Problem med snöstyltor pga ringskor

Shisha

Trådstartare
Min häst har haft upprepade kotledsinflammationer och har en väldigt tunn hovsula (hornsula). Nu har hon precis fått ringskor +sula som ordination. Ett problem har uppstått och det är att hon får enorma snöstyltor under tassarna! Hon slirar omkring med sina framben och jag bara väntar på en olycka. Någon som haft samma problem av ringskor med sulor? Hur löste ni i så fall problemet? :)

Sv: Problem med snöstyltor pga ringskor

Min gamling hade ringskor fram de sista åren hon levde - och hon fick enorma problem med styltor när snön kom. Men hon skoddes med vanliga snösulor - alltså den typen som ligger under skon men inte täcker hela sulan - och det fungerade väldigt bra.

Men jag antar att din är skodd med hela sulor? Du kanske kan byta i så fall och använda vanliga snösulor så länge snön ligger?

Åh, jag förstår!

Ja, det är vanliga heltäckande sulor. Hon har så tunn hornsula att hon ömmar mycket och därför fått förslitningar i ledkanterna, vilket leder till kotledsinflammationer. Just därför valde jag heltäckande sulor. Men nu när det är snö och hon går på vila borde jag kunna byta till vanliga snösulor :)

Tack!

Min ena häst skoddes med sulor med en bulle på igår. Jag kan rapportera ikväll hur det verkar. Han har silicon under sulorna så bullen borde inte kunde vända sig åt fel håll vilket vissa har haft problem med.
Om du googlar på "sulor med bulle" så hittar du det en bit ned.

Vanliga sulor i snö är fullkomligt livsfarlig! :crazy:

Jag hade skott om med snösulor. Bättre att den ev har ömma sulor än går omkull och bryter benen.... Tänk bara på att du får ta av snösulorna så snart det blir barmark/mildväder, annars sliter de på hovsulan.

Hej!

Jag hade tagit av sulorna helt i det valet. Min pålla blir toköm i hovarna AV snösulorna. De trycker och vips har jag en halt häst.

Nu går min i och för sej utan snösulor och klarar sig relativt bra (magiska skor helt klart!! eller om det är hovarna), men jag hade som sagt inte testat med snösulor om hästen är känslig för tryck underifrån- snösulor kan tydligen ge ett ordentligt punkttryck där de sitter :-(.

/Lavinia, inga snösulor, inga broddar.. Jippie!

Min häst har haft upprepade kotledsinflammationer och har en väldigt tunn hovsula (hornsula). Nu har hon precis fått ringskor +sula som ordination. Ett problem har uppstått och det är att hon får enorma snöstyltor under tassarna! Hon slirar omkring med sina framben och jag bara väntar på en olycka. Någon som haft samma problem av ringskor med sulor? Hur löste ni i så fall problemet? :)

Ringskor + sulor blir rena gjutformen för is- och snöstyltor tyvärr. Med extrem vrickningsrisk (och risk för senorna när de kanar iväg)

Enklast är att man byterut hela sulan mot snösula. Problemet är ju de som inte klarar det (och får punkttryck av snösulans slang). Min med ringskor tillhör de som får tryck av vanlig snösula. Så jag har löst det såhär:

382816_184459291650052_1019240810_n.jpg

Hela sulorna med en bulle fungerar av någon anledning inte på de tre jag provat på, bullen vrängs ut och in. (2 med ringskor, en med vanliga)

Där de sitter? De sitter ju bara under skon, precis som en helsula.

Har nog aldrig hört talas om en häst som blivit halt av TRYCKET av snösulor (hur lyckas man få tryck öht av en mjuk böjlig gummibit)? Däremot ömma, tunna sulor är vanligt och det beror på att det kommer grus och lera in mellan hov och snösula som ligger och nöter. Därför skall man som sagt endast använda snösulor vid SNÖ.

Att gå omkring med stora isklumper under hovarna ger extremt tryck mot sulan och hästen får bära hela sin vikt på strålen och sulan. Prova gå med en golfboll i skorna. :crazy:

Har nog aldrig hört talas om en häst som blivit halt av TRYCKET av snösulor (hur lyckas man få tryck öht av en mjuk böjlig gummibit)? Däremot ömma, tunna sulor är vanligt och det beror på att det kommer grus och lera in mellan hov och snösula som ligger och nöter. Därför skall man som sagt endast använda snösulor vid SNÖ.

Fast min plattfotsynkling fick det i SNÖ.

Första gången jag fick problem av snösulor var på ett plattfotat fullblod och just för det kom grus och lera innanför. Man såg ett 'slitspår' i sulan efter där 'slangen' legat.

Så nästa plattfot var jag ju NOGA med att inga snösulor förrän snön verkligen låg djup och det var bara snö. Det hjälpte tyvärr inte, han började bli stickig och kort i steget, och vid omskoning (4-5 v) så ömmade han för tumtryck på sulan där slangen legat och hade som 'blåmärken' av den.
Men han är väldigt sulkänslig, fick skos som 1½åring då han fick sulläderinflammation av påfrusen lera i delar av hagen (till/från och vid grinden, övriga hagen frusen, slät gräsmark).

Det är han som har 'dubbelsula' nu. Men han fick ju sultryck av 'skarven' mellan inre och yttre delen av propad med, så känslig sak. (Tyvärr, propad är det överlägset bästa i anti-styltväg jag provat, och där fick man ju både hel sula, en sula och motion för strålen i ett, men... Inget för den hästen)

Jättetråkigt när de behöver ringskor och sulor, min ena har hovbensförsänkning i båda fram och behövde ha det. Men det stannade av så vi kunde trappa ner till endast ringsko och sen vanlig sko med sula och nu går han med helt vanliga skor och snösulor då.

Till det som det faktiskt handlade om.. Jag hittade då inget som direkt hjälpte mot snöklamparna i de skorna men fick nån lustig idé nu om att spruta silikon i den vinken sko-sula, så det inte blir en skarp kant där, skulle inte det kunna fungera?

Jag har aldrig hört talas om att en häst som är sulöm kan få förslitningar i ledkanterna... Kan du vara vänlig och ta någon bild på hovarna från sidan och rakt framifrån? Det enda jag kan tänka mig kan resultera i förslitningar i ledkanterna är att hästen blivit felverkad under en längre tid.

Wow, detta är en hel vetenskap och man lär sig alltid något nytt! Tack så mycket för alla kloka svar! Alltid nyttigt och lärorikt att läsa hur andra med samma problem löst det.

Så som jag löst det just nu är att heltäckande sula är borttagen och en vanlig snösula sitter under ringskorna istället. Återstår att se om det fungerar eller ej för just henne. Om inte, så funderar jag på att låta henne gå barfota när snön ligger... Nu är hon åtminstone fri från snöstyltor.

Det är enl. veterinär Lars Gert på Axevalla klinik, som tagit röntgenplåtar både på hovar och kotleder, som den tunna sulan orsakat sådan ömhet och "knyckighet" i gången att det i sin tur lett till att hon inte är helt jämn i sina ledkanter. Hur hon är verkad tidigare kan jag inte svara på då jag bara haft henne ett år :)
Tar gärna en bild, med reservation för fördröjning då min nuvarande kamera gärna strejkar :/

Om det funkar på din häst kanske Equipac(stavningsreservation..kan vara Equipaq etc) kan funka ist för vanlig sula?

Det är en flytande form av sula som består av ett nät i som man sedan sprutar en tvåkomponents-gummi/silikon i som då härdar fort. Då kan man ju fylla upp lite mer i hoven än med vanliga sulor. Om det nu är så att hästen bara behöver skydd för sulan.
Jag tränar en häst en del som fått såna nu då hon haft problem med sulorna i blöta vädret. Veterinären rekommenderade dem.
Hon får inga styltor. Och är heller inte öm i sulorna.

Det finns att köpa billigare än normalt på Börjes. Dyrt iaf visserligen. Men billigare än halt häst. :P

Hitills har det fungerat utmärkt med sulorna med bulle på. Hovslagaren fyllde upp med silicon under och han har inte fått några snöstyltor och han ser ut att trivas :)

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 527
Senast: Sel
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 574
Senast: Liten
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 347
Relationer Jag ska försöka göra historien så kort som möjlig. Det är såhär va. Jag har, efter ett flertal dåliga och olyckliga förhållanden...
2
Svar
29
· Visningar
3 786
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka