Problem med vä,bak.

fijja

Trådstartare
Antar att det blir klinik besök. Men vill iaf gärna veta vad ni tror /anser att det kan vara.
Har ett arabsto som tränas/tävlas western. Hon är i tävlingkondition och därmed tränas mkt och rids i princip varje dag.

Det är just i galopp som detta känns. Känns som hon inte riktigt tar för sej på vänster bak. Svårt att förklara kanske, men hoppas ni kan förstå något av vad ja menar iaf :crazy:

Rider jag rakt fram i galopp samlat så måste ja driva med bak väldigt mycket jämfört med i höger galopp. Rider jag på volt och driver på så känns det mycket bättre och hon tar för sej ordentligt. Men känns som att ja inte ska behöva jobba så mkt för att få med det? Spontant känns det som musklerna är lite 'kortare'? Hon visar inget obehag, eller protesterar. Ej halt såklart.
Har rådfrågat lite, och nån trodde att hon bara behöver stärka upp den sidan. Men då undrar jag ju hur den sidan blev så mycket svagare än höger? Hon är mjuk och fin, och jag har ju inte kännt av detta förut.
Ah.. som sagt. vet inte om ni förstår hur ja menar.. Men värt ett försök iaf :)

Sv: Problem med vä,bak.

Halloj!! Gå igenom detta för dej själv: Har du haft ute massör till din häst? De kan hitta mkt som man inte själv kan se/känna. Har du bra hovslagare? Ligger sadeln bra? Tränar du varierande?

Detta var frågor jag ställde mig när min quarter märr kändes "knackig" och var gallig i båda bak.. Tog ut massör=hon satt fast i hö-bog, stel i nacken och var stel på insidan hö-bak och utsidan vä-bak:crazy: .
Massören och jag fick henne mjukare, men viss stelhet kvarstod.. Kunde bara inte komma på vad det va för fel.. Kollade igenom henne med mkt kritiska ögon! Efter 4 veckor började hennes skor att skramla, och jag tyckte att bakfötterna såg sneda ut. Åkte direkt till en MKT duktig hovslagre som jag varit för snål för att ha:o
Och då hittade han
orsaken till allt detta=FELSKONING!! :mad: På hö-bak tog han bort 1.5cm mer på utsidan än insidan och vä-bak tog han bort 1.5cm mer på insidan än utsidan..
(Obs, min förra hovslagare är utbildad, och tar betalt därefter..)

Inte konstigt att stackarn var knackig..:crazy:
Nu två veckor senare har jag en liten märr som far som ett skållat troll i hagen, glatt arbetar på, mjuk och fin i musklerna och gallorna är numera mjuka och på väg bort!

Där fick jag för att jag snålade in på 200:- var 7:e vecka.. Nu hostar jag "glatt" upp 1200:- för en skoning.

Nu vet ju inte jag något om din häst eller dej, detta var bara ett exempel. Kanske är det til hjälp eller så blir det bara ett långdraget svammel ifrån min sida:)

Sv: Problem med vä,bak.

Tack för svar.
Har haft ute massör. Hon tyckte att muskulaturen på vä sida om rumpan kändes något 'hårdare' och att hon hade ngt mer muskler på vä sida om manken, som någon sorts kompesation (stavning?) Ja försöker rida varierande. Och hon gör ju slutor och skänkelvikning i alla gångarter, öppnor i skritt å trav utan problem, galopp ombyten går fint. Bra skodd är hon, har haft trassel förut, men nu är det bra vad jag vet.
Kan tillägga att ibland känner jag nästan inte av det, men i bland känns d som sagt. Men blir väl till att kolla upp ordentligt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag måste få all hjälp jag kan få just nu. Jag blev medryttare på en jätte fin 7 åring för snart 3 månader sedan. Problemet är bara...
2
Svar
26
· Visningar
2 976
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 517
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"

Hästrelaterat

Omröstningar