Problem med galoppfattningar

M

Maliin

Hej! Jo jag har ett lite problem som jag gärna vill få lite tips om.. Jag sköter om en häst på ett privatstall ett par dagar i veckan (jag rider honom då också). Vi har svårt med tillgång till ridhus, men nu när marken har torkat upp finns det en hel del fina ridvägar och dessutom en äng. :laugh:

Problemet ligger då i galoppen. Egenligen är det inte själva galoppen det är fel på, det är faktiskt den gångart han går bäst i, men det är bara det med fattningarna... Ofta kan han göra något litet skutt precis vid första fattningen, och då känner jag att det bara är av glädje.

Men sen om man ska göra en fattning till, då drar han igång direkt och försöker sparka bakut och hoppar runt. Han har aldrig dragit iväg med mig och när han gör så, så kan jag fortfarande kontrollera honom och få honom att sluta nästan direkt.

Jag försöker alltid hålla igång galoppen ett tag istället för att göra flera fattnigar pga det här, och det funkar ju också men man måste ju kunna göra flera fattningar utan att hästen brallar ur. Jag är säker på att jag inte kan vara ensam om det här, så har något lite tips på vad jag kan göra, utan att sätta mig själv i fara eftersom att vi inte har tillgång till något sorts ridbana.:crazy:

Tack på förhand:)

Sv: Problem med galoppfattningar

gör han alltid så? även när du inte rider?
Hästar som har lite hyss för sig brukar ju inte göra så i hagen, men gör han så om du tex longerar?

Har du ingen hage ni kan vara i?

Jag red en häst som höll på sådär, han kunde börja sparka från stillastående bara sådär, det tog nästan en timma innan jag kom på vad det var, för det var bara i ena varvet. Då var det att han såg spöt som jag hade i den handen, så när vi svängde över i det varvet så såg han väl spöt.

Har du spö? Hur reagerar han på det? Gör han så om du rider barbacka med?

Rent spontant så hade jag nog gjort tvärtemot och övat mer på fattningar istället, göra så många som möjligt bara för att försöka få bort det.Eftersom du säger att det går att kontrollera, och så berömma massor när han slutar och försöka få några steg i galopp efter ett utbrott utan att han bockar i början och jobba på därifrån.
Kanske inte funkar, svårt att säg över nätet. Men det kanske kan funka.

I höger varv gör han alltid så. Därför blir det oftast vänster galopp (han håller på vid fler fattningar då) men jag försöker ändå med höger galopp då och då (fast det blir oftast inte så lyckat...). Det är inte så att jag när jag började rida honom bara gjorde vänster fattning utan jag varierade. Ärligt talat kommer jag inte ihåg när problemet började...

Vad jag vet brukar han ta det lugnt i hagen, inga hyss heller när man släpper ut honom.

Jag rider alltid med spö eftersom att vi rider ute, men jag tror ändå inte att det är problemet. När jag galopperar gör jag alltid det på en volt på ängen så att det finns ett spår att följa. Då har jag alltid spöt i innerhanden och eftersom att han stökar mer i höger galopp så handlar det nog inte om det.

I skritt och trav är det ingen skillnad på höger och vänster varv, han går lika i båda två.

Men jag ska väl ta ditt råd och öva, öva, öva så får jag väl se hur det går:)

vad är det för häst, hur mkt utbildad är han? Hur sitter utrustningen, är han ordentligt genomgången?

Om han gör det i bara ett varv så är det ju lite konstigt. Börja med att utesluta att han har ont och att utrustningen inte passar. Har ni ett spår i hagen så är det ju perfekt att longera där utan och med sadel och se om det är skillnad.

Sen om han inte är så musklad så kan det ju vara att han är lite ojämnt musklad och tycker det är lättare i vänster och därför protesterar han i höger. Men då borde det ju inte bli så stark reaktion tycker jag.

Jag skulle nog kolla upp det med någon först innan jag fortsatte träna.

(sen behöver det ju inte vara nånting, syrran har en gammal fjording som hon varit skötare på i massa år. Han blir helt galen när man longerar i höger varv, man kan inte vända, han sticker direkt. Men om någon sitter på så är det inga som helst problem, så det är bara nån grej han har för sig. Vet inte varför han gör så, han har alltid gjort så under de drygt 10 år som min syster haft honom)

Han har tidigare tävlat i hoppning, men slutade efter en skada han fick i hagen. Sen ett år tillbaka har han ridits ute hela tiden, fast även tränat dressyr m.m. då.

Eftersom att det skulle vara lite svårt att hoppa en häst som har svårt för en galopp kan det ju inte ha varit så förut också...

Jag tror nog också på att han kanske är lite omusklad på ena sidan, men när jag tänker tillbaka så var det inga problem med just en galopp i början... Och dessutom tar jag ju båda varven i skritt och trav och tränar musker på andra sätt.

Jag har ridit en annan häst förut (på ridskola) som också hade problem med just höger galopp, fast hon kunde lägga in lite bocksprång i traven också. Men då rider man ju i ridhus och kan bara driva på och försöka tills det fungerar. Personalen kollade upp jättelänge vad det var, men de kom fram till att det inte var något annat än att hon bara larvade sig.

Så det kanske inte är nånting iaf...:confused:

Det behöver inte vara någonting, men det kan du ju inte veta förrän du kollat.

Jag hade hellre kollat och sen konstaterat att det troligtvis inte var något, än att gissa att det inte är något och sen få reda på att hästen har haft ont, eller att det blir värre.

Är det bara du som rider den?
Hur är den när andra rider den?

Vad var det för skada? Tänkte om den kommit tillbaka, eller på annat sätt stör hästen?

Det är två andra personer som ibland rider honom, men mest jag. Jag vet inte om de andra har märkt något i galoppen, men de brukar oftast inte galoppera när de rider (vad jag har läst i riddagbok). Men jag ska ta och fråga dem...

Jag har också funderat över om det var den gamla skadan. Jag vet inte så mycket om det, och har glömt bort lite också. Det var i något av benen skadan var, har för mig att det var i ett av frambenen. Får ta reda på lite mer om det också:).

Liknande trådar

Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
1 121
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar