Problem med skänkelvikning...

Red_Chili

Trådstartare
Jag har ett problem med skänkelvikningarna i trav..
Jag kan nämligen aldrig få hästen att tvära bra utan den travar bara rakt framåt... :o

I skritten är det inga problem utan där går det verkligen bra.
Jag har haft lite halvdålig balans i traven men den är mkt bättre nu.
Försöker att trava så lugnt det går och sedan flytta undan lite bara. Men då kastar hästen upp huvudet.
Kan tillägga att samma sak händer om jag försöker mej på trav-öppnor och ofta trav-slutor.

Hästen i fråga är en ridskole-häst och jag vet egentligen inte vad han kan el. inte. Kan det vara så "enkelt" som att han aldrig lärt sig att flytta undan i traven och så slänger upp huvudet när han inte förstår vad han förväntas göra? Eller kan det vara någonting som jag inte ens tänkt på... :confused:

Sv: Problem med skänkelvikning...

Jag är värdelös på att ge råd när man inte sett ekipaget i fråga, men provar ändå.

Eftersom du säger att det går bra i skritt måste den ju lärt sig sidvärtes. Kan den i skritt kan den i trav. Det första jag kom att tänka på var att du kanske inte behärskar tempo och takt? Får du känslan av att den rinner iväg för dig? Jag hade nog provat att minska, det är alltid lättare att utföra i långsammare tempo. Se till så att det verkligen är DU som bestämmer hur fort det ska gå, inte hästen.

Hänger du med mig?

Halvhalterna kanske inte går igenom??? Det räcker inte att dom går "genom huvudet", dom ska gå ända till bakbenen....

Du förklarade det jag ville komma fram till på ett mycket enklare och mer lättfattat sätt än jag. :p Varför krånglar man till det?

Tempot har jag koll på, vad jag vet :angel: Nä men det känns inte som att han springer iväg.
Om hästen i fråga skulle springa i väg så är det ett mirakel, det tar nämligen ett bra tag innan man ens hittat var "normalfarts-knappen" sitter ;)

Kicki71> Tack, det där ska jag göra mitt bästa för att komma ihåg! :bow:
Jag har en tendens att veta innan jag ska rida en viss rörelse precis hur jag ska göra, (tror jag) men när jag väl rider den så tänker jag inte alls och blir ibland knappt medveten om vad jag gör om det är mer komplicerat än att byta gångart...
Men eftersom jag är medveten om att jag har (stora) brister i min ridning så måste det ju gå att rätta till om man är tillräckligt envis!

På din beskrivning låter det som om du faktiskt inte behärskar tempot eftersom du har svårt att få framåtbjudning på honom? Lyssnar den inte på dig när det gäller hastigheten så varför ska den då flytta sig för din skänkel när du vill?

Rid i trav på en volt.
Hästen måste gå fram för skänkeln, framåt bjudning,utan den är det svårt att göra halvhalter eller minska tempot.
Börja så och när det funkar så fångar du upp tempot med ytterskänkeln ställer lite mer innåt
mjuka rörliga händer, du får inte ta stöd i händerna,
flyttar innerskänkeln bakåt så hästen börjar korsa innerbak framför ytter bakben.
Bara 2- 3 steg sen fram.
Börja om igen.
Lite känsla som de 2 första stegen i en framdelsvändnig.

När det här funkar och hästen svarar då kan du försöka på diagonalen.

Är svårt att förklara i skrift, kanske blev rörigt.
Ofta tappar hästen frammåt bjudning därför man minskar för mycket och att handen blir statisk i det minskade tempot.

prova igen och träna, träna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 915
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 329
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 353
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka