E
eliinarviidsson
Hej!
Jag har lite frågor som jag desperat letar svar på och hoppas på att du kanske har dem.
Jag har en d-ponny, 9 år. Imp holland. Han är väldigt slim och har mkt svårt att gå upp i vikt.
Han står i en 3.7x3.9m box på halm där han har fri tillgång till hö och där vi gömmer morötter och
äpplen så att han ska
stimuleras (han tycker detta är jättekul).
Han tävlas i gymkhana, hoppning och dressyr. Rids 5-6 dagar i veckan. Mestadels dressyr men
en dag gymkhana och ibland rids han ut. Han svettas enormt och är vild. Han har absolut noll tålamod
och när man fattar galopp galopperar han ett tag byter till kors galopp med endast bakbenen sen byter
han tillbaka. Har haft en massör och akupunktör som har kollat på honom, han har ont framme vid
manken och sen vid sadelslutet. Hon sa att han har ont i manken syftar mkt på stress och att han
har ont längre bak är kopplat till matsmältningen.
VARJE DAG /
¤ fri tillgång till hö
¤ ungerfär 10 morötter
¤ gräs (vistas i sommarhage 6-11 timmar/dag)
2 GÅNGER / DAG /
¤ halvt hippomått Spillers RESPONSE slow realese energy mix
¤ halvt hippomått korn
¤ dl rapsolja
Med denna informationen kanske du har en aning om ;
Varför det är såhär?
Hur han ska gå upp i vikt?
Bli lugn?
Få bort hans ryggsmärta?
( just nu har han stått en vecka, fått massage en gång sedan har jag fått
övningar som jag massarer honom varje dag, och så går jag små promenader
med honom )
Skulle vara jätte tacksam för svar, det är så jobbigt att se sin pärla sjuk!
Mycker Vänliga Hälsningar
Jag har lite frågor som jag desperat letar svar på och hoppas på att du kanske har dem.
Jag har en d-ponny, 9 år. Imp holland. Han är väldigt slim och har mkt svårt att gå upp i vikt.
Han står i en 3.7x3.9m box på halm där han har fri tillgång till hö och där vi gömmer morötter och
äpplen så att han ska
stimuleras (han tycker detta är jättekul).
Han tävlas i gymkhana, hoppning och dressyr. Rids 5-6 dagar i veckan. Mestadels dressyr men
en dag gymkhana och ibland rids han ut. Han svettas enormt och är vild. Han har absolut noll tålamod
och när man fattar galopp galopperar han ett tag byter till kors galopp med endast bakbenen sen byter
han tillbaka. Har haft en massör och akupunktör som har kollat på honom, han har ont framme vid
manken och sen vid sadelslutet. Hon sa att han har ont i manken syftar mkt på stress och att han
har ont längre bak är kopplat till matsmältningen.
VARJE DAG /
¤ fri tillgång till hö
¤ ungerfär 10 morötter
¤ gräs (vistas i sommarhage 6-11 timmar/dag)
2 GÅNGER / DAG /
¤ halvt hippomått Spillers RESPONSE slow realese energy mix
¤ halvt hippomått korn
¤ dl rapsolja
Med denna informationen kanske du har en aning om ;
Varför det är såhär?
Hur han ska gå upp i vikt?
Bli lugn?
Få bort hans ryggsmärta?
( just nu har han stått en vecka, fått massage en gång sedan har jag fått
övningar som jag massarer honom varje dag, och så går jag små promenader
med honom )
Skulle vara jätte tacksam för svar, det är så jobbigt att se sin pärla sjuk!
Mycker Vänliga Hälsningar