Problem med nedsittning i trav....

C

Cascade

Hej! Jag rider regelbundet i en ridskola 1 gång per vecka. Jag har ridit i lite mer än 1 år och sköter även en häst sen ett par månader tillbaka vilket innebär att jag rider ut 2-3 gånger vecka med. Men problemet är nu att varje gång vi ska sitta ned i trav, med eller utan stigbyglar, så studsar jag omkring som jag vet inte vad. Min instruktör säger då att jag ska sträcka på mig men eftersom det är så svårt att sitta ner utan att studsa runt på sadeln så blir det att jag till slut inte sträcker på mig.

Har inte haft det här problemet tidigare men nu...

och pågrund av det så har jag svårt för att sitta bra i galoppen, förra lektionen hade jag en pigg häst som inte lyssnade på mina halvhalter i galoppen utan körde sitt eget race. Höll på att trilla av varje gång vi skulle galoppera, råd/tips om det vore även bra att få! :)

Tacksam för tips och råd! :D
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Rid barbacka!!!

Träna på din sköthäst, rid ut eller i paddock, vilket du känner dig mest bekväm med, men det ger ovärdelig balans och sits träning.
Även om din sköthäst kanske inte är bekväm att rida barbacka på så håll dig i skritt, det ger träning det med!

Lycka till ;)
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Antagligen spänner du dig, slappna av i benen och knip inte med knäna. Koncentrera dig på att slappna av i benen och bli "tung i rumpan" så kommer du sluta studsa i sadeln :) Perfekt övning är som de andra sagt, rid barbacka. Lycka till!
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Jag håller med alla andra att barbacka är en jättebra grej att lära sig sitta ner ordentligt på! Sitter man och spänner sig då så ramlar man bara av. :)

Men en annan sak när man ska lära sig sitta ner i traven är, oavsett sadel eller inte, är att tänka på när man studsar en boll mellan golvet och handen. Man flexar liksom med med handen när man studsar den. Det är samma teknik att sitta ner i traven. Man använder sig av elastiken i leder och kropp och "studsar med".
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Tacksam för alla svar!

Tyvärr har jag inte tillgång att rida i paddock/ridhus. Vet heller inte om jag får rida barbacka ute... Har precis bytt sköthäst men kan fråga om jag skulle kunna få rida barbacka under nästa lektion. ;)

Tack igen för alla svar jag fått, det har varit till stor hjälp!

Mvh
Cascade
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

haha jag har också detta problem. Har alltid varit en skogsmulle tjej som rider barbacka heeela tiden. Barbacka sitter jag superbra. Men nu när jag har unghäst jag håller på att rida in håller vi på med mycket "finridning". Vi rider för tränare, har bara gått fyra lektioner. Och mitt stora problem är ryggen, när jag sitter som en krok och lutar mig framåt studsar jag värre, men direkt jag skjuter fram magen och slappnar av, och tar in hästen går det bättre. Det typiska är att man tänker (jag i alla fall) "faaan nu börjar jag studsa igen" och så spänner man fast sig med benen och så blir det värre.

Nu har jag börjat ta ett stort andetag, tänka mig 500kg tyngre i rumpan, skuta fram magen och tar in hästen lite. Har funkat bra :)
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Jag tänker nog samma sak som dig. När jag börjar studsa då spänner jag också fast benen runt hästen, och det hjälper ju inte. Men ska ta och höra med min ridinstruktör om jag kan få rida barbacka eller utan stigbyglar så jag lär mig;)

Tack för era svar!:D
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Prova att att tänka att du rider lätt - fast tvärt om. Istället för upp-ner-upp-ner tänk ner-sitt-ner-sitt....
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

"Rid lätt" utan stigbyglar en stund, då spänner du rätt lårmuskel när du försöker resa dig upp. Efter ett tag är du så trött att du inte orkar knipa längre och slappnar av, vips så sitter du helt perfekt i sadeln! :)
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Gör situps.
det krävs bålstabilitet för att orka sitta med hästen utan att wobbla eller skumpa.

det funkar om du sedan får hjälp med hur du ska sitta. Armbågarna intill sidan är ett till måste- för att hästen inte ska dra dig ur sadeln... om du hamnar i det läget:bump:
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Börja träna dina magmuskler utanför stallet. Sedan jag köpte en pilatesboll att träna exempelvis situps och "rumplyft" med har jag blivit mycket stadigare i sitsen. Tips! Jobbar du på kontor? Pilatesboll är också en kalasbra kontorsstol som ger dig träning utan att du märker det eftersom du behöver "hålla balansen" hela tiden. Balansplatta är också bra för att öka bålstabiliteten och balansen - gärna i kombination med hantlar.
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Jobbar? Inte än, går i 9:an just nu så... Men kan starta träna mer med situps utanför stallet! Tack för alla svar, de kommer säkert att hjälpa mig en hel del. :D
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Jobbar? Inte än, går i 9:an just nu så... Men kan starta träna mer med situps utanför stallet! Tack för alla svar, de kommer säkert att hjälpa mig en hel del. :D

Ha ha! Okej, skippa i så fall tv-soffan och sätt dig på en pilatesboll framför teven. :idea:
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Hej! Jag rider regelbundet i en ridskola 1 gång per vecka. Jag har ridit i lite mer än 1 år och sköter även en häst sen ett par månader tillbaka vilket innebär att jag rider ut 2-3 gånger vecka med. Men problemet är nu att varje gång vi ska sitta ned i trav, med eller utan stigbyglar, så studsar jag omkring som jag vet inte vad. Min instruktör säger då att jag ska sträcka på mig men eftersom det är så svårt att sitta ner utan att studsa runt på sadeln så blir det att jag till slut inte sträcker på mig.

Har inte haft det här problemet tidigare men nu...

och pågrund av det så har jag svårt för att sitta bra i galoppen, förra lektionen hade jag en pigg häst som inte lyssnade på mina halvhalter i galoppen utan körde sitt eget race. Höll på att trilla av varje gång vi skulle galoppera, råd/tips om det vore även bra att få! :)

Tacksam för tips och råd! :D

När man anstränger muskler statiskt som vid ridning kommer de involverade musklerna att förkortas. Vid ridning används främst höftböjarna och insida lår. Dessa muskler begränsar varandras rörlighet dvs är insida lår kort kan man inte heller sträcka ut höftböjarna och tvärtom. För att kunna få en korrekt sits i ridningen måste just dessa muskler vara tillräckligt långa annars kan man inte "komma ner" i sadeln och får istället en "anksits" vilket gör att du studsar omkring precis som du beskriver. Andra möjliga tecken på förkortade höftböjare och insida lår är tex ryggvärk i området precis ovanför bäckenet, nära ryggraden samt en ökad svank.

Du kunde ju sitta ner tidigare och plötsligt kan du inte det längre.....det är helt uppenbart att din ökade ridningsdos förkortat höftböjarna och insida lår eller någon utav dem. Stretcha dessa muskler riktigt hårt och du kommer kunna sitta ner som du kunde tidigare.

Jag jobbar med träning och stretchbehandlingar i Stockholm och har vid ett flertal tillfällen avsevärt förbättrat (återställt) ryttares sitsar med samma tendens som din.


Med vänliga hälsningar

Pär Sundqvist
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

"Andra möjliga tecken på förkortade höftböjare och insida lår är tex ryggvärk i området precis ovanför bäckenet, nära ryggraden samt en ökad svank"

Meh nu får du skriva mer! Jag har fridrottat och tävlat i kortdistans och även spelat fotboll (man får rätt korta och explosiva muskler), är OERHÖRT ovig, svankig och får ofta ont i ryggen då jag sitter i stol, soffa osv. Bara 20år men låter som en gammal tant (a), när jag rider barbacka sitter jag oftast bättre, men nu när jag börjat med seriösare ridning på min polle, rider dock bomlöst, skumpar jag ganska mycket. Får jag skylla på detta haha? :)
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Det är en teknik som kräver bålstyrka av att kunna sitta på hästen oavsett hur den rör sig.

elitryttare kan sitta upp på vilken häst som helst o kan sitta som man måste för att få hästen att jobba maximalt- på rätt sätt.
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Det är en teknik som kräver bålstyrka av att kunna sitta på hästen oavsett hur den rör sig.

elitryttare kan sitta upp på vilken häst som helst o kan sitta som man måste för att få hästen att jobba maximalt- på rätt sätt.

Självkart, men då har ju elitryttare väääldigt mycket träning bakom sig. Alla måste ju börja någonstanns. :)
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

"Andra möjliga tecken på förkortade höftböjare och insida lår är tex ryggvärk i området precis ovanför bäckenet, nära ryggraden samt en ökad svank"

Meh nu får du skriva mer! Jag har fridrottat och tävlat i kortdistans och även spelat fotboll (man får rätt korta och explosiva muskler), är OERHÖRT ovig, svankig och får ofta ont i ryggen då jag sitter i stol, soffa osv. Bara 20år men låter som en gammal tant (a), när jag rider barbacka sitter jag oftast bättre, men nu när jag börjat med seriösare ridning på min polle, rider dock bomlöst, skumpar jag ganska mycket. Får jag skylla på detta haha? :)

Svårt att säga om du får skylla på svanken men den gör ingenting bättre i din ridning kan jag säga med garanti. En del hästar är skumpigare än andra och mycket svårare att sitta ner på... Det enda riktiga svaret på hur det påverkar just dig och din ridning skulle vara att ha konkret minne ( eller film) av hur det var att rida INNAN din svank uppstod alternativt att stretcha upp din muskellängd och minimera svanken och DÄREFTER jämföra med nuläget. En kraftig svank försämrar alltid förmågan att sitta på skelettets sittben pga bäckenets framåttippning oavsett vilken nivå en ryttare har...man lär inte hitta väldigt många svankiga elitryttare, typ noll stycken!

För att bli av med ditt ryggont krävs att du stretchar väldigt hårt 1ggr/vecka i ca 3-6 månader eller tar dig till Stockholm 2ggr under en månad och så ordnar jag upp muskelllängden på dig och sedan underhåller du längden på egen hand med hjälp av stretch (som en riktig elitryttare).

Med vänliga hälsningar

Pär Sundqvist
 
Sv: Problem med nedsittning i trav....

Svårt att säga om du får skylla på svanken men den gör ingenting bättre i din ridning kan jag säga med garanti. En del hästar är skumpigare än andra och mycket svårare att sitta ner på... Det enda riktiga svaret på hur det påverkar just dig och din ridning skulle vara att ha konkret minne ( eller film) av hur det var att rida INNAN din svank uppstod alternativt att stretcha upp din muskellängd och minimera svanken och DÄREFTER jämföra med nuläget. En kraftig svank försämrar alltid förmågan att sitta på skelettets sittben pga bäckenets framåttippning oavsett vilken nivå en ryttare har...man lär inte hitta väldigt många svankiga elitryttare, typ noll stycken!

För att bli av med ditt ryggont krävs att du stretchar väldigt hårt 1ggr/vecka i ca 3-6 månader eller tar dig till Stockholm 2ggr under en månad och så ordnar jag upp muskelllängden på dig och sedan underhåller du längden på egen hand med hjälp av stretch (som en riktig elitryttare).

Med vänliga hälsningar

Pär Sundqvist

haha ja, en kul grej att veta i alla fall. :) hade ingen aning om dessa faktorer. Sen har jag alltid varit en fuskis, fått höra av tränare hela livet att jag måste stretcha, :) Kanske man ska ta tag i saken!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp