Problem med hyperaktiv Schnauzer

Sv: Problem med hyperaktiv Schnauzer

Jag kan ha fel, men jag får en känsla av att hunden skulle vilja göra som matte säger. Den skulle vilja kunna leka och ta det som belöning, men snurret i hjärnan hinner ifatt honom, det är ingen hemma. Så jag är inte ens säker på att han vill annat. Det är inte terrier-långfingret, om du förstår vad jag menar.

Ibland träffar man ju hundar som är jäkligt dryga, som man vill ruska om och tala om att nu är det du som lägger av. Men hur man ska ta sig in till den här vet jag inte.
Jag är lite rädd att bestämmer man sig för att ta igenom en korrigering när "ingen är hemma" så kan det bli rejält fel.

Fast kastrering kan man ju prova, kemiskt då.

Jag skulle kunna beskriva våra hund så och det som har fungerat med honom är att vara väldigt tyst och lugn men skarp när det behövs. Men som Cillamuffins och Aliide är inne på så krävs det timing.
Vi brukar kalla våran teflonhjärna, inget fastnar om man inte bränner fast det rejält... ;) Min skulle ha väldigt svårt med sitta still tills jag ber om något annat, jag får påminna honom lite då och då även om det kanske räcker med en liten "morrning" i mungipan så han kommer ihåg vad vi höll på med. Eller om han sitter/ligger på lite avstånd så räcker det med handtecken när jag ser att han är på väg att tappa fokus på vad vi gör.

Vi har fått "tjata" in det mesta, tex så vill jag att han ska ligga still på den plats jag anvisar så ibörjan fick jag lägga tillbaka honom 100 gånger innan han "gav upp" och faktiskt låg där och kopplade av, det har vi nu minskar ner så han kanske bara provar en eller två gånger innan han ligger kvar. Men det har hela tiden gällt att lugnt lägga tillbaka honom utan att hetsa upp vare sig själv eller hunden. :angel:

jag kommer med ett helt annat upplägg, har haft en Dobbistik som var sån tills hon var 2,5 år. jag jobbade så att , när jag ville ha kontakt med en så snabb hund, ökade jag tempot extremt. Gör en lekinvit, en nigning och snabbt spring med hunden i kortare koppel, ca 10m gör sen en mycket snabb vändning samtidigt som man tjoar och spring igen ca 10m. Gör så ca 4-5 g sen ställ er lungt i några minuter, sen samma visa igen, spring och gör lekinviter och snabba vändningar. När hunden springer i så snabba rusningar med snabba vändningar brukar hunden börja söka kontakt för att hinna med i svängarna. där börjar man sen med röstberöm var gång hunden hinner med i svängarna och sen jobbar man efter den snabba kontakten. det kan ta ett par gånger innan hunden fattar och tycker det är roligt, men snabba hundar kräver oftast extremt snabba övningar i början för att tycka det ger något.
Det brukar yttra sig som att här gäller det att vara med för jag vet inte riktigt vad matte hittar på nästa gång.

Senast ändrad:

Fast det kräver ju att hunden kopplar av emellan, om jag skulle göra så med våran så skulle han visserligen vara alert, men studsa brevid mig och reagerar på varje liten grej som sker, dvs ett löv som fladdrar förbi skulle han ta för en lekinvit och studsa iväg i full fart.

Problemet för oss har inte varit att hålla fokus så länge det händer något i högt tempo, problemen kommer när man ska hålla fokus "länge" på att tex sitta still, eller gå fot en längre sträcka i lugnt tempo osv.

Jag håller med dig och boktips kan aldrig skada. Jag har själv läst den och ska rekommendera den. Bara det att jag känner en viss desperation hos ägaren att hon skulle behöva handgripliga råd och träning för just hennes hund.

Om du som instruktör har läst den kanske du kan hjälpa henne att träna utifrån den? Jag ser jättemånga "övningar" och anpassningar i träning/vardags som skulle vara nyttigt för den här hunden. Det finns även DVD numera har jag sett (dock inte sett på filmerna) så det kankse kan vara bra som komplement så att hundägaren får se övningarna på riktigt och inte i skrivna ord- fast som komplement till boken.

Fick en sån rolig bild framför mig med matten lubbandes järnet på plan men "gråman" efter, före och runt sig.:D

Det är ingen dum ide för följsamhet, jag har en liknande övning, men som Snurrfian är inne på, det är när det stannar som problemen uppstår.

Jag håller med, korrigering kräver supertajming. Skulle vara halvkul om hon ringde efter att hunden valt och svara upp mot en korrigering och halva näsan är borta och matten skiträdd.

Annars ramar och regler, att hunden helt enkelt får lära sig att "du kommer ingen vart med det beteendet". Sen kanske man får vänt tills h-vetet fryser till is.
Ibland ser jag framför mig att jag tar fram en gummiklubba och klipper till, "sådärja, nu är han lugn" :)

Senast ändrad:

Min heeler har varit lite så. För mig (som ett tag tvivlade på om jag skulle kunna reda upp situationen) hjälpte det att lämna iväg honom en tid till någon som kunde styra upp honom lite. Ny situation, ny människa och det brukar kunna gå att nå fram till en hund som annars virrar runt i samma hjulspår. Kanske kan det hjälpa den här matten att få en paus, samla tankarna, bestämma sig för en nystart samt få tillbaka en hund som visat att den uppenbarligen KAN uppföra sig? Om ägaren är på väg att ge upp betyder det troligen att hon på något plan inte tror att det går att få pli på hunden, en osäkerhet och ett tvivel som hunden förmodligen plockar upp.

Kan inte hundens uppfödare hjälpa till?

Fick en sån rolig bild framför mig med matten lubbandes järnet på plan men "gråman" efter, före och runt sig.:D

Det är ingen dum ide för följsamhet, jag har en liknande övning, men som Snurrfian är inne på, det är när det stannar som problemen uppstår.

jag förstår det, men grejen var tänkae jag att hunden efter ett tag tycker-matte, vad gör vi nu? och stannar upp mellan rucherna för att se vad som nu ska hända och då är det guldläge. Jag har dock inte sett hunden så det vet du bäst ju:)
Jag tror inte en redan så stressad hund blir mer stressad av övningen utan kanske tilloch med kan fokusera lite mellan, eftersom man inte vet vad som blir av nästa övning eller när, och blir kanske lite trött(matte med;))

Senast ändrad:

glömde fråga, är hundens ämnesomsättning kollad? en sån hyper hund kan ha fel på ämnesomsättningen och bli sådan av det, har sett det själv och med behandling var hunden normal:)

glömde fråga, är hundens ämnesomsättning kollad? en sån hyper hund kan ha fel på ämnesomsättningen och bli sådan av det, har sett det själv och med behandling var hunden normal:)

Nej, inte vad jag vet.

Ska göra hembesök om några dagar, ska se om jag kan hjälpa henne bättre där.

Han är Korad och jag har varit på en föreläsning där man sa att korade hundar kan vara svårare att träna. Man ska tydligen inte para 2 korade för då kan det gå helt snett. nd.

Det där lät som den absolut sämsta ursäkten jag hört;) Skulle gissa att den kom från någon som har en så kass hund att den inte skulle gå igenom en korning:crazy:

Det där lät som den absolut sämsta ursäkten jag hört;) Skulle gissa att den kom från någon som har en så kass hund att den inte skulle gå igenom en korning:crazy:

Jag tror jag varit på samma föreläsning, för den var i schnauzer och pincherklubbens regi.
Jag förstod tänket när föreläsaren sa detta. Men i samma andetag förstod jag inte :D

Jag har också varit på den föreläsningen (om det nu är samma vi tänker på) och så som jag uppfattade det hela så gäller detta med att inte para två KORAD hundar just SSPK:s raser. För de som har klarat korningen inom våra raser är extrema hundar som avviker från standrad mallen på MH:t. Parar man då två av dessa kan det blir för mycket hund för den vanliga valpköparen som bara vill ha en sällskapshund, vilket de allra flesta är ute efter när de köper en SSPK ras.

Men återigen, det beror ju på varför hunden klarat resp inte klarat korningen! En korad hund behöver inte alls nödvändigtvis vara särskilt mycket hund. Precis som en som inte klarat den kan vara supersvår att ha och göra med. Jag skulle tippa på att den som uttalat sig inte hade riktigt koll på vad ett mentaltest innebär...

Grana och Falukorw: Ja det måste vara samma föreläsning. Och jag fick uppfattningen att det gäller alla raser, inte enbart SSPK:s.

Jag har mina 4:e och 5:e hundar nu och mina hundar har varit såhär:
Nr 1: Rädd för det mesta. Tog väldigt lång tid på sig att avreagera. Väldigt svårtränad pga det. Var ibland inte så trevlig till vardags = kunde nypas.
Nr 2: Tuff och cool. Väldigt självsäker i alla situationer. Hade lätt klarat en korning om han hade fått gå den. Också väldigt svårtränad. Väldigt trevlig i vardagen.
Nr 3: Cool och mjuk. Hade förmodligen klarat en korning i underkant poängmässigt. Var otroligt lättränad och hade aldrig koppel. Väldigt trevlig i vardagen.
Nr 4: Tuff och cool. Väldigt självsäker. Är korad. Är väldigt svårtränad. Väldigt trevlig i vardagen.
Nr 5: Gått bra MH, kommer förmodligen att klara korning i underkant poängmässigt. Är relativt lättränad. Väldigt trevlig i vardagen.

Man kan nog säga att jag har samma erfarenheter som forskaren/föredragshållaren. De "räddaste" och de "korade" hundarna är de som är mest svårtränade. "Mellanhundarna" är de som är lättast att träna.

Sen tror jag att jag hade rekommenderat ett veterinärbesök till den jobbiga hunden och hans matte. För att kolla så att det inte är något fel på honom som gör att han är som han är. Det kan vara hans sätt att visa att han inte mår bra. Jag har både sett och hört en hel del under alla mina år som hundägare. Ett exempel en tik som började kissa inne på möblerna när hon var cirka 1 år. När vetten kollade henne så var hon trots sin unga ålder full med cancer som hade spritt sig i hela kroppen. Hon blev även otroligt stökig vilket till en början skylldes på ålder och könsmognad m m.

Tillägg: Det fanns inte korning när jag hade hund 1 - 3.

Den som höll föredraget vet exakt vad både MH och MT är och har väldigt lång erfarenhet.

Förstår jag dig rätt när du menar på att hundar som klarat mentaldelen på korningen inte ska paras med en som gjort det samma? :eek:

Ja, det var så rekommendationen var. Det kan slå helt fel, att hundarna blir helt utan självbevarelsedrift. Eller att de bli väldigt aggressiva om båda föräldrarna är lagda åt det hållet. De kan även uppfattas som väldigt stirriga eftersom de kan vara svåra att få kontakt med.

Men som jag sa tidigare, ett besök hos vetten kanske är det bästa för schnauzern med problem. Det kan kanske vara något medicinskt problem som går att rätta till.

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit