Problem med "privata" skavsår

B

B-ianca

Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem av privat karaktär som jag undrar om jag är ensam om. Jag får nämligen blödande skavsår i mina "privata delar" när jag rider, framför allt om det blir mycket trav i nedsittning under ridpasset. Det är ju inte helt lätt att behålla sin snygga och avslappnade sits när detta händer...

När jag var yngre hade jag inte detta problem, så en teori är att det är en kvarvarande biverkning av en medicin jag åt för drygt fem år sen (roaccutan). Eller kan det vara så att jag sitter fel i sadeln? Vissa sadlar är värre än andra, men även i bekväma sadlar och på hästar med bekväm trav uppstår problemet efter en stund. Har provat gelsits, men det lindrar bara litegrann. Det känns ju skittråkigt om detta ska hindra mig från att skaffa egen häst när jag äntligen får tid och råd...

Jag är normalt byggd där nere såvitt jag vet :) Har hört talas om tjejer som har stora problem och måste operera bort överflödig hud för att kunna rida, men så är alltså inte fallet här.

Ja jösses vad frispråkig man blev nu :)

Sv: Problem med "privata" skavsår

Jag vet att det har funnits trådar om det här, prova att söka lite i forumet! fanns mycket tips i dom..:)

Luftiga bomullstrosor, mjuuuuka ridbyxor utan en massa sömmar, alternativt sitta mer på rumpan än snippan :>

Alltså... jag kan inte hjälpa det. Men jag har svårt att se hur man kan få sånna skav om man har en korrekt sits. Det känns som att man måste typ hänga framåt i bäckenet eller nått. Eller ha väldigt vassa skarvar i trosorna.

Enlighten me please! :idea:

Har haft samma problem. Jag "hängde" lr vek mej i bäckenet, vet inte riktigt hur jag ska förklara. Blev iaf sittandes för mkt på snippan, än på rumpan.
Jag får hela tiden tänka på min sits, ibland får jag skavsår, och då har jag suttit illa.
Känn efter om du känner båda sittbenen i sadeln. Så tänker jag flera gånger under ridpassen. "Har jag nu båda sittbenen i sadeln, lr hänger jag?"
Sen är bra trosor viktigt. Mjuka, utan massa sömmar överallt. Jag rider i boxertrosor i väldigt glansigt material.
I trosor är det ju oftast förstärkningar/dubbelt tyg mitt under. Försök hitta trosor utan sådant. Ju mindre sömmar och tyg som kan knövla, ju bättre blev det för mej.
När jag köper ridbyxor måste jag alltid kolla hur sömmen på mitten är. På en del byxor är den lite tjockare, då går det inte alls.
Jag får mindre skav av helskodda.
Om jag fått skavsår, brukar jag smörja med idominsalva, om skavsåret sitter på de yttre delarna. Lindrar jätte bra.

Ja inga mirakeltips jag kom med, men prova iaf att tänka mera på sittsen, och använd bra underkläder.

Har samma typ av problem som du och det har inte med sitsen att göra direkt. Jag har inga problem med sitsen, tvärt om, när man kommer djupt ner i sadeln blir det jättejobbigt och "sårigt".
Nu rider jag med antingen dubbla bindor eller Tena inkontinens skydd för de är tjocka och bra "stoppade".
Prova! Det är värt det.

Känner igen problemet. Har själv inte prövat men jag vet att det finns ridtrosor som är vadderade i grenen!

Jag brukar kunna få skav på "kissen" som jag säger:rofl:
Men det är inte alltid, vet egentligen inte riktigt när jag får det, även i baken kan ja också få skav, men det har iaf blivit mer o mer i år:crazy:

O ja får en bättre o bättre sits också så ja vettefan, ont göre när man ska kissa sen iaf!:crazy:

Dubbla bindor! :eek:

Blir det inte ännu knöligare och skavigare då??? Jag red ett dressyrpass med binda en gång (av misstag) säger bara no more... :cry: aj aj aj...

Jag vete fan alltså. Jag är noga med att välja trosor helt utan sömmar på de kritiska ställena, så det är inte orsaken.

Jag har också provat att sitta mer på skinkorna, men ska jag vara rak i ryggen och sitta på sittbenen hamnar en del av tyngden där fram, eftersom sadeln sluttar uppåt framåt liksom.

Jag har inte hängsits såvitt jag märkt, har tränat mycket sitsträning på sistone och är väldigt nga med den lodräta sitsen. Ska be min ridlärare göra en ordentlig kontroll av sitsen nästa gång iaf.

Jag kanske är lite annorunda byggd än andra, har ganska långt höftparti tex.. Men det där med vadderade trosor/cykelbyxor måste jag testa! Tack för alla svar :)

Ridbyxor kan vara riktigt illa just för skav, jag kan t.ex. absolut inte ha equipage/back to back byxor. Pikeur är däremot rena drömmen! Annars är det skillnad på vissa sadlar och även underkläder.

Jag har också detta problem....
Menjag upplever att sömmen i ridbyxorna är det största problemet. Jag rider alltid i helskodda byxor och då hamnar sömmen mellan skoningen och tyget precis där....aj, aj, aj

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka