Problem med teckenstorlek

S

Spider84

Jag håller på med en himla massa tabeller (tack för hjälpen Dasjenka), men jag kan inte få ned teckenstorleken.

Så här ser sidan ut nu:

http://medlem.spray.se/hoppaner/kurs.htm

Jag har skrivit teckenstorleken till +0,1, men som ni ser så ligger texten lika stor som den gör i menyn där teckenstorleken är +0,7.

Ned till 0,1 vet jag inte om jag vill ha den utan det var mest för att visa att inget händer.

Någon som vet vad jag gör för fel?
 
Jag har lite problem med att se hela din kod. :S

Var har du gjort teckensnittsändringarna?

Felet kan kanske vara att det just nu inte är någon text i cellerna (du har inte använt <p></p>)
 
Så här ser kodningen ut:

<td valign="top" width="600">
<h1 align="center">Akademisk Ridkonst</h1>

<p>
<font size="+0,1" face="Arial, Helvetica, sans-serif">
<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
<b>2004</b>
<br>
<br>
<br>
<br>
<h3>Blekinge</h3>
<table border="0" cellspacing="1" bgcolor="black">
<tr>
<td bgcolor="#6699FF" width="1000" height="5" align="center"><b>Januari</b></td>
<td bgcolor="#6699FF" width="1000" height="5" align="center"><b>Februari</b></td>
<td bgcolor="#6699FF" width="1000" height="5" align="center"><b>Mars</b></td>
<td bgcolor="#6699FF" width="1000" height="5" align="center"><b>April</b></td>
<td bgcolor="#6699FF" width="1000" height="5" align="center"><b>Maj</b></td>
<td bgcolor="#6699FF" width="1000" height="5" align="center"><b>Juni</b></td>
</tr>
<tr>
<td bgcolor="#99CCFF" colspan="3" rowspan="1" width="1500" height="150"></td>
<td bgcolor="#99CCFF" width="1000" height="150"><b>Jennifer Larsson</b><br>* 3-4 Karlskrona<br>Kontaktperson: Maria Josephson,<br>070-159 49 80</td>
<td bgcolor="#99CCFF" colspan="1" rowspan="1" width="500" height="150"></td>
<td bgcolor="#99CCFF" width="1000" height="150"><b>Jennifer Larsson</b><br>* 12-13 Karlskrona<br>Kontaktperson: Maria Josephson<br>070-159 49 80</td>
</tr>
</table>


........(en massa mer kurser och landskap)

<font/>
<p/>


Fast du kanske ville ha en annan del av kodningen. Säg till i så fall!
 
Tack för koden.
<font...>-taggen måste vara i varje cell om det ska fungera. Det är nog där problemet ligger!
 
I varje <td> eller efter varje <table>?

Håller tummarna för att du svarar efter varje <table>. :crazy:
 
SIZE värdet i FONT-taggen kan bara vara heltal mellan 1 och 7. Därför blir det samma storlek när du försöker skriva in decimaltal. Om man skriver + eller - framför värdet så betyder det att den ursprungliga storleken ska öka respektive minska med detta värde.

Prova att ta bort plustecknet och skriv ett heltal istället. Eller skriv ett negativt värde.

Det här sättet att välja fontstorlek och liknande på är ganska begränsat. Vill du ha bättre kontroll över hur texten ska se ut bör du använda stylesheets istället. Det kan vara lite krångligt att komma igång, men när man väl fått det att fungera så blir det enklare eftersom all stilinformation finns samlad på ett ställe.
 
Jaha okej tack. Så jag har egentligen +7 som jag har det skrivet i vanliga fall (+0,7)?

Ska testa med det.
 
<font...> måste vara om texten, d.v.s. i varje <td...>

Själv skulle jag dock rekommendera att man alltid skriver <p></p> runt texten och sedan använder css (någon annan i den här tråden länkade till en info-sida om stylesheets så du kan förmodligen läsa mer om css (stylesheets) där). Då blir det enklare att göra förändringar i utseendet.
 
Typ den här koden:

p,td { font-size: 15pt }

Hur lägger jag in den rätt?
 
Jag la in den så här:

<style type="text/css">
td { font-size: 8pt }
</style>

Och det verkade funka bra. *stolt* :o

När jag får ork ska jag även ta och fixa det med att lägga in en såda kod för p. Gör det hela något enklare.

Nu återstår bara storleken. Hur litet kan man som minst ha det? Det är ju ingen "skön" läsning det gäller utan i de tabellerna.
 
Så bra att du har fixat det.
Jag visste ärligt talat inte att man kunde lägga in teckenstorleksbestämningar i <td..>, men det verkar ju fungera för dig iaf. :idea: :D

Det där med teckenstorlek är nog mycket en fråga om tycke & smak och sedan beror det ganska mycket på vad man använder sig av för teckensnitt. Men använder man verdana tycker i alla fall jag att man gott kan ha 8pt utan problem (jag brukar alltid ha verdana - 8pt). :)
 
Du brukar allstå ha det normalt sätt? Då kanske jag kan minska med i alla fall ett steg?

Du råkar inte veta hur man lägger in det för p? Hade velat lägga in allt...allstå vilken sorts text (verdana) det ska vara m.m. För när jag bara lägger i, som jag gjort med td, 12pt så blir texten pytte liten...

Vet du för övrigt också om man kan "putta" in tabellen så att den inte ligger och knör mot menyerna. Blir lite snyggare med lite "luft" emellan.
 
Det där är som sagt var en smakfråga, men jag tror inte att texten blir mer svårläst om du minskar ned lite på den.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. :crazy: Vill du ha css-kod för <p></p>? I sådant fall kan du lägga till: <!--p{font-family:verdana;font size:8pt;color:black}-->

Om du vill putta in tabellerna lite kan du t.ex. lägga alla text/tabeller i en stor tabell som kan se ut t.ex. såhär: <table border="0" width="90%"><tr><td valign="top">
</td></tr></table>, men jag är inte säker på om det fungerar eftersom din sida är så bred att datorn för att försöka få plats med tabellerna förmodligen kommer strunta i att man har angivit bredden till 90%.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 612
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 137
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 452
Senast: Pratsch
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det kanske inte är så många som vill läsa om mig men ifall nån vill veta vad som händer så tänkte jag bara skriva lite om några o lika...
2
Svar
26
· Visningar
2 621
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp