Problem med orolig mamma...

lizzette

Trådstartare
Hej, vet inte om det här hamnade rätt.
Jag är halvfodervärd på ett 7- årigt sto. Jag gillar hästen skarpt, hon är något att jobba med, mkt stoig och envis.

Hon har dock ovanan att bocka samt bralla när hon tycker att saker blir för jobbiga, jag har just börjat med henne, men känner att jag börjar få bra kontakt med henne.

Från marken kan hon vara lite respektlös men vi har kommit förbi det, eller iaf börjat jobba på det, hon lyssnar numera på mig, från marken då.

Mitt problem är att jag har ramlat av henne två gånger, eftersom jag har problem med ryggen (det uppkom när jag ramlade av en häst, och blev värre när jag då satte mig upp efter jag hade ramlat av och blev skjutsad till stallet) har jag lärt mig att jag inte ska röra mig om jag har ramlat av och känner att jag har fått ont någonstans.

Båda gångerna fick jag åka ambulans, men de hade inte hänt något med min rygg, jag var bara mörbultad ett tag efter för att jag hade legat still så länge i samma ställning.

Jag är ivrig att få komma iväg till stallet och ta itu med våra problem och rida för tränare för att få den hjälp vi behöver. Jag känner att jag verkligen vill satsa på den här hästen för hon är egentligen helt underbar, man får så mycket tillbaka när hon lyssnar på en.

Men så tycker inte min mamma, hon är mycket orolig och vill inte att jag ska rida den här hästen något mer. Jag är bara 16 år så jag behöver hennes tillstånd att få fortsätta med hästen.

Hon är rädd att jag ska flyga av, kanske fara in med huvudet i ridhusväggen och bryta nacken, eller ramla av och göra illa ryggen så jag blir invalid. Hon vill tom att jag ska sluta rida eftersom det är en så farlig sysselsättning.

Jag vet absolut inte vad jag ska göra och jag kände bara för att skriva av mig för jag är helt förtvivlad. Jag vet att jag skulle kunna komma långt med den här hästen...

Senast ändrad:
Sv: Problem med orolig mamma...

Jag tkr att du arbetar med en verkligen fin häst.
och jag förstår att du inte vill lägga av att fortsätta träna hästen när du har kommit en sån bra bit påvägen, men haru ingen annan som kan hjälpa dig, liksom ni kan ju longera, leda varnadra i det tempot du själv tycker e tryggt.
Liksom att börja rida inne i ridhuset, på banan, lr i hagen ? ;)

Alla mammor är JÄMT oroliga..... det är lite deras "jobb" (jag är åsså mamma:p) ge henne lite tid, då kommer även hon se både din och pållans potential.....:D när hon ser att du är duktig och att ni sakta och säkert jobbar er framåt kommer mamma coola ner sig lite...:D

Kiablo
: Jo, jag har många som är villiga och hjälpa mig. :) Och jag kan vara båda i ridhus, på plan eller i hagen, jag hade tänkt att bara börja lätt från marken om jag får fortsätta med henne, och sen arbeta vidare. Kanske inte börja med ridningen direkt. :]

Cizma : Jag hoppas verkligen det. Det enda är att hon har aldrig varit med i stallet och sett när jag riktigt arbetar med henne. Men om jag kan övertyga henne att följa kanske jag har en chans.

Tack så mycket för era svar ! Nu känns det helt plötsligt lite bättre.

Dessa mammor.. Men man får inte glömma att de bara vill ens bästa !

Jag tycker du ska förklara för din mamma(om du inte redan gjort det.). Säg som det är, att ni är på bättringsvägen. Det tar tid att lära känna en häst, och allt går inte över en natt. Be din mamma följa med, så att hon inte bara tar del av den negativa delen i din ridning. Lycka till! :)

Jag fick inte fortsätta.

Iaf så får jag inte rida henne, eftersom hon inte är inriden enligt min mamma (det är hennes sätt att beskriva hennes ovana att hon bockar och brallar) som inte kan något om hästar. Hon säger att hästen är en fara och att hon inte litar på mig.

Hon tror att om jag skulle fortsätta med hästen kommer jag någon gång bara hoppa upp och rida i smyg, och sen kanske fortsätta med det.

Jag förstår inte vad jag har gjort för att förtjäna att hon tror så om mig. När vi for förbi stallet för någon dag sedan för att hämta min mobil som blev kvar där vägrar hon ens se på hästen.

Jag har förklarat och förklarat och förklarat så mycket jag kan och försökt få henne att förstå hur jag känner för hästen och att jag verkligen vill jobba med henne.

Men hon lyssnar inte. Hon säger att hon inte kan lita på mig, men har och skulle aldrig rida om hon sagt att jag inte får det.

Det känns som att hon aldrig litar på mig och hur duktig jag än är och sköter mig så fortsätter hon misstro mig hela tiden.

Gäller inte bara ridning. Det har aldrig gällt ridning förut.

Jag förstår ingeting...

Senast ändrad:

Hon kan inte hästar vilket gör hennes skräck så mycket större eftersom den inte är verklighetsförankrad och hennes fantasi får fritt spelrum att komma på de allra värsta scenarion. Hon törs helt enkelt inte chansa och säkrar sig genom att förbjuda dig att fortsätta.

Har du nån bror? Skulle han i så fall få spela hockey? Den sporten är lika farofylld som att hålla på med hästar.

Bra hjälm och ordentlig säkerhetsväst antar jag att du redan använder?

Vissa mammor lyssnar för mycket på hur "illa" det har gått för andra och tror att sannolikheten för att deras egna ungar ska råka lika illa ut är stor. Istället för att verkligen lära känna sina barn och lita på dem så är de vaksamma och vaktar som hönsmammor. "För tonåringar ljuger för att få som de vill..." Se bara reklamen för systemet. Alla tonåringar ljuger...

Senast ändrad:

Vad jag skulle ha gjort är:

1. Ta med en BRA OCH ERFAREN tränare som kan göra en riktig bedömning om era förutsättningar som ekipage. Ta med din mamma vid detta tillfälle och låt också henne prata med tränaren! Om tränaren bedömer att du och just den hästen kan vara en bra matchning så börjar nästa rond.....

2. För att du ska kunna få din mamma att förstå måste DU förstå HENNE - verkligen inse att hon vill ditt bästa och sedan diskutera / argumentera utifrån det. Det gäller då att få henne att inse att det är ditt bästa att fortsätta rida och träna denna häst.......

Men det förutsätter att tränaren också tycker så! I annat fall tycker jag att du ska försöka hitta någon annan häst att bli medryttare på.
Lycka till!

Skogstrollet: Jag använder alltid säkerhetsväst och hjälm. Skulle inte rida utan:)

Ponnytant:Jag får inte rida henne, det är nolltolerans på det från min mammas sida...

tack för era svar !

Senast ändrad:

Jag är mamma själv. Dock en väldigt oförsiktig sådan. Men i det här fallet förstår jag din mamma! Om du har ryggproblem sedan tidigare är det inte värt att riskera den för en häst som inte ens är din. Skaffa en påitligare medryttarhäst istället och lär dig rida ännu bättre. Om du åker av för att hon bockar och brallar är det faktiskt inte bra för någon av er. Speciellt när hon gör det för hon tycker det är för jobbigt.

Hästen lär sig att det fungerar att göra så när det är för jobbigt och hon slipper ifrån arbetet. Du belönar oavsiktligt hästens beteende. Om du inte vill se till ditt eget bästa se till hästens. Den belönas för helt felaktigt beteende och ovanan förstärks varje gång du ramlar av och inte kan genomföra vad du hade tänkt och hästen protesterar emot.

Tänkte bara uppdatera lite här ! :D

Jag fick tillslut fortsätta med hästen, har jobbat med henne från marken 2 månader och har nu äntligen fått börja rida igen, då för tränare första gången.

Hon är jätte duktig har inte visa några tendenser till att bli som hon var förr, hon går nu på bete och ska flytta till det stallet där betet är permanent.

Med markarbetet och bytet av stall så har hon blivit en helt annan häst hon är rolig att ha att göra med nu :)

Nu får jag rida henne utan att rida för tränare och det känns jättekul. Det ger mycket, vi har helt fått börja om från början med ridning.
Det går mest ut på att kunna gå framåt i lugn takt och inte stanna eller gå iväg, det enda som händer nuförtiden är att hon stannar, men sen går hon. Hon försöker aldrig bralla iväg.

Hon har dessutom fått en ny sadel som både hon och jag trivs mycket bättre med, en dressyrsadel som är som en soffa att rida i, helt underbar ! :love:

/ lizzette

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 045
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 278
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar