Problem med galoppen..

H

HonHeter

Jag har ridit min medryttarhäst ganska länge nu. Och nu problemet dårå..
Varje gång jag rider på volten(dressyr), så vill hon inte galoppera, alltså, jag vet inte vad som är felet, hon jobbar ju bra och tycker att det är kul, sen när jag ska fatta galopp, då gör hon det och galopperar några språng, även fast jag driver som en idiot, IBLAND, kan jag få runt henne ett helt varv.. men när vi rider ut så är hon så himla het, då är galoppera det ända hon vill typ.. jag förstår mig inte på den där damen ibland! Tycker hon att det är tråkigt eller är hon bara vrång!?:crazy:

Sv: Problem med galoppen..

Fatta galoppen från lugn trav, ställd inåt med lös tygel på inner, gärna i hörn och i lättsits.
Det är bättre att sakta ner om hon rusar, man vill ju inte att hon ska springa in i galoppen. Så ta ner henne till lugn trav och försök igen.
Galopp är en ansträngande gångart, hon kanske inte har kondis eller muskler...? Eller så har hon ont?
Eller så tycker hon det är dötrist att galoppera på ridbanan...! :p
Många hästar gör det. Jobba med galoppfattningar ute, bygg upp musklerna och konditionen. Sen tränar du galoppfattningar på ridbanan, bara nån enstaka fattning. Nöj dig med att hon kommer fram i galopp och sakta då av.

Och prata med ägaren!

Lycka till! :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 671
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar