I
Isislover
Simlir har en helt underbar galopp när vi rider ut. Han kan gå i fin form i kort galopp. Både höger och vänster, så jag VET att han kan. Problemet kommer när vi rider på banan hemma. Det är en 20*60, så den är stor. Han rusar bara! De fina fattningarna som vi gör ute är obefintliga på banan. Det spelar ingen roll om jag fattar från tölt eller trav. Skritt och halt har vi inte provat. Vad gör jag för fel? Han blir bara stressad, spänd och ofokuserad och det tar ett tag att "få ner honom på jorden" igen. Känns som att hela han säger -"Shit nu vill hon att jag ska galoppera Hjälp!" Får jag honom att ta galoppen så blir den flack och passaktig, hur mycket jag än försöker centrera mig och jobba mot rund tre-takt.
Han gör samma sak om jag vill att han galopperar när jag longerar. Då tycker man ju att det borde gå galant eftersom han inte blir störd av någon ryttare...
Kan problemet sitta i att han helt enkelt inte gillar galopp på banan?
Han gör samma sak om jag vill att han galopperar när jag longerar. Då tycker man ju att det borde gå galant eftersom han inte blir störd av någon ryttare...
Kan problemet sitta i att han helt enkelt inte gillar galopp på banan?