Problem med omstoppad sadel

palle

Trådstartare
Jag har fått stora problem med sadeln efter den stoppats om.
Sadeln provades ut för 4.5 år sedan och den har aldrig orsakat några problem.
Nu tänkte jag att det var dags att stoppa om den då bl.a bossarna blivit platta och hästen tappat muskelmassa runt manken pga sik ålder, 22 år.
Han har nu en halv acavallopad framtill för att fylla ut och den är också utprovad tillsammans med sadeln för att passa perfekt.

Men nu tänkte jag att om jag ändå stoppar om sadeln så vore det bra om det las i mera på där finns också ett framme så jag slapp padden.

När den var färdig och kollad att den låg bra utan ryttare skulle jag sen rida i den för en sista justering.

Då blev hästen nästan skogstokig och bockade och hoppade jämfota och fnös och ruskade på hela sej på ett sätt han aldrig gjort på dom 11 år jag ägt honom.

Av med sadeln så klart och vi kollade om han reagerade på tryck på ryggen, vilket han inte gjorde såklart.

Vi gjorde om alltihopa med samma resultat.

Då testade vi att lägga på den i sätet mindre syntetsadeln som medryttarna använder och en annan satt upp och han gick som han brukar göra.

Jag övertalade att den nya stoppningen skulle tas bort och sadlade sen och satt upp och han gick som han vanligtvis gör. ....

Så vad i hela fridens dar ska jag göra nu ?
Sadeln behöver verkligen stoppas om. ....

Sv: Problem med omstoppad sadel

Kanske ska byta sadeln eller be att få den omstoppad på nytt, den kanske inte blev bra omstoppad helt enkelt.

Byta är inte aktuellt då den dels är min 50års present och dels för att jag fick prova igenom hela lagret innan vi hittade en som passade oss bägge.
Det är en Pessoa Don Neco.

Det kan inte vara så att den nya stoppningen tar för mycket plats så att sadeln trycker och helt enkelt blir för smal? Om den gamla stoppningen nu var platt så ger ju den mer utrymme. Det kan ju också vara så att hästen har väldigt känslig rygg och att den gamla stoppningen hade format sig efter hans rygg på ett för hästen skönt sätt och att den nya stoppningen känns obekväm för den sakens skull. Eller kan det vara så att den nya stoppningen blev för takformad så att den känns obekväm av den anledningen?

Jag var inne på dom tankegångarna jag också och det var därför jag lät plocka ut den nya stoppningen.

Han är lite känsligare än någon av dom andra hästarna jag haft under 40 talet år jag sysslat med hästar.

Han accepterade bara min gamla Passier tills den var fullständigt utsliten och inte gick att använda längre och sambons dressyrsadel, en Kieffer som var omvärmd till våran gamla Lippa.

Medryttarna har alltid använt gamla Wintec sport, en allround mot hopp och en re dressyrsadel.
Tyvärr kan inte jag använda dom då dom är för små i sitsstorlekarna för mej.

Jag har använt olika bomlösa varianter innan jag hittade Pessoan, men det har inte varit helt optimalt för mina trasiga leder.

Dock hoppas jag att den Kari Flex jag köpt ska passa mej bättre då jag tror att det är nyttigt med att använda olika alternativ för att undvika punkttryck, på samma vis som jag har några olika bett och träns jag varierar mellan.

Han hade grav bettfobi när jag köpte honom så han är känslig på många andra sätt också. ..

Men kan man få sadeln omstoppad så bossarna är lika platta som han vill ha dom men med ny fräsch stoppning som inte börjat "klumpa" sej ???

Fast att det är en present kan ju knappast vara ett argument, men jag tror på att stoppa om den igen, men inte på samma vis som den var stoppad efter förra omstoppningen. Var sadelmakaren ute och kollade hur sadeln bäst skulle stoppas om?

Det var den enda av runt ett 40tal olika sadlar som passade oss båda och fortfarande gör det.

Hen kom med sadeln omstoppad och skulle göra den sista finansieringen så den skulle passa perfekt.

Var det en toppstoppning eller en helomstoppning som gjordes? Jag gissar på det första, eftersom du skriver att du fick den urtagen igen.
Hur som. Om stoppningen blivit platt och mindre stötdämpande, håller jag med om att en omstoppning är på sin plats. En toppstoppning kan man göra när stoppningen fortfarande är slät och fin. Har stoppningen däremot en del klumpar och/eller gropar är det (imo) lättare att stoppa om bossorna helt, dvs ta ur all gammal stoppning och lägga i ny. I båda fallen går det att stoppa bossorna så att de behåller den form de har, även om den nya stoppningen i början kan ta något mer plats innan den sätter sig (dvs innan luft börjar gå ur ullen). En bra omstoppning ska alltså inte ändra sadelns passform nämnvärt, om det inte är meningen med omstoppningen, även om den kan kännas något "högre" i början. Förutsatt att sadeln verkligen passar fortfarande, bör det gå att stoppa om den så att den fungerar som vanligt för er.
På din beskrivning låter det som att stoppningen antingen blivit ojämn, eller för bullig. Dvs att bossorna blivit för runda. En för rund stoppning gör att mindre av bossan ligger an och sadeln kan även bli trängre överlag. Men nu spekulerar jag - det är omöjligt att veta utan att titta och känna på sadeln.

Är inte Pessoa permanentstoppade?

Håller med Liten om att din sadel behöver helt NY stoppning, inte påfyllnad här och där.... Gå till en annan sadelmakare som fattar att man inte bara kan lägga mer stopp ovanpå den hårda och utslitna befintliga stoppningen.

*kl*

Köpte den begagnad, 6 månader, och då var den nyomstoppad med ull.
Så om den var permanent stoppad från början vet jag inte.

Bossarna blev rundare efter omstoppningen än dom varit tidigare.

Ska be att hon som ska stoppa om den istället bara bryter ut ullen utan att ändra formen på bossarna och sen får jag acceptera att gelpadden framtill måste vara där ;)
För nu kommer jag inte våga ändra någonting :D

Tusen tack för svaren, hade inte lyckats klura ut varför annars :D

En permanentstoppad sadel (bossa) går inte att stoppa om, utan består av formslipad foam som kläs med läder.
Pessoa har uppstoppade sadlar också.

Blev bossorna rundare undertill så är det ett tecken på att för mycket stoppning lades i. Om sadeln har relativt stora (till ytan - stor anläggningsyta) och platta bossor, är det lätt hänt att de blir "bulliga" - man får stoppa dem försiktigare. I vissa fall får man toppstoppa när stoppningen satt sig ett par månader efter helomstoppning, om bossorna blir lite tomma när luften börjar gå ur (men som sagt; omöjligt att säga utan att se, klämma och känna själv).

Jag bad min sadelmakare stoppa om sadeln på samma sätt i vintras, att fylla ut framtill då den var aningen för vid där. Sadelmakaren sade då att det aldrig blir riktigt bra att göra så eftersom man då måste överfylla och det blir lätt för hårt. Han rekommenderade istället inköp av just en sådan acavallo front riser som du har, och med detta låg sadeln perfekt och hästen blev nöjd.

Nu har hästen fyllt ut bakom manken så att sadeln ligger bra utan padden, men för oss var det en perfekt lösning, och jag tycker inte att du ska sluta med den om hästen gillar det! :)

Pessoa Don Neco är ullstoppad från fabriken, till skillnad från övriga som brukar ha permanentstoppning (nyare har också kombinerad AMS stoppning att välja på).

Har varit med om det Palle beskriver varje gång jag har stoppat om min dressyrsadel, detta hos flera olika sadelmakare. De byter hela stoppningen och fyller bossan samt tryckmäter den - vilket i mitt fall varit lika med att bossorna sett ut som spärrballonger och hästarna avskytt att gå med den nya stoppningen på ryggen då den inte varit snabb på att lägga sig tillrätta. Jag har i dessa fall gått tillbaka och bett sadelmakarna ta ur lite, eller bett dem att från början stoppa sadeln "mjukt", för att komma runt problemet.

Det är väl värt att byta hela stoppningen i en sadel om den har plattat till sig såpass att den förlorat sin förmåga till stötdämpning. Vill hästen ha det extra utrymmet framme vid manken får man kanske fortsätta med padden såsom tidigare, om det funkat bra.

...måste överfylla och det blir lätt för hårt.

Sant, om det inte finns plats i bossan för en sådan korrigering. Man får se sadel till sadel - finns det utrymme så är det inget problem. (Det är förstås det lilla man kan korrigera med stoppning, inte hur mycket som helst. Med en pad kan man korrigera något mer. Och har man redan en pad som funkar bra för hästen, så är det väl bra.) Bara en input :)

Senast ändrad:

Puuuh så skönt att höra att fler har råkat ut för samma sak :)

Trodde först häststackarn blivit galen på ett eller annat vis. ....

Men nu vet jag hur han vill ha stoppningen och att det inte ska läggas extra stoppning framtill.

Jag har än en gång fått det bekräftat att Buke är en guldgruva med svar på allt möjligt :D

Tryckmäter? Utveckla gärna.
Ingen aning vad de menar, och hur de gör det, utan denna kommentar har jag fått från 2 olika sadelmakare när jag påtalat att de korvstoppat sadlarna efter helomstoppning till den grad att hästen ratade dem. (fick då be dem göra om jobbet och stoppa sadeln Mjukt, varpå hästarna var ytterst tacksamma, men givetvis också resulterade i att sadeln behövde en toppfyllning vid senare tillfälle.

Jag reagerar mest för att jag tycker att det låter helt uppåt väggarna - man känner ju med händerna (och well, delvis med ögat antar jag att man kan säga; man ser ju hur bossan ser ut i formen/anläggningsytan).

Tja, jag håller med dig, Liten. Det lät konstigt i mina öron med. Och i och med att resultatet inte blev så himla bra (överstoppad sadel som rullar av hästen som resultat, från att ha passat utmärkt innan) så tyckte jag att de kunde göra vad de ville med sina mätinstrument, bara de stoppar mina sadlar mjukt redan från början.

Bäst jobb på en sadel har jag fått från Passier-fabriken dit jag skickat en äldre för bomändring och helomstoppning - jämn, fin, mjuk direkt och fortfarande efter flera år har den bibehållit svikten i bossorna med det konstfiberull den är stoppad med. :bow:

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 189
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Aureola
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·
Utrustning Har ingen aning om jag postat detta under rätt tråd................... har en Kieffer Lech Proffi dressyr till mitt sto, som haft...
Svar
10
· Visningar
1 900
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka