problem med rollning

Sv: problem med rollning

Om hästen rollar med alla ryttare hade jag åkt och kollat den hos veterinär.
Rollningar på böjd spår kan vara ett tecken på att den har ont i antingen inner framben eller ytter bakben. En av mina tävlingshästar rollade i trav i vänster varv i varje kurva. Inget hittades vid böjbrov. Nu har vi en duktig vet som letar noga och hon hittade att ett grifelben var för långt och gick mot ledkpaseln när hästen gick på böjd spår. Sen man tog bort en bit av benen har hästen alldrig mer rollat i trav. Är tydligen inte helt ovanlig att islandshästar har långa grifelben. Rikke Schultz skiver om det i sin bok.
Och om det är ok hos veterinär är näst steg en equiterapeut som kan Islandshäst.

Intressant det med griffelbenen. Har hört om det förr, men det var ett tag sen.

Raudskeggur: Vilken häst är det? :)

Ok! Rätt högbent? Eller minns jag kanske fel?

Hur går det med honom nu?

Han såg bättre ut i torsdags:) det verkade som att du höll upp honom mer än vanligt. Tror som fler andra här att han inte är helt musklad ännu, han behöver få rumpan mer under sig för att undvika rollningen. Stärk med mer kort tempo både på större volt och mindre så har han snart hela rumpan under sig ;). Du sitter redan helt stilla så jag tror inte du kan förbättra genom sisten!!

Hej!

Jag har ett sto född 05 som rollade kraftigt mot vänster galopp i trav på rakt spår. Problemet försvann på båda volterna.
Jag tog ut equiterapeut som undersökte, gav lite massage samt akupunktur.
Problemet försvann av den åtgärden.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
12
· Visningar
667
Senast: Freazer
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Miingla
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: Nova123
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod