Sv: Problem med urlastning
vi jobbade ingenting med godis. däremot belöning i form av eftergifter.
alltså- när jag driver in i transporten, lägg tryck i nacken (ta i linan) och så fort hon gör rätt (rör sig framåt) så ska du sluta dra i linan.
så alltså om hon börjar konstra bakåt när du väl börjat be henne gå framåt, smacka och håll mot tills hon rör sig framåt, då ger du en direkt eftergift.
linan, i mitt fall har inte vart till för att han inte skulle fastna utan för att jag skulle kunna släppa efter så mycket som möjligt innan jag behövde ta ett steg tillbaka själv.
alltså, om du står bredvid hästen, hon börjar backa så börjar du med att följa efter med endast armarna, för så fort du tar ett steg i hennes riktning så blir det en pådrivning och hon backar alltså mer bakåt.
dock har jag alltid ett fast tag om (mitt längre grimskaft i mitt fall) så jag släpper inte hästen längre bort från mig genom att ge mer lina, när jag inte kan sträcka på armarna längre så följer jag efter. en smart grej att tänka på som jag fick lära mig (så himla självklar när man vet det) är att tänka på att ha linan sträckt mellan sina händer, alltså att den inte hänger som ett U mellan händerna. För då tappar du styrka genom att du först bara har ena handen att stå mot med tills linan sträckts och du får två händer. Förstår du vad jag menar?
På Apollo, som är stark som en best och går mot vanliga grimskaft så lastar jag alltid i kjedja för han blir som en ny häst när man hanterar i kjedja (inte bara vid lastning alltså). Det ger ett lite längre grimskaft och det har räckt bra för oss.
Om du får problem med att hon tänker för mycket bakåt så kan du be någon om hjälp med linor. Vi har dock inte använt linor på det "vanliga" viset genom att dra in hästen. Vi har låtit linorna hänga slakt, sedan skakat linorna så att de "ringlar som ormar" och korsat bakom hästen. Det blir en tydlig drivning och man lägger inget tryck mot hästen (som den precis som det i nacken vill fly mot) På våra hästar, och på de som jag använt metoden på, har det funkat suveränt mycket bättre än att tvinga in hästen. Nu använder vi endast en lina på Apollo för säkerhetsskull mest och det är alltid bra att ha med ifall att man skulle få ett bakslag i lastningen.. nu behöver jag bara gå bakom och om han inte skulle kommit in ordentligt med något ben så behöver jag bara nudda benet lite med linan och han ställer sig till rätta på en gång.
För oss har det varit som magi, men alla hästar är inte likadana och ffa inte när man berättar saker i andra hand.. Om du bott här uppe hade jag så klart gett dig nret till vår tränare men jag tror inte han åker ända ner till er
Du får ta det om du kommer upp hit någon vända