Problem med "kisseriet"..?

A

adnamA

Min häst har av och till känns lite konstig i ridningen, inte som vanligt. Särskilt kändes det idag. Han vill inte gå fram och kliva på som vanligt, tar inte ut steget och jobbar inte med rygg/bakdel som vanligt. Han känns liksom loj och inte lika arbetsglad som han brukar.
Idag tänkte jag också på att han liksom stannar och "kniper" som om han vore bajs eller kissenödig. Fast han gör ingenting. När jag hade suttit av så ställde han sej i "kisställning", men det kom inget, han bara sparkade mot skapet nåra gånger. Andra gången han ställde sej så kom det en del urin, men det var en "skvättig" stråle. Efter det gick han fram lite bättre, men inte normalt.

Kan det vara urinvägsinfektion eller nått sånt..?

Sv: Problem med "kisseriet"..?

Det låter ju troligt med urininfektion, utan att jag vet något särskilt om det. Men det kan också vara att knäledsupphakningen som tydligen behövs för att kissa inte fungerar riktigt och då får de stå just och knipa ihop för att kunna kissa. Det var en vän som hade det problemet, så informationen är i andra hand. :o

Jag tyckte ditt problem var väldigt intressant, för jag har nämligen liknande problem med min egen häst. Precis loj, seg i kroppen, nästan deprimerad och just traven har inte gått alls. Det som liknar ytterligare är att han blir kissenödig efter varje ridpass. Men det verkar inte vara fel på kisset.

Så det hade varit väldigt intressant att se vad andra har att svara på ditt problem!! :idea:

*Knapplån*

Har du kollat så han inte har feber? Jag ska bara säga att min häst gör likadant, nästan.... Efter varje ridpass så ska han kissa direkt och gärna under passet om han får långa tyglar och pusta och detta har pågått i över 3 år då jag köpte honom. Han är kollad för urinvägsinfektoíon och han hade inget som visade på det. Han är glad och sprallig. Nu när jag börjat sätta igång honom igen så tycker jag att han kissar ofta och väldigt lite. Men han är dålig på att dricka oxå. Nu vet jag inte hur mkt han dricker ute men över natten så går det ungefär, max 15 liter. Så då börjar ju tankarna att vandra är det infektion, men han har ingen feber och är sitt vanliga spralliga jag... Svårt att läsa hästar, tänk om de kunde säga hur livet ligger till :crazy:

Tack för svaren! Veterinären var här idag..
Feber har han inte, konstigt nog. Vet kunde inte märka ngt särskilt på honom, men han gav honom lugnande så han släppte ut "den" ;) och gjorde rent. Det var tydligen ganska skitigt.. :crazy:
Min häst brukar nästan alltid vara postitiv till arbete och inga problem att ställa, samla osv. Så det märks ju skillnad. Men iaf, på min beskrivning trodde vet att det kanske kunde vara en början till urinvägsinfektion. Men vi skulle avvakta och se om det blev bättre, annars ska han gå på pencellin (stavas..?) nåra dar. Så jag ska rida idag och se hur han känns! :)
Det jobbiga är att han är så snäll och visar inte gärna om han har ont, så det kan vara svårt att märka nått..

Är han onormalt svettig också när han gör sådär?

Näe det tycker jag inte.. Men idag kändes han iaf mkt bättre, gick fram bättre. Men han har fortfarande inte samma "kraft" i bakbenen.. Hoppas verkligen inte att det är nått med bakbenen eller typ borrelia som spökar.. :crazy:

SofiaP skrev:
Är han onormalt svettig också när han gör sådär?

Lånar knapp...
Om han nu hade svettats mer, vad hade du sagt då? En häst i vårt stall beter sig ungefär som trådskaparn plus att han flåsar och svettas mycket...

Jag tänkte på korsförlamning. Min äldre häst har haft det kraftigt två gånger men en gång fick hon det lindrigt och det yttrade sig i att hon blev svettig, lite stel och rörde sig konstigt i bakdelen. Ville inte riktigt gå fram på ridbanan heller.
Hon ställdes in i boxen och kryade på sig snabbt och det märktes inget dagen därpå. När det hände fattade vi inte att det var korsförlamning men några dagar senare fick hon samma symptom och då blev det värre och utvecklades till en "tydlig" korsförlamning med klassiska symptom.

Gjorde rent skrev du.
Menar du att man skall hålla hela snoppen ren?
En häst i stallet har en ganska smutsig och fnasig sådan.
Skall vi försöka tvätta den.
Hur gör man iså fall?
Han är också lite knepig med sitt kissande.
Ställer sig ofta i kisseställning, men det kommer inget.
Tycker det ser konstigt ut, och funderar över det ibland.

Ja veterinären gjorde det.. Om det är väldigt skitigt om man inte kommer åt, så är det nog bäst om vet kommer och ger lugnande, för då åker den ut.. ;)

Hej!
Dricker din häst ordentligt?
Min häst har druckit ca 6 liter vatten under nätterna hittills. Något mer dagtid i hagen. Jag tog kontakt med en homeopat och skickade hår dit. Fick svar att han har nedsatt njur- och leverfunktion. Säg mig har din häst månntro varit mycket angripen av insekter i sommar?
Hur som helst så fick jag piller och hästen kissade som han aldrig har kissat förut efter bara tre dagar, samt att han nu dricker runt 40 liter/dag i stället för under 20l/dag tidigare.

Skriv ett privat meddelande om du har ytterligare frågor.

Mvh/F

Hm.. jag har faktiskt inte nån jättekoll på hur mkt han dricker, eftersom de fortfarande går ute och har vattenkopp i hagen. Men kan det leda till att han känns "konstig" vid ridningen också..?

Jag akulle kunna tro det eftersom blodet inte renas som det ska i så fall och då blir det ju så att hästen blir mer eller mindre förgiftad av sina egna urinsyror, det i sin tur gör ju att hästen blir matt och trött och tappar gnistan lite granna.

Jag skulle kolla upp det så fort som möjligt om jag vore du.

Min ena valack gör precis som du beskriver. Vi rider mycket skogsridning och vissa dagar är han seg, söker gräskanterna och känns spänd i bakkärran. Ibland ställer han sig i kisställning men det kommer inget, ibland bara står han. (10 minuter utan problem). Detta kan han göra redan efter 500m, faktum är att han gör det oftare i början av ett pass, aldrig mot slutet. Annars har han inga problem att kissa när jag sitter på - han kissar ofta när vi är ute och rider - oftast minst en gång i timmen. (Rider långdistans) Det där med knäledsupphakning lät intressant - någon som känner till mer om detta?

Liknande trådar

Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 093
Senast: Docka
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 709
Senast: Nominous
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 223
Senast: Halali
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar