Problem med urlastning

Pancakes

Trådstartare
Kör ofta med ponnyn själv och det brukar gå alldeles utmärkt förutom när jag ska lasta av hemma på gårdsplanen. Då har han så ruskigt bråttom ut att repet bakom öppnar sig när han hänger på det (släpet saknar alltså bommar). Jag har ett annat släp som renoveras för tillfället, så det jag kör med nu är inte permanent. Men jag vill verkligen inte att han ska lära sig att han kommer ut om han bara trycker utan han ska ju vänta på min signal.

Jag har givetvis redan försökt att med handen säga stopp men det bryr han sig inte om. Någon annan idé har jag inte kommit på måste jag erkänna. Fick förslaget att peta på honom med ett spö men då han är ytterst tveksam till det överhuvudtaget är jag rädd att han kanske får mer bråttom ut och kastar sig. För som det är nu pressar han bara och när repet öppnar sig så traskar han helt lugnt ut.

Så, alltså, någon som har förslag på vad jag kan göra för att få honom att stanna inne tills jag har det "riktiga" släpet i bruk?

Sv: Problem med urlastning

har haft samma problem inte kul =(

vad jag gjorde för att lösa mitt problem var att varje gång man gick ut utan ett ok från mig så lasta jag på han igen första gångerna fick jag nog lasta på han en 10 gånger innan han valde att vänta på min signal att gå ut. vem vet kanske fungerar på din med?

lycka till :)

Jag har själv haft ett släp utan bommar baktill och när vi fick hem det fanns det bara ett rep att sätta där istället för bom, detta löste vi med att sätta dit en kraftig kedja som hästen inte kan få av så enkelt, senna fäste vi med karbinhakar i varje sida och det har fungerat bra men jag var väldigt skeptisk till att köra runt så med mina hästar.

Så prova med en grov kedja istället för rep.

har haft samma problem inte kul =(

vad jag gjorde för att lösa mitt problem var att varje gång man gick ut utan ett ok från mig så lasta jag på han igen första gångerna fick jag nog lasta på han en 10 gånger innan han valde att vänta på min signal att gå ut. vem vet kanske fungerar på din med?

lycka till :)

Japp, detta har fungerat på mina också. Håll inte emot i grimman när han backar utan låt honom backa och när han backat klart tar du på en gång in honom igen. Som Manhattan säger kan det säkert ta ett par gånger, men var konsekvent och med en tydlig backsignal. Att hålla på med spö och försöka hindra på annat sätt skapar bara spänning och har du otur börjar den kasta sig ut i stället.

Jag har, som en del andra i tråden, bytt ut till en kraftigare länk.

Min häst är en riktigt bredåkare och får panik om jag inte plockar bort mellanväggen, och eftersom mellanväggen håller "ihop" bommarna baktill så har jag fått byta ut till en kedja/länk som går hela vägen ist. Har fungerat perfekt på min häst, som också kan ha lite bråttom ut ibland ;)

Liknande trådar

Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 136
Senast: palle
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 160
Senast: Mayara
·
Y
Träning Jag har ett problem skulle villja lära mig att lasta och lasta ut min häst själv och inte behöva ha med mig en medhjälpar jämt, det är...
2
Svar
23
· Visningar
2 107
Senast: mårran
·
F
Träning Lägger min tråd här med då jag inte fått hjälp under Hästhantering (ursäkta ni få som svarat, men ni har ju inte kunnat ge mig någon...
Svar
5
· Visningar
1 016
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama