Problem med näringsupptaget?

Ramona

Trådstartare
Vad finns det för "vanliga" problem med näringsupptagningsförmågan? Hur ter de sig?

Vart brukar problemen sitta och finns det någonting man kan göra åt dem?

Jag har en åring som har en mamma som är svårfödd. Men han verkar ännu mer svårfödd. Ser parasitig ut alternativt proteinbrist. Han har under vintern gått på fri tillgång på ett bra grovfoder, samt kraftfoder, extra lucern, etc. Kraftfodergivan har ändrat beroende på vad vi har testat. Han har varit hos veterinär flera gånger och han har haft låga proteinvärden, trots bra foder.

Han är avmaskad efter alla konstens regler (inkl träckprover etc).

Han har i skrivande stund långa hårstrån kvar på både rygg och mage.

Jag har ringt veterinär, men blev inte riktigt nöjd med svaret jag fick. Ska ringa till en annan klinik imorgon då de ville att jag ringde på telefontiden.

Jag hade nog inte funderat så mycket på det om det inte var så att stoet är svår att få vikt på. Det kan ju faktiskt vara så att hon har samma "åkomma" med näringsupptaget. Just nu kan jag inte tänka mig någonting annat än att det är näringsupptaget det är fel på nämligen.

Sv: Problem med näringsupptaget?

Cushings? Visserligen inte vanligt på unga hästar vad jag förstått men det händer. Det är/kan vara ärftligt.

Jag har förstått det som att det tar ett tag innan småttingarnas matspjälkningssystem är tillräckligt utvecklat så att de kan tillgodogöra sig näringen i fodret optimalt. Jag tror att de kan ha lite svårt med grövre grovfoder tex pga att deras tarmflora inte är väl utvecklad. Verkar den bra i magen för övrigt? Om du har byt foder flera ggr har det kanske inte heller varit bra.

Detta blev inte så bra svar kanske.
Jag har tyvärr ingen aning om ngt direkt fel som skulle försämra näringsupptaget.

Cushing däremot undrar jag. det måste i så fall vara extremt tidigt.

Jag äger stoet (hans mamma), som är ett fullblod, har aldrig hört eller sett ett fullblod med cushings. Jag har heller aldrig sett det på så unga hästar. Men jag utesluter ingenting, så jag ska definitivt ha det i åtanke.

Jag har förstått det som att det tar ett tag innan småttingarnas matspjälkningssystem är tillräckligt utvecklat så att de kan tillgodogöra sig näringen i fodret optimalt.
Men det är ju inte som så stor som han är nu. Det är ju de första 6-7 månaderna i livet. Sen fungerar de ungefär som vuxna hästar med matsmältningen. Han har ju diat i 7 månader och sedan ätit som vanligt.

Fodret är inte bytt flera gånger. Det har varit olika mängder av tex lucern och hur mycket kraft han fått. Det var en förklaring till varför jag inte skriver ut exakt hur mycket han fått varje dag.

Jag har bara hört en enda gång om häst med cushings som utvecklades tidigt. Hon i princip föddes sjuk, men var inte "riktigt sjuk". Hästen hade lite knepig ämnesomsättning, det var ett under att hon fortfarande levde om du frågar mig (fet som ett hus och oansvarig ägare).
Men det är bättre du frågar en veterinär som vet, jag har inte så stor koll på det där. :)

*KL*

Pratade med en annan veterinär och det finns visst inga prover eller tester man kan göra för att se hur tarmfloran och matsmältningssystemet ser ut och fungerar.

Mitt fullblods första avkomma hos mig hade jag lite liknande problem med. Nu är det svårt att avgöra om dom var lika "dåliga", men jag tyckte att han var tunn, växte dåligt, hade lång päls länge på våren/sommaren som 1-åring, ffa "tuppkam" under magen.

Hans "problem" började är han var nån månad. 2 andra föl som han gick med fick rhodococcusinf. och stod på klinik, den ena avlivades.
Därför kollades dom andra fölen upp extra och min fölunge hade höga vita på blodprov.
Vi röntgade lungorna för att utesluta bölder där, som den som avlivades hade. Men inga fel där. Vet. hittade inget förutom höga vita.

Han var avmaskad som han skulle men hade mkt mask vid träckprov ändå. Han fick flera antibiotikakurer utan att dom vita sjönk och en ordentlig avmaskning till. Sen sjönk dom vita till normalt. Vet fortfarande inte vad det berodde på, men troligast pga av masken.

Han fortsatte dock att vara tunn och allmänt ful.
Först på betet som 2-åring blev han okej i hull och hyfsat fin. Vintern som 3-åring gick han ner sig lite igen, men efter det har han varit okej men inte tjock fram tills att jag sålde honom i höstas. Nu när jag ett honom ser han riktigt fin ut. Men han kräver mkt mat. Han är dessutom lite kräsen så det underlättar ju inte.

Stoet hade jag lite problem med att hålla i hull med det fölet och fram till att hon betäcktes om 2 år senare. Krävde betydligt mkt mer mat när hon inte var dräktig.

Inte mkt till hjälp här, men lite hopp om att det kan vända kanske?

Nu vet jag ju inte alls vad ni har för värden på grovfodret och hur mkt mat han fått/ätit men nåt man kan tänka på är att om dom får för lite energi omvandlar dom proteinet till energi. Detta borde då kunna ge proteinbrist fast dom på pappret får i sig tillräckligt.

Min ser ut som din gjorde ungefär. På kliniken säger de att de har sett mycket värre och det har de säkert, men inte med den omvårdnaden som min får. Min är avmaskad enligt alla konstens regler, så det är inte parasitangrepp, det har jag uteslutit för länge sedan.

Han är som tur är inte speciellt petig med maten utan äter det mesta. Hans mamma är likadan.

Nu ökar vi fodergivan igen ute på betet. Man tycker ju att man i mitten på juni jobbar i nedförsbacke med vikten på sina hästar, men inte med min. :( Det är så trist att allid behöva vara orolig.

Dock fick jag ett tips om att göra en tagelanalys. Ska kolla upp det lite närmare. Är inte främmande för alternativmedicin alls, och det skulle kosta 600:-. Det är ju ingen större summa i sammanhanget.

Kan du inte lägga in en bild på honom?

Följer du något specielt foder statsprogram? Efter vad jag förstår så kan du det här med foder, men måste ändå fråga för vissa hästar behöver ju nästan dubbelt så mycket mot vad ett foderstatsprogram kan visa.

Och jag har inte haft många hästar som klarat sig bra på vad ex Hippocampus föreslår.

Men det är ju inte som så stor som han är nu. Det är ju de första 6-7 månaderna i livet. Sen fungerar de ungefär som vuxna hästar med matsmältningen. Han har ju diat i 7 månader och sedan ätit som vanligt.
.

Jag har nog förstått det som att det kanske kan ta lite längre tid innan allt fungerar som på en vuxen häst men jag är inte säker.

Sedan tog jag bort resten du svarade mig men om du har växlat mellan lusern och kraft och ändrat givornas storlek så kan det ju också göra att det blir svårare för systemet att hinna spjälka och ta upp allt.

Eller också har han fått för lite. Jag kan tänka mig att fullblodsunghästar behöver en hel del mat.

Lågt protein kan bero på för litet intag, dåligt upptag eller förlust via magtarmkanalen eller njurar. Eller dålig förmåga att bilda proteiner i levern.

Har han diarré?
Kroniska tarminflammationer, magsår (inte ovanligt på fullblod), lever, njurar, infektion, tumörsjukdom (t ex lymfom)

Allt detta går att kolla på ett större djursjukhus.

Han har diarré ibland. Levern är kollad och helt ok. Njurar och hela urinsystemet fungerar också bra enligt prover.

Kan du inte lägga in en bild på honom?
Har inte så många bra bilder, men dessa tog för ca 2 veckor sedan.
35774_401673497476_707427476_4859173_5546740_n.jpg

35774_401673482476_707427476_4859172_7307749_n.jpg

Följer du något specielt foder statsprogram?
Nej.

Mitt fullblod såg ut ungefär sådär och hade jättesvårt att gå upp i vikt. Vi tog ett borreliaprov och han hade för högt värde, inte jättehögt men ändå för högt. Efter avslutad pencillinkur började han lägga på sig. Det tog ngra månader så var han perfekt i hull (och temprament!!!)

Kanske kan vara något att kolla upp?

Jag har ju haft och har en hel del fullblod. Helt krasst så har vissa väldigt höga krav på sitt foder andra inte. Men har du provat att ge D&H fullblodsfoder till dina, både sto och åring. Sedan jag hittade detta sortimentet så jag inte haft några som helst problem med något fullblod att hålla hullet. Även andra bekanta med fullblod har gjort samma erfarenhet av just detta.
Inte billigt med bra och gott så alla hästar äter mycket bra av det. Skulle tro att antingen detta ev ihop med havre http://www.brogaardenisweden.com/hastdodson/avel/studbalancer.html eller detta skulle passa http://www.brogaardenisweden.com/hastdodson/avel/yearlingcuorearingdi.html
Själv har jag haft bäst erfarenhet av Stud Balancer.

Men har du provat att ge D&H fullblodsfoder till dina, både sto och åring. Sedan jag hittade detta sortimentet så jag inte haft några som helst problem med något fullblod att hålla hullet.
Jag fick det rådet häromdagen också. Men då var det Conditioning Mix eller liknande. Ska kolla upp om det säljs i närheten av där han befinner sig.

Jag har haft massor med fullblod i mina dagar. Bland annat fuxen jag hade som avatar tidigare som jag tävlade fälttävlan med. Han var svår i hull, men inte i närheten av vad mina nuvarande två är.
n707427476_352321_988.jpg

Sen har jag haft fullblod som är riktiga good-doers och som behöver lika mycket mat som Connemara-ponnyerna jag också haft. Bodde ju på Irland i många år där alla har fullblod (galoppindustrin är ju enorm där) och jag tycker faktiskt inte att jag har sett så många tunna fullblod där. Inte i England heller där jag befunnit mig i perioder. Bara de fodras normalt brukar det inte vara några problem.

Men med tanke på den omvårdnaden och mängden foder som Tretton faktiskt får så ser han inte alls bra ut! Hur mycket foder kan en åring behöva? Ska jag häva i honom 8-10 kg kraft för att han ska gå upp i vikt?

Hej.
Att han är lös i magen ibland skulle kunna vara en rubbning i tarmfloran eller ev magsår?
Gammalt recept som fungerade förr är:1 liter filmjölk upplandat med några träckbollar från en frisk häst med bra tarmflora.Hälls i en ketchupflaska el likn. Håll huvudet högt så är det lättare, men det måste sväljas ner!!
Har sett resultatet. Dom gick upp i vikt rel snabbt inom fjorton dagar började man se skillnad.
Nyfödda föl ska äta av mammans träck för att börja bilda en bra tarmflora. Så det är inget fel om man ser föl ungen börja tugga för att undersöka.

Så vitt jag vet är inte matsmältningssystemet färdigutvecklat förrän efter 12 månader, det kan därför vara en klar fördel att ge hästar yngre än året foal creeps pellets baserat på stomjölk som komplement. För även om de äter grovfoder, kan de inte bryta ner tillräckligt som tas upp av kroppen eftersom systemet inte är i full gång.

Protein brist har orsakat lös avföring eller diarré mer än en gång.

Jag fick det rådet häromdagen också. Men då var det Conditioning Mix eller liknande. Ska kolla upp om det säljs i närheten av där han befinner sig.

Men med tanke på den omvårdnaden och mängden foder som Tretton faktiskt får så ser han inte alls bra ut! Hur mycket foder kan en åring behöva? Ska jag häva i honom 8-10 kg kraft för att han ska gå upp i vikt?
När min mest svårfodrade häst som inte ens är fullblod var i den ålder som han är. Så fick hon fri tillgång på bra grovfoder och nästan 8 kilo kraftfoder uppdelat på fyra mål/dygn. I princip så mycket hon kunde äta, så hon hade nästan fri tillgång även på det. På det höll hon sig precis så pass att hon inte var tunn men långt ifrån tjock. Hade hon varit hingst som ju har en annan ämnesomsättning hade hon säkert behövt mer än hon hade kunnat stoppa i sig för att hullet.
Den här hästen som är fem år i år har alltid haft behov av mer foder än vad som är normalt för ras, ålder och storlek.

Lite kuriosa så har jag haft en minishettis hingst som under sin uppväxt krävde i stort sett fri tillgång på lusern och ett annat bra grovfoder + 2 - 3 kilo kraftfoder. Inte precis vad man väntar sig av sådan liten rackare ;). Hans halvbror höll sig fint i hull på bara grovfoder.

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik Har hamnat i en situation som är helt främmande för mig så därför vänder jag mig hit för tips och råd... Jag driver ett mindre...
Svar
10
· Visningar
2 755
Senast: rebus
·
A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
8 056
Senast: moonstruck
·
M
Hästvård Har en "maghäst" som veterinär var säker på har haft och har magsår, hade allvarliga problem som började en månad sedan efter...
Svar
3
· Visningar
1 701
Senast: -moa-
·
V
Hästvård Jag har en Islandshäst, en i vanliga fall frisk och kry pålle på 7 år. Har nu haft honom i ett halvår och allt har gått enligt planerna...
Svar
11
· Visningar
1 464
Senast: Vicksan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka