Problem med hästägare och ridning

isafore

Trådstartare
(Ber hemskt mycket om ursäkt om tråden råkat hamnat fel, är inte så hajj på de här :o)

Jag är medryttare på ett 7-årigt D-ponny sto, 50% arab. Henne rider jag 3 gånger i veckan och jag får göra i stort sätt vad jag vill. Hon har tävlat LB hopp men inte speciellt utbildad i dressyren då hon endast är riden i ca 1,5 år.

Precis när jag började rida henne bröt jag armen så kunde inte rida henne. Då började jobba henne mycket från marken med tex PNH. Det stärkte vårt band väldigt mycket. Hon är en mycket speciell och försiktig ponny, nästintill reserverad. Vårt arbete från marken har tex lett till att hon står stilla vid uppsittning, jag kan klappa henne på mulen och hon kommer när jag ropar på henne i hagen.

Nu till problemen.
Hon är som sagt inte speciellt utbildad i dressyren och när jag försöker börja flytta henne lite och sånt smått nytt blir hon väldigt stressad och kastar med huvudet och flyttar sig gärna åt fel håll. Hon kan oxå få för dig att börja backa eller snurra runt flera varv även fast jag släpper tyglarna och inte ens ligger emot med skänklarna.
Hon är oxå VÄLDIGT stel i höger varvet. Hon ställer sig utåt och vill inte alls böja sig som hon gör i vänster varvet. Hon är oxå svagare i högergaloppen.
Enligt ägaren har hon problem med tänderna och kan därför inte ha bett i munnen. Enligt vet. är det inga problem dock. Ägaren säger att hon ska ta ut tandläkare men de har fortfarande inte hänt. Jag har testat rida med bett och det är ingen större skillnad att rida på de jämfört med hackamoret förutom att jag kan ställa henne och då får lättare att mjuka upp henne i högervarvet. Ägaren själv säger att ponnyn går som en kamel med bett :crazy:

Såå, nån som har förslag?
Hur ska jag göra för att hon inte ska hestsa upp sig så mycket när jag försöker lära henne nya saker?
Jag försöker vara lugn och mjuk och inte ge några otydliga hjälper.
Och hur tycker ni att jag ska göra med högervarvet för att få henne mjuk o så, utan att ställa ?
Och problemet mellan mig o ägare med bett och det här, hur ska det hanteras?

Jag behöver alla förslag jag kan få! Vill verkligen inte leta efter en ny medryttarponny, de verkar vara omöjligt att hitta en toppenponny här i närheten och jag har fått så starka band med ponnyplutt :love:
 
Sv: Problem med hästägare och ridning

Tala klarspåk med ägaren om hur du upplever de med ex. bettet.

Rid för en tränare, de enklaste sättet att hjälpa dig och hästen i själva ridningen.
 
Sv: Problem med hästägare och ridning

Prata med ägaren om problemen så att h*n förstår hur du upplever det.
Kolla upp hästen så att den inte har inte har ont, jag red en häst som var "stel" i vänster varv men jag trodde att hon bara var svagare i det men hon hade problem med bog, rygg, rumpa.. you name it..

Och har hästen inte ont så rid för en duktig tränare som kan hjälpa dig om hästen blir stressad och så kan du få tips på hur du ska träna vidare.
Stressad blir hästen säkert för att den inte förstår vad du vill att den ska göra..

Lycka till!
 
Sv: Problem med hästägare och ridning

Hon har inte ont någonstans, det är kollat och ägaren är hästmassör så det är lugnt på den biten.
Har oxå tänkt på att leta upp en tränare så de får bli så :D

Red dressyr på en snötäckt åker igår. Det gick super bra och hon var inte alls lika stel. Var lättare att jobba henne när hon hade lite mer egen bjudning oxå. Jättenöjd! Dock måste vi nog träna upp konditionen lite.. ;)

Tack för svaren!
 
Sv: Problem med hästägare och ridning

Kul att det gick bra!

Ja, det är ju lite tuffare för hästarna att jobba i snö, man får se upp så man inte tränar för länge så dem blir helt slut :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp