Problem med nästan ALLT

J

Jumping

Hej, jag har en foderponny, en c-ponny, korsning. Han är en valack född -02. Jag har en hel del problem med honom, Jamba. Vi har problem med det mesta, men jag skulle aldrig någonsin lämna ifrån mig honom!
Jag funderade ett tag på om jag skulle lägga upp denna tråden i "Ridning" istället, men jag tkr att nästan alla problem med hästar börjar i hanteringen.
Jag som sagt en del problem med ponnyn och jag undrar vad jag kan göra för att få honom bättre och vad jag ska börja med. Dessa är de största problemen:
* Aggressiv. Han bits, sparkas och tränger in mig i väggar. I stallgången, hagen och allra värst är det i boxen (jag kan inte/vågar knappt gå in till honom utan godis). Han ser boxen som "sin egen" och "skyddar" den...

* I hagen...I hagen är ett stort problem, han bits, vänder baken till (försöker sparka ibland), småstegrar, slänger sig (även på mig) och har t.o.m jagat mig ur hagen...Just nu tvingas han stå ensam i en liten grushage, vilket jag avskyr. Men jag kan inte få in honom själv från hagen, flera hästkunniga har också försökt hjälpa mig med det och vi brukar inte lyckas, inte ens när vi hjälps åt...Nu är det lite bättre (då han står själv), men han är fortfarande mkt aggressiv mot mig...

* Dressyr...är något som Jamba inte känner till...Har ingen aning om han är utbildad elr inte...Sådanna enkla saker som gå i form och ställning på volt är det vi har försökt jobba med tidigare, men det ger inte så mkt resultat...Han är ytterst pigg och extremt stark...Jag rider honom med pullarträns och tidémantygel, men kan ibland inte hålla honom iaf...Hans galopp är väldigt "svag", han kan knappt hålla galoppen på en volt och han tkr att det är svårt att fatta rätt galopp då han inte kan riktig galoppfattning och inte har lärt sig hjälperna ordentligt.

* Hoppning...är något som Jamba tycker är kul...Men han kan inte hoppa "vanligt" utan brukar hoppa jämfota elr slänga upp frambenen och låta bakbenen hänga efter. När hindrena blir över 70cm så tvärstannar han elr slänger sig åt sidan...Han kan inte hoppa mkt än vanliga räcken, då han tkr att alla andra hinder är hemska och han vill inte hoppa ex. plank m.m.

* Han ser massor av spöken i skogen och kan springa iväg i galopp när som hellst...

Skulle vara glad om jag fick reda på vilket problem jag skulle ta tag i först och hur jag ska gå till väga. :) Han har tidigare dragit iväg med mig, bockat och slängt sig omkring...
Dressyrtränaren blev nästan avkastad då han ett flertal ggr stegrade med framhovarna rakt upp...

Skulle behöva lite hjälp...

Sv: Problem med nästan ALLT

min häst är lika dan !
Jättesur i boxen , bits & sparkas, svår att rida & VÄLDIGT stark :s

Först och främst:
Är ni helt säkra på att hästen inte har ont någonstans? Passar utrustningen?

Sedan tycker jag det kan vara en god idé att lära känna hästen, från marken.
Svårt att ge vettiga råd utan att ha sett hästen.
Jag hade nog satt upp tydliga regler, till exempel utgå från Parellis seven games.

Att klickerträna kan med lite vana ge en trevlig, glad och lättfångad häst. Tips om ni inte är vana vid klicker är att leta reda på en tränare.

Ta det försiktigt och lycka till.

inezpinez, jobbigt, hur gör du med din häst ? :)

Ja, all utrustning sitter bra och han har inte ont någonstanns. :) Ja, jag har verkligen kämpat framförallt från marken eftersom jag avskyr att rida en ponny/häst som det inte går bra från marken först. Skulle du kunna förklara vad Parellis seven games är ? :) Och vad är klicker ? :) Tack för ditt svar ! :D

min utrustning sitter bra & hon har inte ont någon stanns, men hon är lite rädd för sadeln, gillar inte att man klappar/rör där sadeln ligger, vet ej om hon har blivit tvingad på sadel/misshandlad ? , hon är ialafall rädd , jag pratar lungnande med henne & försöker lungna ned henne , funkar ibland :)

Vad gäller ridningen så låter det ju helt enkelt som att hästen inte har kondition och styrka till det du ber honom om, och därför springer iväg/vägrar istället, alternativt som att han har ont någonstans sedan ni veterinärbesiktigade honom.

Oj oj oj låter verkligen inte bra:(.
För det första så ska du inte på egen hand hantera ponnyn själv då det kan bli verkligen farligt. Du måste ha hjälp av någon mycket duktig hästmänniska, sen om kunskapen är inriktad på NH eller bara någon med stor erfarenhet av problemhästar spelar mindre roll.
Det går inte att att på nätet ge dig goda råd hur du ska vara och hantera ponnyn. Någon måste vara med och se och förklara tror jag.
Det enda rådet är att använd hjälm, säkerhetsväst och ett spö (inte för att slå ponnyn utan mer använda till att vifta med som en sköld om den attackerar i hagen).

I ridningen är jag mer övertygad att det handlar om både brist på utbildning samt styrka att den inte klarar att galoppera på volt eller ta rätt galopp osv. Att gå i form är inte så enkelt utan det krävs väldigt mycket styrka av dom.

Vår ponny född -04 kan göra likadant men vi bygger på kondition och muskler så det blir sakta men säkert bättre. Han kan också flyta ut så det känns som han drar hem men det är när vi kräver lite för mycket, då får man backa ett steg i kraven och ge honom övningar som han klarar av. Sen blir man helt plötsligt jätteförvånad och lycklig då man helt plötsligt känner att wow nu böjer han sig runt skänkeln lika bra åt bägge håll och orkar vara kvar på volten, det som han inte klarade för 3 veckor sen:)
Du ska dock inte ge upp med tränare för du måste ha hjälp av en sådan, byt tränare om den förra inte fungerade.
Hoppningen får du lägga på is tills markarbetet fungerar. Hoppning är jättemycket balans och styrka som krävs och din ponny har varken det ena eller andra nu så det blir bara dåligt av att träna hoppning då.
Möjligen skulle löshoppning vara bra så ponnyn får utan ryttare på ryggen hitta tekniken. Men det krävs att du eller någon i din närhet är duktig på löshoppning så det inte slutar i katastrof.

Men jag skulle först göra en hälokontroll på ponnyn, ta med sadeln till kliniken be veterinären titta på hur den ligger. Bara för att utesluta ev. smärta så du kan gå vidare med träningen.

Att ha häst ska vara kul, inte förenat med livsfara och uppgivenhet. När du har honom uppbunden i stallgången (om boxen är ett revir så hantera honom i stallgången i stället), har ni någon kontakt under ryckningen osv eller är allt en kamp? Vi hittade tillslut vår ponnys 'bästa kli ställe', mankammen, och vi kan ibland bara stå och klia där, utan krav, mysa en stund och när han är avslappnad får han gå ut i hagen igen eller in i boxen om det är kväll.

Vi har också märkt att vår ponny bli oerhört stressad och jobbig om han inte får fri tillgång på mat. Även fast de fodras flera gånger om dagen så var han väldigt stressad mellan måltiderna så numera har han fri tillgång halm både ute och inne och det går mycket bättre nu för han är gladare.

Senast ändrad:

Först och främst, vad säger ägaren?

Även om ponnyn inte hade ont innan så får den garanterat ont/spänningar som minst om den går/beter sig som du beskriver.

Jag hade helt klart kollat upp ponnyn ordentligt hos både vet, massör/kiro/ET eller liknande och tandläkare. Sedan tror jag det hade varit bäst om ni fick hjälp av någon kunnig i er närhet som kan bryta mönstret, det är ju farligt både för dig och hästen om den beter sig så som du beskriver!

min utrustning sitter bra & hon har inte ont någon stanns, men hon är lite rädd för sadeln, gillar inte att man klappar/rör där sadeln ligger, vet ej om hon har blivit tvingad på sadel/misshandlad ? , hon är ialafall rädd , jag pratar lungnande med henne & försöker lungna ned henne , funkar ibland :)

Men det tyder väl på att hästen har ont i sadelläget?

Oj...varför har du tagit dig an den här komplicerade lilla krabaten?
Citat från Pat Parelli: "Pick your partner, not your poison"
Jaja, nu ska vi inte gå in på det.

Det du behöver ta reda på är VARFÖR gör din ponny så här mot dig. Många har redan nämnt att han kan ha ont. Han kan också vara rädd för dig och beter sig agressivt för att du ska hålla dig borta. Eller så tycker han att du är lägre än honom i rang och att han antingen behöver leda dig eller mota bort dig i alla lägen.

Du nämner att han är agressiv i boxen och i hagen. Tror du att det beror på att han är rädd för vad du tänker göra med honom eller för att han helt enkelt inte vill ha med dig att göra?

Du nämner också att han är rädd när han går i skogen. Är han rädd för att han känner att du är rädd eller är han rädd för att det är hans jobb att titta efter faror, dvs det är han som leder dig i skogen och inte tvärtom.

Att han inte fungerar i dressyr och hoppning tycker jag inte är något att ta hänsyn till över huvudtaget då du inte har en bra grund att stå på.

Innan du överhuvudtaget hoppar upp på din ponny ska du kunna närma dig honom utan att han backar undan/blir agressiv, du ska kunna ta på honom överallt utan att han reagerar, du ska kunna leda honom på ett bra sätt utan att han drar eller går över dig, du ska kunna få honom att stå still avslappnat närhelst du behöver, du ska kunna flytta honom för tryck åt alla håll.

Hur du ska gå tillväga för att lösa detta behöver du en massa hjälp med men jag råder dig till att börja med det första: du ska kunna närma dig honom utan att han backar undan/blir agressiv. Och det är också allt!

Ta med dig en pall och sätt dig i hagen tills han kommer till dig. Hästar är nyfikna och om han gillar godis kommer han för eller senare närma sig. Om han närmar sig på ett agressivt sätt så motar du bort honom. Gör indianhopp, vifta jättehårt med en pisk, kombinera dom två, allt för att få bort honom. Sätt dig bekvämt på pallen. När han närmar sig på ett nyfiket, sakta och artigt sätt kan du sträcka ut handen och se om han vill hälsa. Gör han det så kan du belöna honom med en godisbit, sen går du ut ur hagen och gör om samma sak dagen efter.

Poängen är att han ska förstå att du inte vill ha med honom att göra om han är rädd eller agressiv eller beter sig dåligt på något sätt, det kommer göra honom nyfiken på dig och lugnare - "nu kommer hon med godiset, va kul!".

MEN det här är inte så kul att syssla med flera dagar i sträck och särskilt inte i vintertid då det kan ta låååång tid innan han vill komma till dig. Så därför ställer jag frågan igen...varför har du tagit dig an den här komplicerade lilla krabaten? ;)

Vart i Sverige finns ni? Det är alldeles tydligt att ni behöver få hjälp av en kunnig tränare på just problemhästar - och det är så mycket lättare att guida dig vidare till en sådan om vi vet vart ni bor! :)

Är du säker på att ponnyn är hanterad och inriden?
Låter som en hästhandlarponny tycker jag .
Många sånna kommer in från holland bla .

Jag skulle ta hjälp av en person som jobbar med problemhästar :)
Men alla är inte bra så lita på din magkänsla om du känner att personen inte är rätt för dig o din häst.
Nh eller klickerträning är riktigt bra att jobba med om man har svårt att kommunicera med sin häst men testa inte själv, ta hjälp av någon annars kan det blir ännu värre!

Glöm inte, våld löser inga problem!
Lycka till (=

Det är en direkt farlig situation som du befinner dig i - börja med att inse det. Hästen litar inte på dig och förstår inte, alternativt klarar inte av att, utföra det du kräver av den. Han vill inte komma till dig i hagen, hotar dig, och visar så tydligt han någonsin kan att han inte mår bra.

Det går inte att komma med tips över internet utan att ha sett både dig och hästen. Be om hjälp, och kontakta genast ägaren innan det faktiskt händer en olycka så att du skadas och hästen kanske blir obrukbar framöver. Du klarar inte av den, och ju längre du låter detta fortgå desto med förvirrad och osäker blir hästen. Är du säker på att den är veterinärbesiktigad och röntgad på klinik nyligen?

Se till att få hästen kollad ordentligt på en klinik. Kan vara kissing spines eller vad som. Det du beskriver är inte ett normalt beteende och är det inte så att hästen är sjuk så har det antagligen hänt något dramatiskt i hans tidigare liv. Vad säger ägaren?

Det enda jag har att säga är att det där inte är något du bör överhuvudtaget ta itu med på egen hand. En kunnig person måste hjälpa dig och ägaren att ta itu med hästens problem, och se över om det är några fysiska hinder som gör att hästen beter sig som den gör. Vad säger ägaren?

Sök hjälp!

Okej, låter bra, tyävrr så fungerar inga sådana metoder för mig. :(

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 822
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 145
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.