problem ponny

E

eliinarviidsson

Hej!
Jag har lite frågor som jag desperat letar svar på och hoppas på att du kanske har dem.

Jag har en d-ponny, 9 år. Imp holland. Han är väldigt slim och har mkt svårt att gå upp i vikt.

Han står i en 3.7x3.9m box på halm där han har fri tillgång till hö och där vi gömmer morötter och
äpplen så att han ska
stimuleras (han tycker detta är jättekul).

Han tävlas i gymkhana, hoppning och dressyr. Rids 5-6 dagar i veckan. Mestadels dressyr men
en dag gymkhana och ibland rids han ut. Han svettas enormt och är vild. Han har absolut noll tålamod
och när man fattar galopp galopperar han ett tag byter till kors galopp med endast bakbenen sen byter
han tillbaka. Har haft en massör och akupunktör som har kollat på honom, han har ont framme vid
manken och sen vid sadelslutet. Hon sa att han har ont i manken syftar mkt på stress och att han
har ont längre bak är kopplat till matsmältningen.

VARJE DAG /
¤ fri tillgång till hö
¤ ungerfär 10 morötter
¤ gräs (vistas i sommarhage 6-11 timmar/dag)

2 GÅNGER / DAG /
¤ halvt hippomått Spillers RESPONSE slow realese energy mix
¤ halvt hippomått korn
¤ dl rapsolja

Med denna informationen kanske du har en aning om ;

Varför det är såhär?

Hur han ska gå upp i vikt?

Bli lugn?

Få bort hans ryggsmärta?
( just nu har han stått en vecka, fått massage en gång sedan har jag fått
övningar som jag massarer honom varje dag, och så går jag små promenader
med honom )

Skulle vara jätte tacksam för svar, det är så jobbigt att se sin pärla sjuk!

Mycker Vänliga Hälsningar

Sv: problem ponny

Vad gäller ryggen så tycker jag att du ska be en sadelmakare kolla så att sadeln verkligen passar. Om det inte är något fel på sadeln så bör du förstås låta en veterinär titta på din häst, och en instruktör titta på din ridning.

Vad gäller att han inte går upp i vikt så tycker jag att du ska ge hästen mer mat. Kanske något kan hjälpa dig att räkna ut en foderstat? Det låter hur som helst inte som att din häst får speciellt mycket kraftfoder, jag vet inte hur stort ett hippomått är men jag antar att det är en liter, i så fall får din häst bara ett kilo kraftfoder per dag. Det är ganska lite för en häst som går så mycket som din. Du kan ju börja med att dubbla det, och om inte det hjäper så får du väl lägga på ytterligare 1-2 kilo. Hjälper inte det så kan du börja oroa dig igen.

Vår svårfödda fullblodsvallack har nu gått upp ganska bra i vikt, han får fri tillgång på ett bra selage, kanske pillar i sig 10kg (skulle vilja att han åt mer men det kanske kommer) 1kg Rehab, 0,8kg kornkross, 3dl (torr) betfor, ca 2-3dl Rapsolja morgon o kväll. Han orkar inte äta mer grovfoder, han har blivit bättre än han var med att äta grovfoder men skulle vilja att han åt ännu mer men det kanske blir bättre, hoppas det.

Varför ses så många hästar som bara försöker tala om att de mår dåligt för "problem hästar".

Utifrån det du beskriver så verkar hästen dels gå med felanpassad sadel och troligt magkattar/sår.

Så en start är att kontrollera sadeln hos någon mycket komepetent person eftersom hästen redan uppvisar "skada", ta bort ALLA morötterna och sedan åka till en veterinär för misstänkt magåkomma som kan få bli medicinerad.

Jag skulle dock inte misstänka magåkomma i första hand. Att den har ont i länden kan lika gärna tyda på att sadeln klämmer eller att ryttaren sitter i bakvikt. Det är ju rätt ofta just i länden som de får ont i musklerna. Sen att det finns ett akupunktursamband mellan ländrygg och mage känns mindre intressant. Då tror jag att sambandet mellan ont i ländryggen och oförmåga att hålla rätt galopp är mer fruktbart att gå på.

Jag tror inte heller att det nödvändigtvis beror på magproblem att en het häst i mellanhård träning som bara får ett kilo kraftfoder, okänd mängd hö som vi inte vet något om proteinhalten på, och näringsfattigt höstgräs är lite tunn.

Däremot håller jag med dig om att sadelmakaren verkar vara en bra första station på vägen mot en smärtfri rygg!

Att han har ont framtill och baktill under sadeln tycker jag kan tyda på att sadeln helt enkelt är för rak och trycker framtill och baktill. Det kan inte vara så att när han jagar upp sig så svankar han och kör upp huvudet vilket gör att ryggen blir mer svängd än när han är lugn? Så sadeln vekar passa när han står stilla eller rör sig makligt men inte när han är uppjagad? Smärta bidrar ju till mer stress.

När det gäller vikten förbränner han förmodligen jättemkt iom stressen och behöver få i sig mer.
Han har fri tillgång på hö, men hur mycket äter han varje dag då? det kan ju vara allt mellan 5 och 20 kg beroende på om hästen är mer glupsk eller ointresserad. Du kanske ska lägga till mer mat han tycker är god istället för hö om han inte äter annars.

och hur är det med mineralintaget? Ni skulle kunna prova med lite magnesium, många stressade hästar förbrukar jättemkt, och brist gör att de får svårt att stressa av och reagerar mkt på ljud mm.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 258
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 819
Senast: Zamira
·
Hästvård Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 874
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18