Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag uppfattade det som att TS inte hade lust till något av det, därav mina svar.
Vad jag förstått är det helt ok att spela in samtal så länge den ENA parten vet om det?
Nåja, jag har nog på fötterna hur som, ifall sms och vittnen är ok???
Bara lite OT, det är lagligt, så varför skulle det inte hålla då? Räcker det med att man känner sig kränkt i rätten, eller?
Nu har jag ju bevis ändå, men undrar bara var den lagtexten finns.
Här om ljudupptagning. Med hänvisning till lagtext och tolkning.Bara lite OT, det är lagligt, så varför skulle det inte hålla då? Räcker det med att man känner sig kränkt i rätten, eller?
Nu har jag ju bevis ändå, men undrar bara var den lagtexten finns.
Nej och uppsägningstiden har jag tidigare skrivit att jag struntar i, jag vill bara ha betalt för det som nyttjats, varken mer eller mindre...@Texaz jag har ju full förståelse för att du självklart vill ha dina pengar för vistelse och foder osv.
Men bortsett från det: vad har faktumet att "de inte sagt upp sig" att göra med ngt osv? Du har ju inget avtal? Det är ju precis sånt som händer då, det finns ingen dokumenterad uppsägningstid, så självklart kommer folk dra på dagen om de känner för det... Den viktigaste insikten allmänt ang. människor, men än mer den dagen man som stallägare bestämmer sig medvetet för att inte skriva några avtal är : var och en står alltid sig själv närmast. Läs: det finns ingen moral eller liknande ang. sånt.
@Texaz jag har ju full förståelse för att du självklart vill ha dina pengar för vistelse och foder osv.
Men bortsett från det: vad har faktumet att "de inte sagt upp sig" att göra med ngt osv? Du har ju inget avtal? Det är ju precis sånt som händer då, det finns ingen dokumenterad uppsägningstid, så självklart kommer folk dra på dagen om de känner för det... Den viktigaste insikten allmänt ang. människor, men än mer den dagen man som stallägare bestämmer sig medvetet för att inte skriva några avtal är : var och en står alltid sig själv närmast. Läs: det finns ingen moral eller liknande ang. sånt.
Har såväl vittnen, sms samt samtal som styrker det (jo, jag har börjat spela in samtal med hyresgäster )
Nej och uppsägningstiden har jag tidigare skrivit att jag struntar i, jag vill bara ha betalt för det som nyttjats, varken mer eller mindre...
Det verkar som att många här inne är experter på att driva mål till Kronofogden och Tingsrätten och vi som varit i sitsen "snackar gojja" eller hur någon lite smålustigt uttryckte det.
Så vad är problemet? Kör på för sjutton, sitt inte här och gnäll på Buke över oseriösa hyresgäster som inte betalar, ni är ju ändå tvärsäkra på att få in era pengar även om ni fakturerar två år efter händelsen till och med. Uppdatera GÄRNA tråden med hur det går så att jag kan få ännu mer på fötterna i framtiden.
Vill man inte lära av andras misstag så får man väl göra sina egna misstag. Helt enkelt.
Någon skrev att det kostar 300 att skicka till Kronofogden, ja det stämmer om motparten går med på att betala den andra delen då det faktiskt kostar 600 att beställa ett ärende hos Kronofogden. Dock brukar motparten sällan gå med att betala hela beloppet de är skyldiga, fakturabeloppet, påminnelseavgifter, dröjsmålsräntor, avgift till Kronofgoden osv osv. Utan som sagt, i slutänden är det förlikning som gäller och då kan man se sig i månen efter de där 300 kronorna. Så i realiteten kostar det 600 kronor att få motparten att betala en liten del av det de är skyldiga. Men det är säkert "gojja" det med... :-\
Ja, jag känner ju spontant att jag verkligen VILL gå vidare just för att det inte är OK att strunta i att betala, dvs markera för framtida hyresvärdar!
Visst är det egentligen en struntsumma, "bara" en månadshyra samt tre månaders foder, men jag är så jäkla TRÖTT på folk som skiter i att betala för sig!!
HG bestred den första hyran(via sms) med att denne inte förstod vad som skulle betalas för... Har sen skickat en specificerad faktura, går INTE att missförstå, det handlar enbart om den tid de stått här (dvs MINA utlägg), struntar i att strida om mer...
Men dum som jag är så vill jag statuera exempel, att det INTE är ok att smita från hyra/foder...
Har dock på fötterna så tvivlar INTE på att jag vinner OM det skulle gå till tingsrätt!
Ja, jag känner ju spontant att jag verkligen VILL gå vidare just för att det inte är OK att strunta i att betala, dvs markera för framtida hyresvärdar!
Visst är det egentligen en struntsumma, "bara" en månadshyra samt tre månaders foder, men jag är så jäkla TRÖTT på folk som skiter i att betala för sig!!
HG bestred den första hyran(via sms) med att denne inte förstod vad som skulle betalas för... Har sen skickat en specificerad faktura, går INTE att missförstå, det handlar enbart om den tid de stått här (dvs MINA utlägg), struntar i att strida om mer...
Men dum som jag är så vill jag statuera exempel, att det INTE är ok att smita från hyra/foder...
Har dock på fötterna så tvivlar INTE på att jag vinner OM det skulle gå till tingsrätt!
Jag kände precis som du, att jag var säker på att jag hade på fötterna när jag lämnade in min ansökan, jag hade dessutom skriftlig avtal med motparten. Men ändå försökte lagmannen i den muntliga förhandlingen att få mig att förlikas genom att så några frön av tvivel (de är experter på detta!) då de inte vill att ärendet ska gå vidare till tingsrätten. De vill inte hålla på med sådana här ärenden, det kostar samhället stora summor pengar. Vilket är fullt förståeligt och jag kände själv att det var viktigare att tingsrätten fick ägna sig åt att pröva våldsbrottmål än mina futtiga 3000 kronor eller vad nu summan var.
Handen på hjärtat, varför ska samhället lägga många tusen på ett mål där du själv faktiskt har brustit från början vad gäller skriftliga avtal osv.? Lite så kanske man också får tänka i detta sammanhanget och med det INTE sagt att det INTE är okej att INTE betala för sig!!!
Jag förlikade mig till 1000 kronor av min fördran...ska väl tilläggas. Motparten kom undan resten, fick inte ens en betalningsanmärkning då vi ju förlikades och dessutom hade personen bara svarta inkomster så enligt kronofogden skulle det ändå varit omöjligt att få ut resten. Så denne lärde sig inte ett skvatt från detta, dessutom var denne redan stamkund hos både kronorfogden och tingsrätten då denne kört ett AB i konken ett par år tidigare pga skattefusk som upptäcktes. Så allt mitt jobb kändes helt förgäves. :-\
VA ??? Handen på hjärtat ?? Varför är MINA (eller TS) pengar inte lika mkt värda att få rättvisa i som ett brottsmål ?
Aldrig att jag skulle tänka så... Och som tur är inte många andra heller iom att KFM finns.
Så för att du blev "osäker" så ska alla andra va de ? Att du är bitter är ju bara nåt du får leva med. Du "slogs" om 3000 kr men fick "bara" 1000 ... Skulle vilja påstå att det är 1000 kr mer än 0 kr. Motparten kom ju inte undan ... DU gick ju med på förlikningen. DU godkände att bara få 1000 kr. Den enda DU kan gnälla på i ditt fall är dej SJÄLV. Hade ni gått vidare till förhandlingarna så hade du kanske vunnit hela målet.