Problem med hästens huvud i hoppning..

F

Finite

Hej!

Jag hoppar 1 gång i veckan på en ridskolehäst, ibland inte samma häst.
En av hästarna har varit skadad ganska länge men är nu igång och har varit det i kanske 1 år eller liknande. Problemet är att hon blir så otroligt glad varje gång man hoppar henne så hon ruskar på hela sig.
Detta framgår speciellt med huvudet, det ruskar hon på hela tiden.
Det påverkar hästen och ryttarens komunikation väldigt mycket, så det blir någon form av klappkontakt mellan ekipaget (alltså, observera att det inte är bara jag som lider av det här problemet).
Vi har försökt på träningar med allt som går att komma på för att sluta få hästen att ruska på huvudet. Så problemet är alltså att ridningen på hästen blir svårare för att kontakt och komunikationen mellan ekipaget inte är särskilt bra.
Hahah nu låter det som vi är några nybörjare, men jag menar verkligen inte att det är lite hon ruskar. Det är otroligt jobbigt, hela tiden och aah!!! xD

Hon har varit såhär i en längre tid, och verkar i alla fall vara lika glad fortfarande.
Det är på hoppträningar endast som detta händer, och det är inte något fel på hästen för det är redan undersökt. Hästen är helt frisk.

Om jag då ska förklara lite mer så spettsar hon örona först, sedan i anridning mot hinder och efter så börjar hon med huvudet.
Vill även påpeka att detta bara händer på höjder runt 80 och uppåt (alltså inte lika mycket på det hopplektionerna för lite mer orutinerade).

Hjälp oss stackare som inte vet vad vi ska göra, det börjar bli lite drygt nu! :rofl:

Sv: Problem med hästens huvud i hoppning..

På vilket sätt menar du att hästen kastar med huvudet?

Säker på att sadeln sitter okej och att rygg/bakben är fräscha?
På högre hindre måste ju hästen ta i, och om det är något som trycker kan det ju bli att det blir obehagligt.
Hade hon inte varit igång så länge så hade jag tänkt på brist på muskler, men den har ju varit igång ett år så det borde det ju inte bero på.

Jag tänkte också på vad ni har för bett?
Det är inte så att hästen tycker det är kul och ligger på - och ryttarna då sitter och håller lite för mkt i handen = hästen blir irriterad av detta?

Hästen är genomkollad eftersom vi misstänkte att hon var ofräsch i någon form.
Men inte då, sadeln passar bra.
Hon rids på vanligt tränsbett :)
Saken är ju den att hon tycker det är roligt, därför hon "ruskar" på huvudet.
Kontakten mellan ekipaget förstörs ju då.. Om du fattar?

Nej jag har inte det, men kan försöka se till att någon filmar när någon hoppar henne :)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama