veckor så att du ser skillnad.

är de stressade eller ngt annat i övrigt så får du ju se till det också, att försöka få dem ner i varv så de kan tillgodogöra sig fodret, men det låter inte så, utan mest som att de behöver öka på i hull rent allmänt?

Senast ändrad:

Då vill jag inflika att jag utgår inte från att man bara ska fodra enbart med grovfoder för det vet jag nästintill är omöjligt på svårfödda, men att det är värt att tänka på att man kan få den effekten om man ger större kraftgivor, att de äter mindre grovfoder och därav hamnar man på minus/de går inte upp så det gäller att hålla ett vakande öga på både och, ffa veta hur mycket grovfoder de stoppar i sig på egen hand främst, sedan tillsätter man kompensation/kraftfoder.

Jag har själv erfarenhet från svårfödda och vet att dessa kan man ge enorma mänger grovfoder, men de äter en maxgiva oavsett så det är inte så jag menar. Men jag har också erfarenhet ifrån att man börjar ge mycket kraftfoder och därigenom börjar de äta mindre av annat..stannar man då på den kombinationen är det inte säkert de lägger på sig för att det blir den där "bukfylla"effekten sas - extra viktigt blir det då att tänka på att undvika större kraftgivor per mål om man kommer upp i stora givor per dygn

Lucern kan man tex ha fri tillgång på en period. Vet de som haft i ett kar eller större balja i boxen ett tag och därigenom har hästarna petat i sig då och då av

Senast ändrad:

Hur mycket grovfoder får de eller äter upp?

Är de svårfödda i överlag?

Ja

Svårfödda hästar kan ha svårt att lägga på sig hull om man börjar utfodra en massa kraftfoder som kompensation nämligen, om de då inte orkar äta mer av grovfodret, altså att man fyller magarna men hamnar ändå i underkant så att säga, kan bli sådan effekt. Nåt att tänka på är att försöka dela upp kraftfodergivorna i så små delar och många gånger per dygn det går. Problemet som kan bli är altså att de börjar äta ännu mindre av grovfodret om man ska ge 3kg kraft för det kan för dessa innebära att de drar ner på grovfodret istället..

De får ju bara 2,5kg kraftfoder fördelat på 4 st givor vilket är väldigt lite eg. De har båda gått på betydligt mer innan. Nu är det bara tillskottsfoder för att höja energin då hösilaget har så högt protein.

De började tappa när det nya hösilaget kom och eftersom det är så högt protein innehåll så försökte vi höja energi därav pluss energi och Hi Oil.

Hade eg sluppit att ge Hi oil men den ena äter inte upp annars.

2 veckor är ingen tid för att hulla upp..de svåra får man räkna med minst 1-2 månader innan man ser resultat tycker jag

Alltså uttryckte mig lite otydligt där, jag har försökt att få upp hullet sedan november och då fick de lucerpellets utan framgång.

och en nyfiken fråga från mig - varför så många olika fodermedel?

Många? De får ett tillskottsfoder dvs pluss energi och ett fullfoder Hi oil, det senaste för att jag inte vill ge mer pelleterat foder

håller verkligen med Dandylinn i fråga om ändring på hull osv. 2 veckor är inget som ger skillnad och än mindre om de är svåra och tunnare ffa. I övrigt så inte nödvändingvis som Dandylinn skriver i övrigt ang. att fodra ett magert fullblod, att alla regler gäller i fråga om bara grovfoder osv, så enkelt är det inte, och det lär du ju veta själv efter all din erf. av fullblod och toppträning osv så där avstår jag från att kommentera ytterligare.

Nu har de fått pellets innan men inget hände därför har jag gått över till mixen nu, vet inte om det är någon skillnad direkt men hoppas det. Tyvärr har den ena tappat mer vilket är lite underligt.

äter de lucernmixet så fortsätt ge det så mkt de vill äta och håll samma energi utöver det så borde det ta sig om ytterligare ett par veckor så att du ser skillnad.

Ja får göra så.

är de stressade eller ngt annat i övrigt så får du ju se till det också, att försöka få dem ner i varv så de kan tillgodogöra sig fodret, men det låter inte så, utan mest som att de behöver öka på i hull rent allmänt?

De är kolugna båda två :D Är lite rädd att proteinet i höet blev lite för mycket för dessa att smälta och därför så tappar de.

Då vill jag inflika att jag utgår inte från att man bara ska fodra enbart med grovfoder för det vet jag nästintill är omöjligt på svårfödda, men att det är värt att tänka på att man kan få den effekten om man ger större kraftgivor, att de äter mindre grovfoder och därav hamnar man på minus/de går inte upp så det gäller att hålla ett vakande öga på både och, ffa veta hur mycket grovfoder de stoppar i sig på egen hand främst, sedan tillsätter man kompensation/kraftfoder.

Men tycker du verkligen att 2,5 kg/dag för hästar på ca 170cm är mycket? Tror faktiskt att de gick på runt 7-8kg under träning ;) Nu har de inte fått så mycket hos mig och hoppas verkligen inte att det är det jag måste göra.

De får fri tillgång på hösilage och de knaprar gott och väl i sig 15-18kg så de matvägrar ju inte direkt.

Jag har själv erfarenhet från svårfödda och vet att dessa kan man ge enorma mänger grovfoder, men de äter en maxgiva oavsett så det är inte så jag menar. Men jag har också erfarenhet ifrån att man börjar ge mycket kraftfoder och därigenom börjar de äta mindre av annat..stannar man då på den kombinationen är det inte säkert de lägger på sig för att det blir den där "bukfylla"effekten sas - extra viktigt blir det då att tänka på att undvika större kraftgivor per mål om man kommer upp i stora givor per dygn

Jag har gjort tvärtom jag har lagt till kraftfodret nu när de började tappa med det nya hösilaget. Så jag har sakta ökat mängden från i november.

Lucern kan man tex ha fri tillgång på en period. Vet de som haft i ett kar eller större balja i boxen ett tag och därigenom har hästarna petat i sig då och då av

Precis så gör vi nu.

Som du är inne på, de kan inte vara så att de får för mycket protein och därför inte klarar av att hålla hullet? Kan du få i dem olja? Om du ger fyra mål borde du kunna ge 3 kanske 4 dl om dagen efter invänjning. Betfibrer har också mycket energi i förhållande till protein men är ju inte så energitätt.

Jag tänkte just föreslå olja.
Det ser ut som att de får allt protein som de behöver.

Olja är bra då.

Har kollat på racehorse mix som du ger, det finns ju mycket protein där. Din höet har kvot 11 och att lägga på racehorse mix som har kvot 11 också,det ökar bara på kvot. Jag skulle prova ge olja, eller Vitafor Derby.

Jag blir lite osäker på vad det är för foder du kallar för lusern mix.
För det stråfoder som Krafft har som heter mix är inte lusern på det sättet som du kanske behöver det. Utan det är utblandat med gräsfröhalm för att få ner värdena och bli som man vanligt hö.
Det du kanske ska ge och som jag själv ger fullblod är ren lusern dom finns både som pellets och hack. Om dom inte äter så mycket av enislaget du har så kan man ge fri tillgång på lusern.

För att höja energin i fodret så är olja bra och enkelt att ge.

Jag blir lite osäker på vad det är för foder du kallar för lusern mix.
För det stråfoder som Krafft har som heter mix är inte lusern på det sättet som du kanske behöver det. Utan det är utblandat med gräsfröhalm för att få ner värdena och bli som man vanligt hö.
Det du kanske ska ge och som jag själv ger fullblod är ren lusern dom finns både som pellets och hack. Om dom inte äter så mycket av enislaget du har så kan man ge fri tillgång på lusern.

För att höja energin i fodret så är olja bra och enkelt att ge.

Som jag förstår det så är det gräshö, är det samma som gräsfröhalm?

KRAFFT LUSERN MIX
LUSERN Mix En kombination av varmlufttorkad lusern, gräshö, melass och vegetabilisk olja. Hög fiberhalt. Levereras i en praktisk och hygienisk plastförpackning som är både lätt att lagra och att ta med på tävling eller resa. Näringsinnehåll normalvärden.

- Med vegetabilisk olja
- Hög proteinkvalitet
- Hög andel fibrer 28%

Innehåll:
Lusern
Gräs
Betmelass
Sojaolja

Var lite ute efter oljan och det lite högre energiinnehållet. Men kanske är fel ute?

Har kollat på racehorse mix som du ger, det finns ju mycket protein där. Din höet har kvot 11 och att lägga på racehorse mix som har kvot 11 också,det ökar bara på kvot. Jag skulle prova ge olja, eller Vitafor Derby.

Är ute efter energin i det men kanske är onödigt?

Du har redan massvis med protein och bör leta efter något foder med lite protein och mycket energi, å låg kvot som möjligt. Olja är ren energi, inget protein.

Jag tror att du är inne på rätt väg när du söker efter något att komplettera med som inte innehåller protein. Jag tror dom faller ut för att kvoten är för hög. Ratar dom halm? Om inte skulle jag provat att byta ut lite av höet mot halm och sedan fylla på med mera av det energirika kraftfodret. Om du nu inte kan byta hösilage förstås.

Jag har märkt på min gamling som pga slitna tänder äter mycket Lusernpellets som ersättning för höet, att han faller ur oberoende av hur mycket jag ger honom om kvoten i baljorna blir alltför hög. Det "extra" han får i baljorna måste ha en kvot på 7 eller högst 8 om höet ligger på 6. Om ditt hö ligger så högt som du skriver måste nog energin upp. Jag hade lagt på ca 1-1,5kg Betfor först att få upp energin med, det är gott om fibrer i det och brukar funka bättre än spannmål att äta mycket av. Sen hade jag fyllt på med 1-2dl olja och sen annat; färdiga pellets med riktigt låg kvot eller krossad spannmål.

Betydligt billigare och enklare att ge olja istället för mixen om det är energi du vill ha. Går bra med de flesta oljor som har livsmedelskvalite och man börja med en liten mängd 0,5 - 1 dl som man häller över annat foder. Det kan man sedan höja långsamt upp tills man får rätt förhållande i foderstaten.

*KL*

Dum fråga kanske men har du kollat så de inte har mask?

kan ju vara en orsak till varför de tappat/inte lägger på sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 931
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har varit Väldigt bortskämd med superhö (nästan lite väl bra) men nya höt som jag skall börja ge tämligen snart ser ut som följande...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: SaraMara
·
Foder & Strö Hej, nu har analysen av vårt hö kommit och som jag förstår är proteinvärdet inte det allra bästa. Blir dock lite förvirrad på hur man...
Svar
12
· Visningar
2 803
P
Foder & Strö Som många andra före mig behöver jag nu lite råd... Ska byta ut fibergi och havre till kornkross då jag får det inkluderat i stallhyran...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 251
Senast: puckis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV