problem med rollning

Raudskeggur

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst som har jättestora problem med rollningar, det går knappt att gå på en volt i långsamt tempo trav och han rollar nästan i varje hörn i lite mer mellan tempo trav. Tölten är lite bättre men han klarar inte lite mer ökat tempo men det är inte heller något jag kräver av honom då han inte är töltad jättelänge.
Någon som har några tips på hur man kan ändra på detta med rollningarna?

Sv: problem med rollning

Pratade med en tränare om detta, och han menade att hästen inte var stark nog, alt hade någon låsning.

Jag frågade min tränare om det och enl. henne beror det på olika saker, och så räknade hon upp en lång rad orsaker. På min var det att jag slutade "tänka tölt" :p

Min unghäst rollar pga sin oblans och blist på ork och muskler. Träna träna träna..
Han kanske helt enkelt inte har muskler för det..
Och hörn på en volt? låter inte så värst bra ;) Men rama in och fortsätt rid, så ger det nog med sig!?

*KL*

Rollningar beror på att hästen tar i olika med bakbenen, varför de tar i olika beror ju på en mängd olika saker som räknats upp tidigare och några fler.

En tänkbar orsak som jag saknar här är ryttaren.;)

rollar den bara på volt? jag köpte en häst billigt pga att dom hade total tränat fel och istället för tölt rolla den endast! om den bara rollar på volt försök att gå tillbaka lite. prova med en större volt eller stärk den på rakt spår först.

Att hästen rollar kan bero på massvis med olika orsaker! Det kan vara att hästen inte har så mycket muskler, och orkar helt enkelt inte.. Det kan vara en låsning hos hästen, Eller så kan det bero på ryttaren, att den inte kan "rida" gångarterna riktigt eller inte har tillräckligt med "ryttar-känsla".

Jag skulle ta hjälp utav en duktig tränare :)

KL

Jag skulle bli så tacksam om någon kunde ta sig tiden att beskriva rollning, hur det ser ut (gärna bilder/filmer) hur det känns, vad man gör som blir fel, i vilka gångarter, hur mankan jobba bort det.
Tack på förhand!

Kan filma/ta kort någon gång när han rid i ridhuset :)
Han rollar så fort det svänger lite och inte är helt rakt spår, jag måste alltså ha ett betydligt lägre tempo på alla kortsidor än bad jag har på långsidorna.
Han har alltid haft stora problem med rollningar ( han har haft olika ryttare)
Jag tror att det är ett balans problem då han är högbent och rollningarna kommer just i kurvorna eller när det svänger.
Han är riden för tränare som givetvis har sett dessa rollningar men har inte tänkt på va det kan bero på.
Han har blivit något bättre på sista tiden då han klarar att gå på volt i lågt tempo i trav :)
Något tips på någon slags balansövning? Eller kanske något som
Stärker upp honom?

rollar den bara på volt?.

Nej, han rollar i kurvorna också. Han rollar när spåret böjs ifall tempot är lite högt han klarar det mycket bättre i ett mycket långsamt tempo.
Tölt är inga problem i kurvor men kan bli små rollningar på volten men tölten är mycket säkrare

Vad jag har lärt mig så är det ett tecken på att hästen inte orkar helt enkelt inte har muskler eller balans och då åker halsen lite hit och dit för att kompensera upp obalanden=)

Rätt vanligt på unghästar och där försvinner det oftast av sig själv när hästen är mer mukslad och har hittat mer balans blir den även stadigare i halsen och kan bibehålla fin form rakt igenom kropen=)

Se länk i inlägg 12.

Det känns som hästen går mot galopp. Hästen tar inte i jämnt med bakbenen därför kommer den ena bogen längre fram. Det börjar bak men syns fram.

Du kan göra lösgörande övningar.
Även korta snabba galopper för att få hästen piggare.
En pigg och framåt häst rollar sällan.

Senast ändrad:

skulle nästan direkt kunna säga att felet ligger hos ryttaren..det är oftast väldigt lätt att skylla på hästen att den e omusklad obalanserad . om hästen inte klarar övningen i ett högre tempo måste man gå tillbaka ett snäpp.
vart har du din blick när du rider hästen på volt?
får hästen tillräckligt ytterstöd?
går du in i volten med bibehållen balans o tempo?
en mkt liten viktförändring el spänning hos dig kan skapa obalans hos hästen ,tex när du vet att hästen kommer att rolla så spänner du dig omedvetet o det blir en ond cirkel o gör att hästen svarar på samma mynt.
ibland har man för bråttom o hästen tappar balansen.
tänk på att balansera upp dig ordentligt utan att spänna dig och att ha din blick upp emellan hästens öron hela volten igenom,lätt hänt att man tittar inåt o då får man hästen att tappa balans .
kom ihåg att hästen rör sig inte bättre än sin ryttare. be din tränare hålla ett öga på din lodräta o vågräta sits samt din blick. lycka till

Hur funkar traven utan ryttare på volt? Klarar den longering på lina på öppen yta, alltså inte i rundcorall där den får hjälp/"stöd" av staketet?

Jag hade testat det först och då också kollat på hur den tar i med benen. Låta den balansera upp sig själv. Låt den springa på i friskt tempo, det lär säkert komma galoppinslag, men om man ser till att den fortsätter tänka framåt så balanserar den ofta upp sig själv efter en stund. Då avslutar man för den dagen! :D

Sen kan det givetvis bero på underliggande obehag, låsning, kotledsinflammation mm. Vet man att hästen är ok så hade jag först testat i longering som sagt.

Många islandshästar faller på bogarna i traven och blir osäkra, eftersom att ryttaren ställer sig upp och länger tyglarna. Då är det ofta bättre att jobba dem i tölt på volt och låta dem sänka sig tills de ber om att få trava. Då ger man travkommando, och lägger hästen i trav utan att släppa den fritt. Går den upp i tölt så jobbar man den lite extra igen. Ha lite tempo ock trava tillräckligt länge så den får en chans att hitta balansen. När rollningarna kommer så driver man på. är det höger bak den ej tar i med kan man driva lite extra där och ev förhålla på vä tygel. Man bör bara passa sig för att hålla balansen åt hästen. :)

Senast ändrad:

Hur funkar traven utan ryttare på volt? Klarar den longering på lina på öppen yta, alltså inte i rundcorall där den får hjälp/"stöd" av staketet?

Jag hade testat det först och då också kollat på hur den tar i med benen. Låta den balansera upp sig själv. Låt den springa på i friskt tempo, det lär säkert komma galoppinslag, men om man ser till att den fortsätter tänka framåt så balanserar den ofta upp sig själv efter en stund. Då avslutar man för den dagen! :D

Sen kan det givetvis bero på underliggande obehag, låsning, kotledsinflammation mm. Vet man att hästen är ok så hade jag först testat i longering som sagt.

Många islandshästar faller på bogarna i traven och blir osäkra, eftersom att ryttaren ställer sig upp och länger tyglarna. Då är det ofta bättre att jobba dem i tölt på volt och låta dem sänka sig tills de ber om att få trava. Då ger man travkommando, och lägger hästen i trav utan att släppa den fritt. Går den upp i tölt så jobbar man den lite extra igen. Ha lite tempo ock trava tillräckligt länge så den får en chans att hitta balansen. När rollningarna kommer så driver man på. är det höger bak den ej tar i med kan man driva lite extra där och ev förhålla på vä tygel. Man bör bara passa sig för att hålla balansen åt hästen. :)

Tack för tipset ska testa det direkt =)

skulle nästan direkt kunna säga att felet ligger hos ryttaren..det är oftast väldigt lätt att skylla på hästen att den e omusklad obalanserad . om hästen inte klarar övningen i ett högre tempo måste man gå tillbaka ett snäpp.
vart har du din blick när du rider hästen på volt?
får hästen tillräckligt ytterstöd?
går du in i volten med bibehållen balans o tempo?
en mkt liten viktförändring el spänning hos dig kan skapa obalans hos hästen ,tex när du vet att hästen kommer att rolla så spänner du dig omedvetet o det blir en ond cirkel o gör att hästen svarar på samma mynt.
ibland har man för bråttom o hästen tappar balansen.
tänk på att balansera upp dig ordentligt utan att spänna dig och att ha din blick upp emellan hästens öron hela volten igenom,lätt hänt att man tittar inåt o då får man hästen att tappa balans .
kom ihåg att hästen rör sig inte bättre än sin ryttare. be din tränare hålla ett öga på din lodräta o vågräta sits samt din blick. lycka till

Då det är många som ridit honom och han rollar när alla rider honom så tror vi verkligen att det beror på obalans och inte tillräckligt stark. Jag säger inte att det är hästens fel utan mitt för att jag inte har tränat tillräckligt med honom men jag tror inte heller det är jag som påverkar han obalans i kurvor och på volt.
Har också märkt att han oftast rollar mindre på volt än vad han gör i kurvorna i ridhuset. Han rollar alltså mest när det varit en raksträcka och sen svänger det men han rollar även på volt men då klarar han det ibland bättre. SKa se till att filma någon gång :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
12
· Visningar
667
Senast: Freazer
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Miingla
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 012
Senast: Nova123
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 123
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod