Problem med högergaloppen

P

ponnypinglan

Hej!
Jag är medryttare på en häst som har problem med att fatta högergaloppen. Både jag och ägaren är överens om att han behöver bygga muskler för detta. Han har inga som helst problem med att fatta vänstergalopp, och det är den han fattar i höger varv också.
Just nu försöker jag bara att göra så tydliga fattningar som möjligt på en volt eller i ett hörn, men om han fattar rätt saktar han genast av till skritt. Jag vill ju alltså bygga muskler i galoppen, men jag vet inte hur jag ska göra, för han galopperar inte...

Någon som har något tips för att förtydliga galoppfattningarna, eller något tips för att stärka hans högergalopp?

Tacksam över svar!:rofl:
 
Sv: Problem med högergaloppen

Jobba med att stärka hästen överlag i den svagare sidan så kommer det gå enklare framöver. Sen hade jag nog testat utomhus och då ställt hästen åt fel håll. Kan funka :)
 
Sv: Problem med högergaloppen

Vet ägaren med säkerhet att hästen inte har ont/spänningar i kroppen? Såklart kan en häst vara oliksidig, men ofta kan det ha underliggande orsaker. Dvs. inte bara att hästen är byggd ojämnt i sig själv...
 
Sv: Problem med högergaloppen

Jobbar själv med typ samma, fast tvärtom, dvs vänstergaloppen. Nu har min haft så svårt att lära sig fattningar överhuvudtaget att jag är glad bara att det blir galopp, sen ser jag det som min uppgift att ge honom förutsättningar nog till att ta rätt galopp, inte att hästen gör fel om det blir fel galopp. Att hästen bryter av skulle jag absolut inte se som negativt eftersom det är fattningarna som stärker!

Försöker jobba med egna timingen, rakriktningen överlag, den egna kroppskontrollen för att kunna vara tydlig med hur jag vill att hästen ska forma sig och för att kunna vara noga med timingen såklart.
Sen tror jag det är bra att prova olika lägen/situationer att fatta ifrån. Så lär man känna hästen lite bättre och hittar vilka lägen hästen tycker är enklare och vilka som är svårare.
Jag ser det alltså som positivt så länge det blir varierat resultat och hästen provar sig fram (vilket man själv kan få trigga lite till just genom att träna med olika krav-nivå och ur olika lägen) för då är man fortfarande under utveckling till att hästen hittar tekniken till andra galoppen också.

Nu tror jag ändå det är sällsynt att dom är sådär enormt ojämna, oftast handlar det nog bara om ens egen timing och att inte låta hästen försvåra för sig själv, hålla innerbogen fri t ex. För vissa kan det funka att ställa lite utåt och fatta ur ett hörn t ex eller bara kolla av att man sitter rätt själv! Eller att man förberett hästen ordentligt genom att jobba igenom den och fått upp energin/bjudningen nog till att ta i även i jobbiga sidan.

Ofta kan det nog också sitta i egna skallen. Min första varmblodstravare kunde inte fatta högergalopp trodde jag. En kompis tyckte att jodå, klart den kan! Satt upp, lyckades få hästen "rulla" in i galopp en gång, sen hade jag inga problem alls att fatta högergalopp med den! :rofl:
Så snart någon ny skulle prova galoppera blev dom ofta låsta av att dom trodde att travaren inte skulle svara på galoppskänkeln så man liksom spänner sig och gör för mycket, så där blev det också ofta samma fenomen. Ryttaren försökte förtvivlat få till galopp - efter att ha visat en gång att det går så hade dom plötsligt inte alls några problem! :p Att lita på att man kan få rätt svar gör nog rätt mycket, även om det såklart är svårare när man lyckats få fel galopp femtielva gånger redan så är det lika viktigt att man fokuserar på att det går och är enkelt femtitolfte gången också!
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med högergaloppen

Tack för svaren!
Ska absolut kolla med ägaren om hon vet med säkerhet att han inte är skadad, annars får jag jobba mycket med att göra det så enkelt för honom som möjligt. Rakrikta honom eller ev. ställa honom utåt, så att han kan få fram höger framben ordentligt, samt se till att han har bjudning och och bra tempo. Får tänka på min egen sits också, och inte låsa mig på att jag inte kan. Känner själv att jag blir mer "förtvivlad" eller vad man ska säga, för varje fel fattning, och vill bara få fram honom i galopp, så jag gör nog väldigt slarviga fattningar mot slutet:crazy:
Men det får det vara slut med, nogrannt förberreda fattningar är det som gäller!
 
Sv: Problem med högergaloppen

Precis, oftast blir de bara värre och värre när man vill lite för mycket! :p Man fastnar i samma hjulspår och börjar rida sämre och sämre i ren frustration. Därav att jag försöker tänka att så länge resultatet varierar lite är det iaf under utveckling = ok, även om det känns segt kommer det gå framåt så länge man fortsätter och försöker undvika just att fastna i samma hjulspår och börja traggla samma.
Tror det är viktigt att man anammar de små glimtar som är bra, om så bara en antydan till rätt galopp som hästen kanske inte orkar fullfölja, att man letar ursäkter att få belöna och känna sig nöjd. Stirra mer på det än de misslyckade försöken, det är det man minns man förstärker, och hästen kommer uppskatta belöningen för försöket och bjussa på mer när den kan.
Sen är det ju det där med timingen. Försök känna in i kroppen när rätt läge för att fatta galopp är och håll kvar den takten genom att tänka "nu!-nu!-nu!" osv (jag brukar gå efter när ytterfram är i marken, vissa går efter bakbenen men det tycker jag personligen är svårare) tills man känner att man kan hålla rytmen. Bara av det känner hästen ofta av den ändrade rytmen till galopp och blir lite förberedd, så sen är det bara att ge galoppkommandot i det läget, på "nu!" dom flesta hästar tar då galoppen och eftersom man stört minimalt och gett dom en förvarning att hinna förbereda sig är det faktiskt väldigt få som tar fel galopp. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Problem med högergaloppen

Jag hade samma problem med min valack när jag köpte honom. Jag tog ut E.T. och det visade sig att han hade en låsning i höger bak, och därför inte kunde trampa in med det benet under sig ordentligt. Lossade på det, och jobbade sedan som en tok med galoppfattningarna. När han blir trött fattar han fortfarande helst vänster galopp, men det går sakta framåt.
 
Sv: Problem med högergaloppen

Håller med, för mig är det så självklart att man kollar igenom sina hästar. Min är ju väldigt regelbundet friskvårdsbehandlad i flera år (minst en gång/månad i snitt) men riktigt såå ofta kanske man inte behöver! :p Och ser såklart till att sadeln sitter så optimalt som möjligt, att fossingar och tänder mår bra osv.
Men det är ju svårt om det inte är ens egen häst, man kan ju hinta till ägarna att "såhär har jag hört att man brukar göra, hur har ni gjort?" men vill dom inte så är det ju svårt tyvärr. :/
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 269
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp