Problem med vä galopp

Mussea

Trådstartare
Hej! Varning för lite långt...

Visste inte om jag skulle posta detta under ridning eller dressyr, men då det är tänkt att vi ska ut på lite tävlingar längre fram fick det bli dressyr.

Hästen det handlar om köpte jag för snart ett 1/2 år sedan. Han har rätt lätt för sig att gå i form och upp med ryggen, men ser man inte upp går han "för mycket", alltså bakom lodplanet, och ej i form alls. När man kommer till ridning har han bitvis ett jättefint steg. I galoppen kan han ha höga "benlyft", ser i mitt tycke rätt häftigt ut. Han är 8 år.

Men, jag klarar inte vä galopp, i alla fall på volt. Han bryter av och jag blir lika frustrerad varje gång. Får göra om fattningarna då han försöker springa in i galoppen. Börjar om och samma sak händer igen.

Vi tränar för en tränare en gång i veckan som försöker hjälpa oss. Igår testade vi en longerlina och då gick det bättre. De andra övningarna vi tränade på gick bra. Hon tycker dock att jag ger upp för lätt och får inställningen "det går inte" och att jag måste skaffa mig mer jä.. anamma typ.
Jag blir frustrerad. Trots form och steg kommer vi inte kunna tävla lätt C:1 om inte galoppen sitter där.

Han klarar galoppen, det är nog jag som omedvetet bromsar fast jag vill fram :crazy: Det känns nämligen stor skillnad på honom i hö och vä varv, i vä känns det som om vi ska välta! Går därför bättre på rakt spår i det varvet. I traven är det också skillnad men inte lika påtaglig.

Jag är inte rädd för att rida fort egentligen, men här bromsar jag nog omedvetet. Dels för känslan att vi ska välta, dels så är han lite tittig och kan kasta sig lite åt sidan när det är något han blir rädd för. Vi tränar kvällstid i en belyst paddock, men det blir en del skuggor från ett träd, och tex det kan han kasta sig undan från. Han har bara ett öga efter en skada när han var 1/2 år, och det påverkar nog en del i tittigheten. Vä öga saknas.

Jag har en äldre ponny med, som är mer utbildad, och där har jag inte de "galopp-problemen". Tränar också dressyrspecial på ridskolan med deras hästar och där har jag inte heller ovan nämnda problem. Har stannat kvar på ridskolan trots 2 egna hästar, tycker man lär sig hela tiden, samt för gemenskapen. Hade varit jättebra att ha med min på dressyrlektionerna men då jag ännu inte har någon transport får det vänta lite.

Finns det något hjälpmedel som kan göra att jag känner mig säkrare och därmed våga få fram honom bättre? Vad är ett fegissnöre som man läst om ibland? Andra tips och råd? Jag vet att vi inte välter, men ostadighetskänslan är obehaglig.

Vill gärna också ha tips hur man bli stadigare i sin egna kropp? Jag hjälper (läs stjälper) till för mycket med kroppen, omedvetet när jag rider.

Vill poängtera att detta problem inte är min fina hästs fel, han kan inte hjälpa att jag inte kan rida ordentligt.

/Mussea

Sv: Problem med vä galopp

Det låter som att du borde träna din balans just i vä varvet då.
Jag hade samma problem i hö med min innan. Efter balansträning, rida utan stigbyglar ett tag så sitter det nu.
Du tappar balansen= hästen osäker och bryter av.
Att den rusar in i fattningarna kan vara att du inte ger en tillräcklig tydlig fattning. (Samma här också)
Ibland tycker dom att vi ska ha foten framme i armhålan på dom, ibland går det med att bara flytta fram nån cm. Så ändra positionen på fattningen lite, och testa vad som funkar bäst. Sen kanske trycka till lite hårdare och lite snabbare.
För övrigt så fattar min perfekt galopp från skritt nu! Innan kunde hon inte ens fatta från trav, då pga mig.

Sen på volten så rid så stort som möjligt. Bromsa upp lite om du tycker det går för fort men driv då med sätet mer för att inte tappa galoppen.

Senast ändrad:

Tack för svar!

Det konstiga är att det är bara på honom som jag har svårare i vä varv, på alla andra är det höger. Tex känns det som att jag sitter på fel sittben fast jag sitter rätt (i hö varv på andra hästar). Ett varv brukar ju vara svårare, men att man även som ryttare har ett svårare varv, hmm.

Balansträning är ju aldrig fel, får nog sitta lite mer på min boll därhemma... Kan ju testa utan stigbyglar med, är ju dock en risk att åka av om det blir lite hopp & studs... Andra hjälpmedel? Vad du vad ett "fegissnöre" är förresten?

Standardfråga, är hästen uppkollad så det inte är något fysiskt som ligger bakom problemet?

Hur gör hästen med andra ryttare? Låt en mer erfaren ryttare prova (om du inte redan gjort det) och be dem tipsa dig hur du ska göra.

Hur beter sig hästen på töm/lina?

Alla hästar är olika:)

Kolla upp hästen om den inte är kollad. Ring ut equiterapeut, inte så dyra och hittar ofta problemen.
Rid utan stigbyglar med halsrem. Då kan du hålla i dig om det nu skulle vara så att hästen blir skrämd. Eller så kan du ha fegissnöre. Sånt som sitter i sadeln va?

Inte vet.besiktad i den bemärkelsen. Kanske fel av mig att inte göra det vid köp, men jag har sett den hästen dagligen i ett par år, och han har på den tiden inte varit skadad, halt eller sjuk. För 2 veckor sedan kollades han i munnen (tuggar lite på bettet), lyssnades på och kändes på benen av min distriktvetr i samband med vacc. Men inte helt vet.besiktigad, nej. Jag ska i och för sig snart ha ut vetr igen, till min ponny, kan ju be dem kolla honom mer noggrant då. Men någonstans tror jag att det är jag som är problemet och inte han. Utrustningen såsom sadel & träns är däremot kollat, fick dock tips av vetr att testa ett rakt bett som ligger mer stilla i munnen.

Frågade förra ägaren igår (som ridit in honom) och hon tycker med han är olika i varven, men upplever det nog inte på samma sätt som mig. Inte att de skulle välta liksom. En ridskolehäst jag red mycket förut kändes det likadant på, men nu är han mer lika i varven då han stärkt sig i galoppen i det varvet.

Jag känner en som utbildat sig till hästmassör, det kan jag ju med prova.
Jag vet inte om det är det som man kan fästa i sadlen, i så fall har jag ett oanvänt jag köpte för flera år sedan. Men tänkte nog mer på halsrem, vad köper man dem tros?

Googlade nu lite på halsrem, och det var inte riktigt det jag tänkt mig heller såg jag nu, den jag hittade var kort och påminde om ett hundhalsband. Hittade däremot ngt som kallades för halsring och hade en stor omkrets och fanns både i syntet och läder. Får fundera vidare...

Jag hade också kollat upp hästen ordentligt. Hästar tänker ju inte så att det inte "vill" gå i en viss galopp. Får man problem så kan det ofta vara att hästen är stel eller har ont. Min egen häst är precis konvalescent pga glidledsinflammation i båda bak. Han var inte halt så att någon kunde se det, men jag kände att bjudningen saknades, särskilt på böjt spår i vänster varv. När det visade sig efter böjprov att han faktiskt var halt på båda bak var jag väldigt glad att jag hade åkt till klinik med honom, i stället för att tänka att felet låg hos honom eller i min ridning.

Om din häst visar sig vara helt frisk och fräsch, då finns det skäl att analysera om du gör något i din ridning som hämmar honom, eller om han helt enkelt är för svag. Men för din egen och hästens skull (och utifrån min egen erfarenhet), hade jag verkligen rekommenderat en grundlig koll först.

Jag känner en som utbildat sig till hästmassör, det kan jag ju med prova.
Jag vet inte om det är det som man kan fästa i sadlen, i så fall har jag ett oanvänt jag köpte för flera år sedan. Men tänkte nog mer på halsrem, vad köper man dem tros?

Ta ett vanligt stigläder och knäpp runt halsen, det brukar kallas för fegsnöre i mina trakter iallafall.

Ska ringa vetr på må och beställa tid till min lille, ska be de kolla igenom honom samtidigt då. Dock blir det så att vetr få komma till mig i första skedet. Även om det inte kan undersökas så omfattande som om jag hade kommit in, men longering och böjprov kan man göra i all fall. Även massör ska bokas till båda.

Enligt min tränare så behöver han sträcka ut musklerna på hö sida (om jag nu inte missuppfattade helt!)

Däremot vet jag att jag (omedvetet?) bromsar i fattningen just för att jag tycker det känns ostadigt, och inte riktigt vågar ta fart, och desto ostadigare blir nog känslan. När jag longerades igår gick det mkt bättre.

En annan sak, har ni tips på hur man bäst gör sig av med olater som ryttare? Jag gör för mkt med överkroppen, det helt omedvetet. Just galopp är svårt för mig, om det inte fattas direkt och börjar "snabb-trava" börjar jag studsa som en boll. Likadant på vissa hästar när det varit galopp och ska sakta av till trav. Av någon outgrundlig anledning la jag till med att man skulle "skjuta" iväg hästen med överkroppen i galoppfattningen för flera år sedan. Nu är det väl inte riktigt lika illa men bra är det inte. Hur rider man egentligen med sätet när överkroppen ska vara still? Den hänger ju liksom med sätet.... ?

Innan du ringer vet kan du be någon (om du kan) mer stabil ryttare att sitta upp som någon skrev. När jag hade samma problem så tänkte jag också att det måste va något fel på hästen men det var det inte. Min mamma hoppade upp som då va stabilare och hade en bättre skänkel. Efter det så var det bara att jobba på mig själv!

Så gör det om du kan. Det kan du spara tusenlappar på :)

Alla hästar har precis som människor en starkare sida. Samtidigt som man är medveten om det, så är det också viktigt att du fortsätter att träna hästen lika mycket på båda sidor.

Nästa gång du rider lektion så kan du be din tränare sitta upp och visa fattningen av den galopp som hästen har svårt för. Dels så får du möjlighet att se hur din tränare gör, och så får din tränare känna på hästen och kanske då kan ge dig lite konkreta tips.

Sedan när det kommer till dig och din sits och balans, så påverkar det givetvis hästen (precis som du är inne på). Särskilt om hästen själv inte har balans och styrka. Försök inte hitta precis alla fel och rätta till allt på en gång. En sak i taget. Du kan komma långt med mycket egen styrke- och balansträning både på häst eller t.ex balansboll. Rid t.ex valstakt i trav, stå i "lätt sits" (och variera den) med balansen i stigbyglarna i galopp, rid utan stigbyglar osv.

/V

Tack för tips! Ska börja lite på min boll därhemma. Balansen är nog urdålig, för jag tycker det tom är svårt att bara sitta på bollen, så div övningar på den får nog komma lite senare. Måste även bli lite starkare i bålen, ska testa plankan. Vet inte om det kan hjälpa mig men det skadar ju inte i alla fall.

Sist vi tränade så var min tränare sugen på att hoppa upp, just för att testa själv. Hon har dock ryggproblem och eftersom han kan kasta sig lite åt sidan avstod hon. Annars får jag väl höra mig runt.

Just nu är jag uppgiven och känner mig helt kass. Tränat i paddocken lö/sö och det gick väl sisådär. Tyvärr är jag sådan att även om tex 5 övningar går bra och en åt pipsvängen så tar det dåliga över liksom. Istället för att glädja sig åt det som gick bra. Igår lyckades jag hålla galoppen ett varv i paddocken. Red även sedan på ängen och då är det inga problem alls, vä galopp fattas direkt liksom och jag blir mer stilla. Ute har jag inte de problemen riktigt då han har en helt annan bjudning, men jag vill ju klara det även på en bana! Vågar dock inte gasa på riktigt ute heller eftersom jag tycker det är obehagligt om han skulle kasta sig åt sidan. Är nog alldeles för negativ med, varför kan jag inte se det som en utmaning? Att nu ska vi fixa det här med galoppen på bana.

Jag tränar även för en tredje tränare (min ridlärare på ridskolan är C-tränare, liksom de andra 2 men de är även domare) det gör jag ca 1 ggr månad då på lektionshäst. Den hästen är i mitt tycke rätt stor, ca 165, och har en rätt stor galopp. Jag kan inte sitta ner, jag dunsar i sadeln känns det som... Fötterna åker nästan igenom stigbyglarna så jag spänner mig någonstans. Om jag har möjlighet till att ordna transport tänkte jag ta med mig min dit till nästa träning.

Just nu känner jag mig som ett hopplöst fall, att jag aldrig kommer kunna lära mig rida.

Jag hade en häst som hade väldigt svårt för ena galoppen, på henne visades sig efter ett antal år att hon såg väldigt dåligt på ena ögat, och antagligen galopperade hon aldrig i den galoppen i hagen mm. Hon hade alltid huvudet lite åt vänster om hon fick välja, o jag tror att hennes öga påverkade hennes kroppshållning o därför hade hon svårt att utföra vissa moment åt ena hållet. När jag väl fick veta att hon såg dåligt, då förklarade det hennes beteende och man kunde ta hänsyn till det. Vet inte om detta hjälper dig förstås! :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 617
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar