Problem med skänkel och tygelfattning!

L

Limpanen

Är det någon som har lite bra tips för att få till sitsen och tygelfattningen? Jag rider med för lång tygel vilket resulterar i att jag har dålig kontakt med hästens mun. Tycker att det känns som jag får fram med mina armar så mycket om jag ska få bättre kontakt. Hur "hårt" ska man hålla i tyglarna egentligen?
Mina skänklar ligger även för långt fram och jag sitter för långt bak i sadeln (gör man ngt rätt egentligen:confused: ). Blir jätte tacksam för alla tips som kan förbättra min ridning. Är en rätt ovan ryttare som rider på ridskola.

Sv: Problem med skänkel och tygelfattning!

gör mycket balansövningar medan någon longerar dig.rid mkt utan stibyglar. när det gäller tyglarna kan du korta dem så ganska mkt bara du är följer med i hästens rörelser.har inget konkret tips på hur du ska förbättra för långa tyglar, du får nog prata med din ridlärare..men lycka till iaf :bump:

Man ska inte hålla särskilt hårt i tyglarna alls. Du kan tänka att du ska hålla de som fågelungar. Inte för löst så att de flyger iväg men inte för hårt så att de kläms ihjäl. De får heller inte slå ihop sina huvuden med varandra, ifall du lägger omkull händerna.

För att förbättra din sits kanske du kan be ridläraren om att ni ägnar några lektioner åt longering och sitsträning samt att ni kanske rider utan stigbyglar nån lektion och att hon/han fokuserar på er sits när ni har stigbyglar också. Annars kanske du kan ta privatlektion och be om att få öva på din sits?

För att tygeln inte ska glida måste du hålla fast den med tummen. Du ska inte trycka stenhårt men den ska ligga ovanpå "lagom" hårt. :p

Skriv om du vill ha mer tips.

En ridskolehäst kräver nästan av sin ryttare att få ha långa tyglar, så man får vara lite hårdare i början av ridpasset. Många små halvhalter hjälper till att få hästen att bära sig (så blir det mindre tungt i tygeln). Glöm inte att du måste driva med skänkeln för att hästen ska kunna bära sig. Om hästen är lite slö så kan man göra en omvänd halvhalt (en parad), först en impuls med skänkeln (inget kläm, utan som en elstöt) sedan direkt följd av en förhållning precis innan hästen ökar tempot.

Din sits är troligen ganska svår att få till i den sadeln som ofta finns på ridskolor, dvs allround. Ett knep kan dock vara att lyfta hela benet från sadeln (låret också!) och sedan föra hälen bakåt utåt (så att hela låret vrids om).

Tusen tack till er som har tagit er tid att svara.
Jättemånga bra tips. Ska tänka på det där med fågelhuvudena och att lyfta upp hela skänkeln.
Sweet_knorven: Tar gärna emot mer tips om du har tid.:)
Tex undrar jag om när jag tar tygeln, ska jag succesivt korta upp den eller få upp hästens huvud ganska rejält direkt? Hur gör jag för att få hästen att jobba i sk form (samspelet mellan tygeln och skänkeln) , några bra tips? Känner också att jag har en tendens att få hästen att slängtrava innan den fattar galopp. Jag brukar få göra en övertydlig galoppfattning som jag får hålla kvar. En annan grej är att nu när jag tänker så mycket på min tygelfattning och sits så har det påverkat mig negativt när jag travar lätt. Skänkeln ligger inte stilla utan rör sig fram och tillbaka. Frågar ridläraren mycket och får bra tips men jag verkar vara en aning trögfattad.:confused: Jag red mycket som barn så helt grön är jag inte men det känns som det nu när man börjat på nytt.

Aha! När det börjar bli lätt i tygeln då bär hästen sig själv? Förstår inte riktigt "omvänd halvhalt". Ska jag snabbt trycka till med hälarna, krama tygeln och sedan eftergift?

Om hästen är lite slö så kan man göra en omvänd halvhalt (en parad), först en impuls med skänkeln (inget kläm, utan som en elstöt) sedan direkt följd av en förhållning precis innan hästen ökar tempot.

Förlåt en okunnig.. men det låter ju mest som att lära hästen sluta lyssna på skänkeln... ''gå-stanna/nej föresten-bra'' = ''det betyder inte att du ska gå, bara strunta i det''
Hur ska det hjälpa en slö häst?

(elstöt var bra, ska kanske uppfinna sporrar med elektrisk motor...:rofl: fattar hur du menar)

Förlåt en okunnig.. men det låter ju mest som att lära hästen sluta lyssna på skänkeln... ''gå-stanna/nej föresten-bra'' = ''det betyder inte att du ska gå, bara strunta i det''
Hur ska det hjälpa en slö häst?

Det är inte jag som "uppfunnit" detta, jag har lärt mig det av en som jobbar som beridare på Tullstorp (Jan Brink).

En halvhalt är ju att först säga åt hästen att stanna, sedan direkt efteråt säga att nu ska du fram igen. Effekten blir att hästen sätter sig lite mer på rumpan, samling.

Detta (parad) är samma sak fast man börjar med fram och sedan tar stanna efter det. Vitsen är att man ska få hästen att ta i lite mer, bakbenen ska ta ett extra kraftfullt steg. För att inte kraften ska gå framåt utan uppåt (bärande) så bromsar man farten, det blir samling här med.

Fördelen med parad på en slö häst är att den slöa hästen lätt blir kvar i halvhalten (man får inte igång farten igen efter förhållningen), medan den i paraden aldig ska sakta ner farten (och därmed inte riskerar att bli kvar i det långsamma).

Senast ändrad:

Hm... låter fortfarande som ett bra sätt att få en häst okänslig. Men vad vet jag? :)

Det där har jag oxå problem med ! Men det ända som hjälper är flera timmars träning i sadeln. Först ska du försöka hitta din balans i sitsen. Det kan du göra genom att låta någon longera dig, ut med armarna och sitt tungt. Ett tips är att låtsas att dina tuttar.. hehe:D .. är ögon och de vill se vart du ska...:D det låter cp, men man får faktiskt ganska bra sits om man tänker så. När du sitter korrekt, får du oxå korrekta skänklar.
Ha korta tyglar annars glappar allt å då går dt åt helvete :smirk: , så ha kontakt med hästens mun, men bara för att du har korta tyglar så behöver du inte hålla så hårt :D lite lagom.. Tänk dig att du själv har bettet i munnen, då kanske du förstår hur mkt du ska ta ;)

Sen kan du ju oxå tänka på att ta bak dina skänklar, nu när du är medveten om ditt problem :)

Men aa, försök att verkligen komma ner i sadeln och känna hästens rörelse så ska du se att allt kommer bli såå braa :)

lycka till <3

Tusen tack för svaret. Ska ha det i huvudet till nästa lektion, att tuttarna är ögon,hehe-:)

:) Vilken kul tråd! Man tvingas riktigt tänka igenom vad man gör. Jag ska försöka förklara hur jag tänker...

Jag tycker att min sits har utvecklats mycket positivt under alla år med barbacka-skogsturer. Just för att barbacka har man inget val än att sitta rätt, och skogen utmanar balansen. Att bara rida i skritt och känna sig helt avslappnad och att känna sig "lång" i bena och dragen upp i luften från nacken är oxå något jag ibland tänker på.

För handen är att öva på att vara följsam det bästa tipset. Att försöka känna varje steg hästen tar i kroppen och hålla tyglarna så att du inte "tar" i hästen om det inte behövs, men att du fortfarande tydligt "är där" i munnen. Gunga med i höft och armbågar, men försök vara stilla i axlarna och huvudet.

Gungar man med i tygeln (och sitsen) brukar de flesta hästar godkänna en ganska kort tygel, men risken finns att vissa hästar spänner sig lite då (som min).

Så ta succesivt upp tygeln på ett följsamt sätt i gungningen så kanske hästen inte ens märker på att du kortat den. "fuska" ihop den i halvhalter/parader (vilket du tycker känns bäst) med att ta mer än du släpper efter - då känns det änså som en eftergift i slutet ändå ;)

Hoppas det kanske är något tips för dig. Lycka till :)

Tusen tack för dina tips och att du tog dig tid att svara. Ska rida på torsdag så då ska jag ha era goda råd i huvudet.

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 520
Senast: Stekspaden
·
Träning Har en fråga angående att rida över stock och sten i muskeluppbyggande syfte. Hur ofta och hur länge ska man göra det för att få mest...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Cilla
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 252
Senast: Grazing
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar