Problem med min egna ridning.

M

marfer

Hej, jag behöver lite tips från andra ryttare. Jag har svårt att få till galoppskänkeln bra då jag lätt fladdrar med benen, om ni förstår vad jag menar. Jag har även en rätt dålig balans, behöver tips hur jag kan bli mer stadig i min balans och få en stadig skänkel vid galopp. Har svårt att trampa ner foten och sitta stadigt och lägga på skänkeln.

Tacksam för svar!
 
Sv: Problem med min egna ridning.

detta kommer nog låta rätt konstigt, men ändå! för balansens och sitsens skull är det faktiskt bra att cykla på gräs. haha! tex på en cykelväg i hög fart för att sen svänga in på gräs och låta fötterna dingla. detta kom jag på när jag va ungefär 9 år och när jag kom tillbaka till ridskolan efter sommaren satt jag betydligt bättre. :) fick även höra från andra i min grupp att dom gjort samma sak! är även väldigt glad för att rida barbacka. känner man att balansen är sådär så börja i skritt på ridbana eller hage. :) när balansen blir bättre kommer man kunna använda både armar och ben mycket bättre och 'friare' för då vet man att man ändå sitter kvar! :)
 
Sv: Problem med min egna ridning.

Hwj!Ett tips är att "skita" i galoppskänkeln och bara spänna till innerlår/skinka en aning eller trampa lite extra nedåt i innerstigbygel. Gör du detta samtidigt som du ger rösthjälpen för galopp några ggr så lär sig hästen snart att fatta för en ny hjälp och du behöver inte röra på dig så mycket i sadeln som gör att du tappar din balans.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 693
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp