Problem med höften

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Fnobby
  • Startdatum Startdatum
F

Fnobby

Har en häst som haft en del problem med höfterna, särskilt den högra. Blir öm i höften och då givetvis spänd i musklerna runt omkring.

Har ni haft några liknande problem och vad göra?

Sv: Problem med höften

Blir den öm vid höftknölen eller vid höftleden? (bara så jag vet att vi tänker på samma ställe...)

Skulle vilja säga både och och omkringliggande muskler. Både vet. samt flera equiterapeuter el. dyl. har hittat dessa problem.

Svårt att säga att det är si eller så givetvis utan att ha sett och känt på hästen men några synpunkter här iaf.

Är det endast muskulärt du finner problemen och mest bara där i höftområdet så kan det finnas en svaghet/överkänslighet i lever och ev njurar (kan t ex orsaka korsförlamningar och allmänna muskelproblem).

Ett ömmande bakben gör att hästen avlastar det och sätter mera vikt på andra sidan och höften överansträngs. Detta ser jag nästan alltid på de hästar som har ett dåligt bakknä på motsatt sida. På dessa hästar finner jag oftast även en väldigt spänd ländmuskulatur.

Givetvis finns det många fler orsaker men detta är vad jag sett vara vanligast.

Är hästen ren på böjprov och travar helt rytmiskt i alla tempon? Även uppför?

Det behöver ju inte bara vara i bak hästen har ont, hästar som har platsproblem, eller skyddar ett ömt framben, tar ofta till en annorlunda aktion bak för att få plats. Detta leder ju också till överansträngningar i musklerna och främst då kring höften i första hand.

Ja, alltså, det är ingen större fara med honom (vann lopp i måndags). Det är mest hans "svaga punkt" och har varit det under de drygt två åren jag har haft honom. Han har haft en del problem med höger bak och är behandlad i både bakknä och has, samt båda fram, armbågar och kotor. Vad som är hönan och ägget är ju inte helt klart men jag tror att problemen fram (är okej fräsch nu men kräver fortfarande mycket vikt fram och blir lätt rullig) kommer bakifrån, från höften bland annat. Men när han travar så travar han rent.
Han är ingen typisk korsförlamningshäst, har inte hittills haft några sådana muskelbesvär.

Det här är ju liksom mitt "lilla" (165) projekt, som verkar vara ett mer eller mindre evighetsprojekt. Men nu startar vi i alla fall:)

:banana: Grattis till segern! way too go!!

Är det framför själva höfknölen kan det vara knästräckarens fäste(ursprung), prova att tryck där med 1-2 fingrar och rycker hästen till i knäet. Då är det med största säkerhet det.
Jag har med mkt bra resultat fått ett sånt underhudsblistrat när "Inget annat" verkade hjälpa mer än tillfälligt.

Tackar:bow:

Nej, snarare ovanför och bakom som man känner. Men han verkar även vara stel i själva höften, inte bara muskulärt.

Det har vi gjort...:angel:

Just nu är han väl bättre än han någonsin varit.

Jari, du är välkommen att komma och massera på honom om du har tid när du är hitåt, så får du se med egna ögon:idea:

:banana: Grattis till segern! way too go!!

Är det framför själva höfknölen kan det vara knästräckarens fäste(ursprung), prova att tryck där med 1-2 fingrar och rycker hästen till i knäet. Då är det med största säkerhet det.
Jag har med mkt bra resultat fått ett sånt underhudsblistrat när "Inget annat" verkade hjälpa mer än tillfälligt.

Har du underhudsblistrat knäet eller knästräckaren?

Själv är jag helt insnöad på SI-ledsproblem för dagen och tror att alla problem i höftregionen kommer därifrån. Men det kan jag såklart inte säga utan att se hästen. Och knappt då heller, egentligen... :crazy:

Men min häst hade nog det i vart fall och han blir bättre när han behandlas för den problematiken.

Sträckarens ursprung (fäste) som ju är ett stort sjok av fascia

Själv är jag helt insnöad på SI-ledsproblem för dagen och tror att alla problem i höftregionen kommer därifrån. Men det kan jag såklart inte säga utan att se hästen. Och knappt då heller, egentligen... :crazy:

Men min häst hade nog det i vart fall och han blir bättre när han behandlas för den problematiken.

Ja du är också välkommen till Romme för att titta på honom:D

Jari, du är välkommen att komma och massera på honom om du har tid när du är hitåt, så får du se med egna ögon:idea:

Det gör jag så gärna!
Det var ett tag sen jag var ditåt, men efter Påsk äör det tänkt. PMa mig ditt mobilnr så kan jag höra av mig när det närmar sig.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
512
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
2 049
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
842
Kropp & Själ Jag har fått brutal tandvärk. Tanden har varit lite öm ett tag men har inte gjort ont. Jag pressar tänderna på nätterna och har förstått...
Svar
8
· Visningar
533
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka