Problem på tävling, hjälp snabbt! *långt*

K

kladdkakor

Hejsan!
Nu behöver jag lite hjälp från er kära bukare.
Min kompis har en D-ponny, som är tävlad upp till LA i Polen med föregående ryttare.
I maj förra året så började det gå dåligt på tävling för dem - hästen började stanna.
Nu i år så kom vi fram till vad det var - benskydden (hon hade såna Lamicell PRO som hon använde 2-3 dagar i veckan).
Skydden slängdes, hästen började hoppa igen. Allt är bra igen, trodde vi.
Men, så började hästen stanna på tävling igen.
Hästen är hoppglad och positiv, men på tävling bara stannar han. Kommer i fin galopp mot hindret, precis innan så blir det tvärstopp. Även på framhoppningen. Sadeln passar, han trivs med bettet. Tävlas LD/LC nivå. Han trivs med ryttaren, och hon rider honom bra. Han är kollad hos veterinär, men hittade inget.
Vad kan det vara? Hjälp oss nu kära bukare, kom med alla teorier ni har, bra som dåliga! Allt uppskattas.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem på tävling, hjälp snabbt! *långt*

låt honom ha ett tävlingsuppehåll.. han kanske helt enkelt är trött på att tävla nu.. ge honom ett uppehåll på ca två månader och prova sen igen.. träna mkt hemma så ni blir änu bättre sen när ni åker ut på tävlingar ;) det är det rådet jag har! Lycka till :D

Ge tävlingsuppehåll, sätt upp en annan ryttare och se om hästen hoppar då.
Kolla igenom all utrustning och hästen, dock verjar det som om det redan har gjorts.

har läst andra inlägg om sådant på buke, att det kan vara en påbörjad kotledsinflamation?
På tävling blir det ju mycket som är annorlunda också, om hästen bara stannar på tävlingar..t.ex. underlaget, att åka transport på ditvägen o så vidare..
Kanske läge att kolla upp hästen av en veterinär?

Lycka till! :)

Tack för hjälpen ;) som det står i första inlägget tog jag och mamma honom till fröken veterinär för inte så länge sen. Ingen anmärkning, han var klockren. Transport är inte heller något problem, han trivs i transporten och brukar till och med somna ibland. Fortsätt gärna komma med förslag, ni är underbara!

Hmm...hästen såldes till utlandet för att den börjat hoppvägra? :D Det bara slog mig...:angel:

:)

HEJA ELLINOR & GRYMARS :D <3
Men det kanske vore ngt med öite tävlingsuppehåll och så över sommaren och så ?

Problemet är då att problemet fortfarande kvarstår (öh, bra mening där!)
för så vet vi fortfarande inte varför han vägrar. :crazy:

Fortsätt med förslag! :bow:

Oj, förlåt missade inlägget om veterinären...

Har ni kommit fram till nånting vad det kan tänkas bero på? :)

Först: Kolla så att hästen inte har ont!

Sedan: Jag har också en liten stopper hemma i stallet. En riktig felsökare; gör jag minsta lilla pyttefel (det rör sig om centimeterstora hjälper och millisekunders timing) nitar han. Såklart jättebra eftersom jag verkligen får lära mig rida och inte bara styra och åka med, men när han dänger av en för hundrafemtielfte gången blir man lite matt och önskar att man hade en schysst häst som kunde ställa upp lite ibland :angel:

Kanske ni har nåt liknande? Ta hjälp av en duktig tränare?
Alltså, jag menar ju såklart inte att ryttaren är dålig, ta det inte fel nu :) Men vissa hästar är supersvåra!

Nu har jag och hästen börjat komma överrens på träningarna (= jag har lärt mig rida liite bättre), men fortfarande kan jag bli alldeles blank i huvudet på tävlingar och helt glömma bort hur man gör när man rider. :p Så det kanske kan bero på det också?

Kolla med equiterapeut om h*n kan hitta något som inte vet hittade. Jag hade en ponny som fick ont av sin sadel. Hade ont i ryggen och låsningar i bog, nacke m.m. Ponnyn hoppade allt på träning och framhoppning, men "visste" att det gjorde ont att hoppa en hel tävling så den stannade ut sig på tävling. Sen satt det kvar i huvudet ett bra tag efter det att det gjorde ont att tävla med mig så även fast allt var okej så stannade vi ut oss - men med en annan ryttare hoppade ponnyn hur bra som helst...

Tävlingsuppehåll. Kolla upp hästen utav en veterinär. Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 875
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10