Problem med hyperaktiv Schnauzer

Sv: Problem med hyperaktiv Schnauzer

Fast vad är det med folk som ska hålla i sina hundar vid en korrigering? Även om jag faktiskt uppfostrar mina hundar med just korrigering och belöning/beröm så skulle jag aldrig för mitt liv få för mig att hålla i hunden så att den får spelrum för att bitas och sprattla? :crazy:

Snabba, kvicka korrigeringar så att hunden inte hinner bli arg/stressad. Och sedan en sjuhelvetes belöning när hunden vänder upp.

Jag är faktiskt inte alls enig med dig när det gäller korning och "jobbighet". Det beror ju helt på var hunden har sina styrkor! En hund som inte klarar korningen pga att den är nervöst lagd, har svårt att avreagera, inte fungerar med det sociala etc lär vara bra mycket jobbigare än en hund som klarat korningen med maxpoäng. Den enkla hunden är ju trygg och stabil och har tillräckligt med samarbetsvilja och det blir ju också sådant som premieras högt på MT.

Jag är faktiskt inte alls enig med dig när det gäller korning och "jobbighet". Det beror ju helt på var hunden har sina styrkor! En hund som inte klarar korningen pga att den är nervöst lagd, har svårt att avreagera, inte fungerar med det sociala etc lär vara bra mycket jobbigare än en hund som klarat korningen med maxpoäng. Den enkla hunden är ju trygg och stabil och har tillräckligt med samarbetsvilja och det blir ju också sådant som premieras högt på MT.

Håller med dig där! En hund som inte klarar korningen eller ligger väldigt nära den nedre gränsen är ju inte nödvändigtvis en "lättare" hund, det kan lika gärna vara en rädd hund som inte avreagerar, som är ljudkänslig osv. Den kanske har sin enda höga poäng på aggression...
I så fall måste man ju titta noga på VAR poängen är höga resp låga, visst om den är orädd för ljud och avreagerar bra kanske man kan ta att den inte besitter någon jaktlust.

Jag kan inte se nånstans i det som skrivits att det är specifikt för en schnauzer. Har aldrig träffat en sån "galning" ;)
Jo, en gång, den fungerade inte alls med sin familj.
Jag hade den här hemma då och då för hjälpa till och här fungerade den riktigt bra, men var ändå inte helt ok.

Jag vet att hela den kullen var ganska så jobbig i uppväxten.
Så vore intressant att veta hur de andra i kullen är..

Men detta ser inte jag som sagt att det skulle vara just för att det en schnauzer och det säger jag inte bara för att försvara rasen.

Däremot så får jag känslan att detta kommer matte aldrig reda upp. För jag undrar också om hunden är som den ska vara....

Fast hon håller den inte liksom ner på marken eller nåt sånt. Inte i alla fall så jag har fått se det. Utan det är när hon tar tag i nacken och säger "Nej" som hunden vänder, i spottkobra-stajl och snappar så det går hål i kläderna på matte.
Och stressad är liksom när den kommer.....:crazy:

Däremot så får jag känslan att detta kommer matte aldrig reda upp. För jag undrar också om hunden är som den ska vara....

Skönt att höra, på ett sätt.

Sen är det ju fråga om vad man ska föreslå. En mops kanske....
För omplacering känns inte heller helt schysst mot hunden.

Skönt att höra, på ett sätt.

Sen är det ju fråga om vad man ska föreslå. En mops kanske....
För omplacering känns inte heller helt schysst mot hunden.

För oavsett vilken ras det är, så tycker jag att beteendet inte låter sunt :(

Mops kanske vore en bra ras. Sån har vi här hemma också. Störtsköna och härliga clownhundar :love:

Kan du inte fråga vart hunden kommer ifrån och pm:a mig? Inte för jag ska "klaga" på uppfödaren. Utan just för se linjerna..
Har spanat lite på hunddata lite snabbt, men hittar ingen kull som skulle vara 10 månader nu... Om jag inte räknat fel :angel:

http://controlunleashed.net/

Jag skulle rekomendera matte (och kanske även du som instruktör kan vara intresserad) att läsa boken Släpp kontrollen lös. Jag tror det finns en hel del inspiration och tips att ta åt sig för hundens matte från den boken.

Senast ändrad:

Jag håller med dig och boktips kan aldrig skada. Jag har själv läst den och ska rekommendera den. Bara det att jag känner en viss desperation hos ägaren att hon skulle behöva handgripliga råd och träning för just hennes hund.

Hur länge har han varit så snurrig i bollen? Tänker om det kan vara mycket hormoner i kroppen på honom?

"Hela tiden" enligt matte, nu såg jag att jag skrivit fel. Hunden är två år, matte har hafte den sen den var 10 månader. Så åtminstone sen den blev könsmogen skulle jag gissa.

Två år? Då kan man inte skylla på ungdomligt oförstånd längre...

Jag tänkte faktiskt lite som Aliide när jag började läsa, att den kanske behövde en tydligare ram för att kunna varva ned. Men om den börjar flippa och nypa hejvilt så förstår jag att matte tycker det är otrevligt.

Vad händer när matte pratar med den? Alltså inte väntar på att hunden ska ta kontakt, utan agerar själv? Jag menar, kan hunden sitt namn och basicgrejer, typ "sitt"?

Oj, hjälp....

Men jag skulle nog prova kemisk kastrering och se om det funkar. En del hunar kan bli riktigt stökiga när det är för mycket testosteron som spinner runt i skallen på dem. Beter han sig normalt i umgänge med andra hundar? Där kan man ju få en hint om det är ett hormonproblem eller inte.

Annars är det bara konsekvens och träning som gäller. Att aldrig släppa fokus på hunden i träningssituationer, att aldrig gå in i fysisk kamp. Som tröst kan jag meddela att jag träffat ett par såna hundar som det faktiskt har blivit ordning på. Men då har de inte varit förstahundar, och det har tagit ungefär ett års träning...

Jag tror också att en sån här hund ska inte ha för mycket valmöjligheter, den behöver tydliga ramar och regler. Men ska man hålla på med förbudsträning så vill det till att matte kan fullfölja sina ställningstaganden. Att har hon sagt nej så är det nej och därmed basta. Försöker sig matte på något som hon sedan inte kan stå upp för om hunden vill annat, då är det lätt hänt att problemen eskalerar istället. Så där får ju du som instruktör känna efter vad det är för person du har att göra med. Den veliga personen kanske behöver andra sätt att hålla sina ramar och regler på.

Vad händer när matte pratar med den? Alltså inte väntar på att hunden ska ta kontakt, utan agerar själv? Jag menar, kan hunden sitt namn och basicgrejer, typ "sitt"?

En av hennes hemuppgifter har varit att lära hunden ett ovillkorligt sitt, alltså på röven plats tills annan uppgift gives.

Men i dagsläget så sätter sig hunden och sitter blickstilla i två sekunder, sen reser den sig och börjar fräsa runt igen.

Jag kan ha fel, men jag får en känsla av att hunden skulle vilja göra som matte säger. Den skulle vilja kunna leka och ta det som belöning, men snurret i hjärnan hinner ifatt honom, det är ingen hemma. Så jag är inte ens säker på att han vill annat. Det är inte terrier-långfingret, om du förstår vad jag menar.

Ibland träffar man ju hundar som är jäkligt dryga, som man vill ruska om och tala om att nu är det du som lägger av. Men hur man ska ta sig in till den här vet jag inte.
Jag är lite rädd att bestämmer man sig för att ta igenom en korrigering när "ingen är hemma" så kan det bli rejält fel.

Fast kastrering kan man ju prova, kemiskt då.

Fast hon håller den inte liksom ner på marken eller nåt sånt. Inte i alla fall så jag har fått se det. Utan det är när hon tar tag i nacken och säger "Nej" som hunden vänder, i spottkobra-stajl och snappar så det går hål i kläderna på matte.
Och stressad är liksom när den kommer.....:crazy:

Jag antog inte att matten la ner hunden på marken heller. Men den där korrigeringen du beskriver är alldeles för långsam. Jag har själv en hypersnabb malinois, hade jag tagit tag i nacken på henne sådär och sagt "Nej" så hade hon i en stressad situation gärna gjort några hål på mig.

För mig är ta tag i nacken och neja en långsam korrigering helt enkelt. Hunden ska faktiskt inte hinna bråka eller stressa, en korrigering ska ju inte vara en kamp mellan hund - förare.

Allt beror på hur korrigeringen utförs. Folk är faktiskt så sablans långsamma! Jag som träffar mängder av könsdrivna brukshanar har sett både det ena och det andra. Tyvärr har jag sett flera mallehanar som faktiskt har alldeles för mycket testosteron på bekostnad av arbetslust och förighet. Det som har hjälpt på dessa är faktiskt ramar och regler. Tydlighet! Det är fan inte okey att nosa runt och fara runt, punkt slut. Det bästa med sådana här hundar, om man nu ska se det så, det är att dom får en jävla fin fokusering när den riktas åt rätt håll! :bow:

Frågan är om det är så lämpligt att lära ut korrigeringsträning till en person med dålig timing? Blir korrigeringen fel så lär relationen bli ännu sämre och ännu svårare att reparera. Ramar och regler ja. Helt klart. Jag är helt enig med dig att såna hundar inte ska ha för mycket valmöjligheter. Men att fysiskt bestraffa passar sannerligen inte alla ekipage. Är matte redan lite rädd för sin hund ska hon nog se till att aldrig hamna i en situation där hunden kan få för sig att svara upp.

Jag tror som du, att man får hitta andra vägar. Som att tala om för matte att inlärning sker i köket och sedan läggs störningar på, i riktigt långsam takt. Tränat impulskontroll/omvänt lockande? Det kan kanske hjälpa lite i alla fall. Jag tror nog också att det kanske kan vara bra att i alla fall inledningsvis lägga allt vad frishejpande och vänta ut åt heter åt sidan. Som ett led i det här med att skapa ramar och regler kan det nog vara bra att matte hela tiden ligger ett steg före och bestämmer vad hunden ska göra.

Jag håller med. En så aktiv hund ska helt enkelt inte få bli så uppvarvad. Den ska dock ha tillfällen då den får vara vild och springa, men hemma och i koppel ska man vara luuugn. Min är ju lite av ett energiknippe, och jag hade en del problem med henne då hon var yngre. Hon var helt enkelt för uppvarvad för att kunna lyssna. Godis som belöning gjorde henne helt supervild, leksaken hann hon inte koncentrera sig på. Varje gång hon skulle dra iväg och titta eller snusa fick hon sitt- eller liggkommando och muntligt, lugnt beröm. Så fick jag hålla på, hela tiden.

Jag tränar lydnad på varje promenad. Tio minuter i gången, flera gånger om dagen. Det är något hon behöver fortfarande. Att träna en gång om dagen är för lite med en sån hund. Man ska träna hela tiden. Mycket kontaktövningar.

Sen måste man träna sig själv lite också. Man måste kunna vara lugn själv, vilket inte är så lätt med en sån hund.:devil:

Jag har suttit och funderat över vilka beteenden som jag tänker tolerera, och vilka ej. Sen börjar man i en enda helt enkelt.

Liknande trådar

Övr. Hund Minns ni den här tråden om den hyperaktiva goldentiken jag funderat på att ge upp om? Här kommer uppdatering och lite nya funderingar...
Svar
15
· Visningar
1 613
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit