Problem med hyperaktiv Schnauzer

Sv: Problem med hyperaktiv Schnauzer

Ja, det var så rekommendationen var. Det kan slå helt fel, att hundarna blir helt utan självbevarelsedrift. Eller att de bli väldigt aggressiva om båda föräldrarna är lagda åt det hållet. De kan även uppfattas som väldigt stirriga eftersom de kan vara svåra att få kontakt med.

Men som jag sa tidigare, ett besök hos vetten kanske är det bästa för schnauzern med problem. Det kan kanske vara något medicinskt problem som går att rätta till.

Fast vänta... Hundar som är aggressiva är dåligt mentalt och vill således inte klara av en korning. Hundarna som har koll på sina impulser, som tänker innan de reagerar, som kan avreagera, som leker och inte har problem med folk är ju stabila hundar. Hundar som inte klarar av ett MH eller MT är faktiskt rena skräpet, för det handlar egentligen bara om att vara socialt trygg, kunna avreagera, vara skottfast och inte vara aggressiv. Hur kan det på något vis vara dåligt?

Speciellt rädslor är något som nedärvs, detta är också bevisat. Det är en av orsakerna till att man faktiskt utformat mentalprov för våra hundar. För att sålla agnarna från vetet.

Jag har inte sagt ett ord om rädslor. Men OK en rädd hund är en kass hund, ja.

Om vi tar en hund som är rädd/skygg för människor. Den blir helt klart underkänd på den sociala biten på MH/MT.
Om vi då tar en social hund som går fram och hälsar på ett vettigt sätt. Blir helt klart godkänd.
Den första hunden är även rädd för skrammel. Den avreagerar inte och blir underkänd.
Den andra hunden tycker inte skrammel är otäckt och går fram till det på rätt sätt och blir godkänd.
Så kan vi hålla på med alla delarna i MH/MT. Om du parar 2 godkända hundar så menar man att det kan slå över så att avkommorna kan t ex bete sig såhär: Gör allt för att hälsa även om de blir bortmotade/sparkade på alternativt kastar sig över människor på ett sådant sätt att det välter omkull dem. Kastar sig upp i skrammel så att de blir skadade av kedjorna utan att bry sig. Kastar sig över dumpen och drar och sliter osv. Hundarna kan helt enkelt få för mycket av allting. Man bedömer även agressiviteten i olika "steg" och om båda föräldrarna ligger högt men ändå inom gränsen för godkänt så kan även det slå över och bli för mycket i avkommorna. Och då får man väl säga att avkommorna är skit för de kommer förmodligen inte att klara MH/MT? Eller hur?

Men det är inte detta denna tråden skulle handla om. Och jag hävdar fortfarande att schnauzern med problem borde göra ett besök hos veterinären för att få kollat om han har något medicinskt problem som går att åtgärda.

Den som höll föredraget heter Bodo Bäckmo och har tydligen forskat en hel del.

Senast ändrad:

Men nu resonerar du som att 1 + 1 = 15 på egenskaper som inte ens har den största arvbarheten? Och eftersom alla MT resultat är offentliga så är det väl rätt enkelt för uppfödarna att gå in på hunddatan och kolla vad hunden fick sina poäng? Tror inte heller att den hund som i aggression går loss på dumpe är den mest balanserade av hundar... En sån hade jag inte velat ta i med tång...

Jag tog bara ett par exempel eftersom det inte är detta ämne som ska diskuteras i denna tråden.

Jag är ledsen men det där måste vara bland det mest korkade jag hört. En hund som klarar sin korning är på inget vis "för mycket" för en normal människa som aktiverar sitt djur. Korningen idag är lagd åt SBK's normer, dvs hur en brukshund ska fungera i ett samhälle. Det är ingenstans plus att en hund blir för förbannad och inte kan avreagera.

Att bara stirra blint på poäng under ett MT gör det ännu mer pinsamt. Min värdelösa Beauceron har ungefär samma antal poäng som kompisens betydligt trevligare malletik har, bara att dessa individer har sina poäng på helt olika punkter.

Jag kan omöjligt se att två hundar som klarat sin korning på något vis skulle ge sämre avkommor än om man parade en som klarat sitt MT och en som inte gjorde det. För att en hund inte ska klara sitt MT så ska den på riktigt vara ett skräp, mentalt usel och totalt värdelös för aveln. En korning är faktiskt inte något svårt och avancerat, så länge hunden är lagom av allt så kommer den dessutom få höga poäng.

Min tik fick 511 poäng på sin korning, då ska tilläggas att många poäng försvann för att hon ansåg att maskinen som drar in trasan i röret lät konstigt och skulle undersökas. Dvs poäng för uthålligheten försvann. Hon är stabil, nervfast på sitt L-test, har inget stort aggressionpaket någonstans och just därför lyckades hon bättre på sitt MT än L-testet som krävde betydligt mer av henne för att gå i polisiärt bruk.

Den där gubben kan få forska bäst han vill, men att uppmuntra till att avla på skräp och dessutom någon form av kompenseringsavel gör mig mörkrädd.

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit