Problem om hästarna äter för mycket fruset gräs?

B

bloss

Hej hej..

jag har två barfotaverkade islänningar som går på lösdrift och har tillgång till ganska stora betesmarker. Nu är det så att de fortfarande nöjer sig med att äta gräs även om de har tillgång till fri mängd hö, jag kan tillägga att jag bor i skåne och att det inte har frusit så jätte många gånger ännu men det finns ändå inte så mycket liv i gräset. Men nu när det är fruset så fortsätter de att äta gräs och lite lite hö (men verkligen inte mycket). Kan de vara dåligt för hästarna att äta massa fruset gräs? Jag har hört om en tjej vars häst fick fång nu och att vetrinären sa att det kunde bero på att gräset ändrade sockerhalt pga att det har varit så milt och frusit.. nu är detta en häst som haft fång innan men jag funderar ändå lite på hur det kan påverka dem.

Nu är jag mycke för naturli hästhållning, att försöka få hästen att leva så naturligt som möjligt och i friheten är det ju ingen som stoppar hästen från att äta fruset gräs..

Någon som har tankar om detta?? gärna någon med erfarenhet av barfotahästar om det finns någon här.. fast alla ni andra får gärna utala er också..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem om hästarna äter för mycket fruset gräs?

Du behöver inte vara orolig för att hästarna väljer att äta fruset gräs. Mina hästar, varav en av dem är en islandshäst, väljer fruset gräs och sedan kompletterar de själva med hö och halm när de har behov av det. Jag har mina hästar barfota och på lösdrift. Jag tycker att det är fantastiskt att kunna erbjuda hästarna bete att tillgå även under vinterhalvåret.

Om du är intresserad av att läsa och lära mer om fång så kan jag rekommendera boken founder av jamie jackson. Den finns att köpa via nätet och om du går in under www.naturligahovar.se så kan du hitta den i en webshop där.

Mina hästar äter ibland fruset gräs ingen av de blir dåliga, dock vetjag 2 hästar som blev det. Men de var riktiga matvrak och åt ALLT som kom i deras väg

tack, jag ska kolla upp den boken jg har hört talas om den innan

Det finns fall där hästar fått fång efter att de ätit fruset gräs. Jag känner även till fall där hästar har fått kolik av samma anledning.

Mina egna hästar har alltid gått i stora hagar och av den anledningen även ätit mycket fruset gräs. Själv har jag aldrig haft några problem med mina hästar.

Om man tittar på det stora antalet hästar som under vinterhalvåret har möjlighet att äta fruset gräs och jämför med antalet individer som blivit sjuka så tror jag inte att problemet är så stort.

I viss mån (anser jag) kan det ju spela roll hur vana hästarna är att äta detta också. Hästar som under större delen av dygnet går ute får en jämnare tillförsel av det frusna gräset än hästar som står stallade nattetid.

Mina hästar har alltid tillgång till vanligt hö i hagen och jag har kunnat iakta att de växlar mellan att äta gräs och hö under dagen.

är det någon som vet vad det är som gör att fruset gräs utlöser fång eller kolik?

Det här skulle egentligen H.H. svara på men jag kan försöka mig på en lekmannaförklaring. Senare forskning tyder på att det är sukaten (sockret) i gräset som orsakar fång. Gräs som fortfarande växer buffrar upp socker när det kommer köldknäpp vilket innebär att det är höga sockerhalter efter en frostnatt. När medeltemperaturen sjunker och gräset slutar växa slutar det komma "sockertoppar" och risken minskar.
Baljväxter däremot, som klöver, ackumulerar sockret ända till dec-jan här nere så har man mycket baljväxter har du ett riskmomemt till.
Vi släpper våra barfotingar på vinterbetet som är bl.a. efterbete på vall och kanska kraftigt men inslag av klöver, samtidigt som de har fri tillgång på hösilage med 70% ts halt. De sätter i sig ungefär 5-6 kg hösilage per häst och dygn och resten bete. De är pigga och med bra vinterhull :D :D

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Är det inte så att det bara är när gräset växer som det är farligt när det fryser? När gräset slutat växa på hösten/vintern är det inte värre än att äta fruset hösilage. Så har jag förstått det.

Och nu när jag läser inläggen så ser jag att Rolle är inne på samma linje... :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: ameo
·
Hästvård :banghead: Typ, hej kom och hjälp mig dö. Lite så känner jag väl nu :( Har sedan 1½ år tillbaka en shetlandsponny som går som sällskap...
2
Svar
22
· Visningar
5 050
Senast: Texaz
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 206
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Hej! Önskar svar från er som är hemma bland fång, IR mm och som har satt er in i metabolism mm och på så vis kunnat...
Svar
10
· Visningar
1 918
Senast: Iliaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama