Problem med leasingtagare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Barran
  • Startdatum Startdatum
B

Barran

Undrar om någon har erferenheter att dela med sig av. Har min häst utleasad pga tidsbrist. Informerade leasingtagaren innan denne fick leasa min häst om att han blivit hårt pressad som unghäst och att dom inte varit snäll med honom. Jag hade ännu inte bestämt om jag vågade leasa ut honom då jag var rädd just för att han skulle bli hårt pressad igen och hamna på ruta ett igen... Talade om att jag lagt ner över två år på att få honom att fungera utan att slå sig fri i vagnen och bli dålig i magen bara man tog på honom ben skydd bl.a. Leasingtagaren var helt med på detta och lovade att denne inte skulle pressa honom. L-tagaren menade att så gör man ju inte mot någon häst. L-tagaren hade lång erfarenhet av förstörda hästar och visste vad h*n höll på med. Fick även referenser hemskickade från olika tränare. Efter mycket om och men kom vi sams om att h*n fick leasa hästen tack vare dennes förståelse för det tidigare problemen och att h*n lovade att inte utsätta hästen för sådant som h*n sa då ansåg var fruktansvärt.

Med tiden har jag förstått att h*n manipulerade mig och kanske är bättre på att prata än att hålla vad h*n lovat. Nu har hästen startat ett par gånger och skött sig jätte bra, fått snälla lopp och sänkt sitt rekord i varje start. Hästen är jag jätte nöjd med. Nu till problemet i sista starten i början av augusti startade hästen igen, gick 15,5 första tusen och blev då trött såklart då hästen ej är förberedd för sådana farter. Säger inget om att han blev trött men när kusken i sista sväng börjar pressa honom väldigt hårt och driver med pisk och töm samt gungande i sulken (detta som inte får ske) blir jag både ledsen och arg. Pratar med leasingtagaren om det som hänt dagen efter och denne är helt oförstående och svarar "han åt då upp maten på morgonen och är nu ute i hagen så han har nog inte tagit någon skada". Talar om att jag inte accepterar detta pg.a hans tidigare upplevelser. Får till svar att han inte är någon dussin häst och kan inte behandlas som andra hästar. Hm. Vad är det för ett svar och vad menar h*n med det???

Vill bryta avtalet och ta hem hästen innan han är helt förstörd, där börjar ett stort problem. Står bara i avtalet att det kan brytas om leasingtagaren inte betalar sina räkningar för hästen i tid, vanvård osv. Finns något som heter psykisk vanvård i hästens juridik???

Är i akut behov av tips och råd för nu är hästen utanmäld igen en och en halv vecka efter den där tömningen plus att han kördes fort med tre dagar efter loppet...

Hoppas någon kan råda :cry:

Sv: Problem med leasingtagare

Jättetråkigt när man inte blir nöjd med sin leasingtagare. Men dessvärre tror jag inte att du kan göra så mycket åt det om du har ett sådant avtal. Då skulle det ha stått att du kan ta hem hästen när som helst oavsett orsak. Går det inte att prata med leasingtagaren då om att du vill ta hem hästen tidigare?

Angående det senaste loppet - vem körde? Var det leasingtagaren själv? För om det är så att det är en lånekusk, så finns det ju många kuskar som inte lyssnar på vad tränaren säger. Och de kör ju för bästa möjliga placering och det står ju i reglementet att man ska ta vara på sin hästs chanser, så det är ju klart att man som kusk driver på hästen i sista sväng. En del tänder ju till på det även om de är trötta och får pengar i alla fall.

Svårt att motivera "psykisk vanvård" om hästen har fått snälla lopp hela tiden, men inte i det sista. Och som sagt - kuskar driver ju på hästar (speciellt om det inte är deras och de inte känner till hästens problem/behov).

Det är inte så att du själv är sugen att prova igen nu när hästen verkar gå bra:angel:

Det funderar jag också på?

Jag skulle som leasingtagare bli förbannad om ägaren fortfarande försöker trycka på hur hästen ska köras i lopp och träning, lopp är lopp och där måste man våga lämna över förtroendet till kusken...

Vet du exakt hur hästen är tränad? Det är trots allt leasingtagaren som har ansvaret, har hästen gått bra och sänkt rekorden i varje start, borde du rimligtvis vara nöjd...

Det är ju VÄLDIGT svårt för "oss andra" att kunna ha en åsikt när man inte sett vad som hänt. (Finns loppet i lopparkivet?) Var går gränsen för att pressa en häst?

"Allt" går ju att reglera med BRA avtal. Jag tror dock det blir svårt att leasa ut en häst som "måste köras invändigt och inte pressas, för då kan jag bryta kontraktet". Eller att i kontrakt reglera hur tätt snabbjobben får köras. Då ska man nog inte leasa ut hästen...

Verkar som sagt att hästen gått bra. Hoppas att den går bra även i nästa start och i fortsättningen. (10 dagar mellan loppen tycker jag är normalt.) Lycka till!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 611
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 083
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 800
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30