Problem på ridbanan

J

Jennifer80

Hej, är det någon som har tips hur jag kan bygga upp kondisen på pållen i dressyren?

När jag rider dressyr blir min arab snabb trött och lat, jag håller på att träna upp honom. Han behöver träningen med volter och galoppfattningar, men han blir så trött.:(

Han går bra i form men efter ett tag blir allt slarvig och oftast efter tredje galoppfattning är det kört. Han försöker fuskar med hörnen, saktar av o.s.v..:devil:

Ute i skogen är han pigg och verkar orka hur mycket som helst, men banan är pest och pina. Men han har blivit bättre, förut bockade han vid varje galoppfattning i hörnen, det har han i alla fall slutat med.

Vad kan jag göra, för att få honom i bättre kondis och att få honom lite mer glad på banan?:crazy:

Tack för alla svar : :bow: :bow: :bow:

Sv: Problem på ridbanan

Det är väl bara att träna, träna, träna. Tillslut kommer han att bli starkare, men glöm inte att variera din ridning så att han även får göra saker som inte är så jobbiga. Glöm inte berömmet heller!!

Våran unghäst var sådan förut.. vi red mycket i skogen och försökte rida på en äng i stället för på banan. Antingen har han dålig kondis eller så kanske han bara lurar dig på banan för att komma undan när det börjar bli tråkigt.. så var det i allafall för mig innan men det är bara att kämpa på och försök att byta övning ofta på banan så att han får annat att tänka på så att han inte bara går på volten... LYCKA TILL!

Om han är pigg och frammåt i skogen, och orkar galopperat/trava långa sträckor med dig där så verkar det inte vara något fel på konditionen. På ridbanan behöver hästen däremot en hel del muskler, och finns inte de kan det bli jobbigt för hästen.

Dessutom brukar många hästar tycka att det snabbt blir tråkigt. Variera din ridning MASSOR, undvik att ligga och harva på volten eller fyrkantsspåret. Rid på volterna som uppvärmning för att lösgöra båda varven, därefter gör serpentiner, olika stora volter på olika ställen av ridbanan, gör massor av konstiga vägar, sidvärts, halter, vändningar m.m. och varva med galopp som hästarna brukar tycka är roligt.

För att stärka musklerna medan hästen tycker att det är roligt, rid dressyr i skogen. Galoppfattningar är guld att träna, t.ex. övergångar trav-galopp och skritt galopp med bara 5-10 galoppsprång och lika många trav/skrittsteg, rid öppnor och slutor i skritt och trav, sidvärts över vägen med olika tvärning (se upp för bilar!!) och jobba MYCKET med rakriktningen i skogen så hästen spårar. Det kanske inte är så att man ALLTID kräver konstant spårning (jag är inte så superduktig så jag tycker det blir väldigt jobbigt i längden med milimeterexakthet), men att man använder skogen till att träna och bygga upp dressyren.

Lycka till!

ut och skritta, långa turer. Sen när han blir piggare = får bättre kondis kan du varva in trav och galopp pass i tidturerna. Jag skrittar 20-25 minuter, trava och galopperar 5-10 minuter sen skrittar jag väl 20 minuter om inte mer. Min häst är i just uppbyggnadsstadiet och då måste man ta det lugnt och öka succesivt. Min häst har laggt på sig jätte fina muskler (massören var här och berömde idag :banana:) och det gör att man får bevis på att hon tar sig. klättra är alltid bra och ska göras i skritt för att få bästa utdelning. Lycka till ;)

Jennifer80 skrev:
Hej, är det någon som har tips hur jag kan bygga upp kondisen på pållen i dressyren?

När jag rider dressyr blir min arab snabb trött och lat, jag håller på att träna upp honom. Han behöver träningen med volter och galoppfattningar, men han blir så trött.:(

Han går bra i form men efter ett tag blir allt slarvig och oftast efter tredje galoppfattning är det kört. Han försöker fuskar med hörnen, saktar av o.s.v..:devil:

Ute i skogen är han pigg och verkar orka hur mycket som helst, men banan är pest och pina. Men han har blivit bättre, förut bockade han vid varje galoppfattning i hörnen, det har han i alla fall slutat med.

Vad kan jag göra, för att få honom i bättre kondis och att få honom lite mer glad på banan?:crazy:

Tack för alla svar : :bow: :bow: :bow:

Ha inte för mycket ridbana ridut, hoppa lite på banan också om din häst tkr det är kul, nästan alla gör de,, Gör mycket i skog som att klättar det förebygger mycket muskler ochså så hon kanske orkar att röra på sej i huvudtaget!!!

Personligen är jag av den uppfattningen att att alla beteenden har en orsak, men det är ju bara lilla jag ute i stora cyberrymden.
Det verkar dock stämma med mina psykologistudier dock:(

Om hästen bockar kan det ju var av glädje men det kan också vara ett sätt att kommunicera med oss, särskilt om det händer vid speciella tillfällen. tex hörnpassering.

Likaså om hästen stannar

Du skriver att du är tacksam för alla svar, så här kommer mitt.

Försök att ta reda på varför hästen gör som den gör. Hästar kan ju inte prata, de kan ju bara komminicera med oss genom sitt beteende.
Det gäller att försöka lyssna på vad de säger. :smirk:

Ledtrådar;

Böjda spår
Galoppfattningar
Stannar

Hm om hästen protesterar i galopp och böjda spår, men inte i trav så är det ju alltid läge att tänka sadel.
Hästens rygg formar sig väldigt olika för vad den gör.

Likaså detta med att hästen stannar är ju ett tecken på något.

Sedan har vi ju detta med balans. Hästen behöver extra balans vid böjda spår och galopp fattningar. Dålig balans kan den försöka springa ifrån - protestera mot - eller stanna.

Varför har hästen dålig balans?
Ryttaren kan störa den.
Sadeln kan hindra hästen att forma sin rygg så som den behöver.
Sadeln kanhindra ryttaren att sitta så som hon behöver för att komma till sin balans( gäller även en del bomlösa)

Visst man kan vara hård och kalla den lat, eller så kan man vara förståenden och ta reda på vad som felas den.

Det är ju lätatre att rätta till ett problem om man först identifierar det exakta problemet

Flyktdjur är sällan lata.

En duktig hästmänniska med erfarnehet kan säkert få fler ledtrådar IRL.

Jag tror att "syndromet" du beskriver, som dessutom är ganska vanligt, har mycket att göra med att ryttaren inte har en plan eller ett fokus tillräckligt när man rider på ridbana och tränar.

För att kunna rida hästen ett pass som ger något, och som utbildar och stärker hästen (för det är muskler och styrka som saknas snarare än konditon på ridbanan), måste ryttaren ha kunskap nog att förstå VARFÖR man tränar vissa saker, och lägga upp en "plan" medans man rider passet, och kunna anpassa utefter hur saker fungerar/inte fungerar, dvs omvärdera planen men fortfarande förstå VARFÖR och hur.

har du någon att träna för? det rekommenderar jag som första steg, dvs en tränare som kan förklara och ge dig något du kan träna på mellan lektionerna, när du sitter på egen hand.

att lära sig att rida planerat, samt "hur och varför" tar tid, men med detta kommer också en mera motiverad häst, som är sammarbetsvilligare då den förstår vad som krävs och känner att ryttaren är fokuserad och tydlig i sitt ridsätt.

Du kanske har lite nytta och glädje av mina träningstips

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=667530

Det är en del av den ridning, som jag använt mig av att stärka, muskla och mjuka upp min häst. Mycket variation, för att inte tjata ut hästen.

Varför inte lägga en och annan bom på banan, antingen att tvära längs med, trava eller galoppera över eller att använda för att tvära till, göra halvhalt och tvära ut, eller ha den som markering, för att göra halt på bestämda platser.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Du kanske ska bygga upp hans kondition innan du börjar rida honom i paddock? Visst kan du rida honom där någon gång ibland, men har han ingen kondition kan man ju inte räkna med att han orkar göra galoppfattningh på galoppfattning. :p Så mitt råd är att träna upp konditionen ute innan du rider honom hårdare på banan! Lycka till.

Tack för era tips! :) . jo jag ska börja träna för en instruktör också, det var bara lite svårt att hitta någon som vela åka hit till mig ( i skogen). :angel: .

Eftersom än så länge har jag ingen egen transport än, så jag kan inte åka iväg med hästen.

Och dessutom jobbar jag skift, då blir det väldigt svårt att vara med på ridskola eller liknande. :(

Men nu har jag hitta någon som vill åka till mig. så roligt! :) .

Jag pratade med henne och hon trodde att hästen tyckte mest att det var tråkigt med ridbanan, därför tappar han framåtbjudningen, blir lat och obalanserad. Eftersom jag rider mycket i skogen långa turer m.m. trodde hon inte att det var kondisen.

Nu bockar han ju inte mer och det kan ha varit sadeln, jag har en ny sadel och sedan dess har han inte gjort det ngt mer. :banana: .

Hon gav mig tipset att inte rida länge på banan bara någon runda utan att kräva ngt i början, att jag bara ska låta honom springa lite som han vill. Sedan skulle jag rida ut, eftersom det tycker han är ju kul.
Nästa gång ska jag förska rida en runda på tygel och om han var duktig berömma honom jätte mycket och sedan rida ut o.s.v.

Hon trodde att jag kanske kan väcka ett litet intresse hos honom då, att han märker att det är inte bara är jobbigt på banan. Det ska jag göra nu i två veckor sedan ska hon komma upp och kolla hur det går, och hjälpa mig varje vecka. :)

Får väl se hur det går! ;)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 491
Senast: Cornelia
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Träning :crazy:Hej! På min speciella ridskola så finns det en häst där som heter Luella hon är ca 1.58cm. Hon är snäll att hantera i boxen...
Svar
4
· Visningar
1 593
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka