Problem med galoppen på ridbanan

I

Isislover

Simlir har en helt underbar galopp när vi rider ut. Han kan gå i fin form i kort galopp. Både höger och vänster, så jag VET att han kan. Problemet kommer när vi rider på banan hemma. Det är en 20*60, så den är stor. Han rusar bara! De fina fattningarna som vi gör ute är obefintliga på banan. Det spelar ingen roll om jag fattar från tölt eller trav. Skritt och halt har vi inte provat. Vad gör jag för fel? Han blir bara stressad, spänd och ofokuserad och det tar ett tag att "få ner honom på jorden" igen. Känns som att hela han säger -"Shit nu vill hon att jag ska galoppera Hjälp!" Får jag honom att ta galoppen så blir den flack och passaktig, hur mycket jag än försöker centrera mig och jobba mot rund tre-takt.
Han gör samma sak om jag vill att han galopperar när jag longerar. Då tycker man ju att det borde gå galant eftersom han inte blir störd av någon ryttare...
Kan problemet sitta i att han helt enkelt inte gillar galopp på banan?

Sv: Problem med galoppen på ridbanan

Ofta upplever en del hästar att banan är för trång, de drabbas lite av panik känsla och rusar av den orsaken.

På en sådan häst använder jag en stor volt på ena kortsidan av banan, jag har travat fram, och fattar galopp på den stängda delen med bryter den innan jag når den öppna delen av banan. Det här invaggar hästen i någon slags trygghet, det söker ett visst stöd från staketet mentalt. Med tiden har jag utökat galoppen längre och längre in även på den öppna delen. Sedan brukar det lösa sig faktiskt att jobba på hela banan.

Ja det är lite så jag har tänkt. Så jag har fattat vid "första hörnet" på volten, men har han en dålig dag (som igår) så hjälper inte det. Trots att jag ser till innan att vi är avslappnade, fokuserade, lösgjorda. Så fort jag gör galoppskänkel så bara drar han iväg. Saktar jag då ner och gör om samma sak nästa varv så är det som att jag skulle ha rappat honom med spöt. Han bara far iväg och sen är det ingen idé att försöka mer. Han har stängt av och bara springer och väntar på att jag ska försöka igen. Han är en känslig pålle som ofta i början på ridpasset, innan han slappnar av, bara går och gissar vad jag vill och därför för säkerhets skull kör hela registret med öppna, sluta och annat kul. Så det där med att skritta fram fritt på stora spåret funkar inte. Det är "jobb" från första sekund, då slappnar han av på en gång.

Träna då in röstkommando ute om galoppen funkar där, använd sedan den inne på volten.

Det jag tänker är också i de banorna att det är viktigt att avdramatisera galoppen just genom att smyga in det korta sekvenser? Kanske får ta att det inte blir fantastisk kvalitet, men att galoppen inte blir någon dramatisk grej? Dvs, medvetet bryta galopp efter några steg de gånger "han har en bra dag" och bara glida ner i tölten igen tex...

Varför har du inte testat att fatta ur skritt?

Hur gör hästen: "slänger den sig" in i galoppen när du fattar ur trav/tölt, eller tar den fattningen hyfsat trevligt för att sedan rusa?
Var gör du för skillnad i hjälpen när du rider i paddock jämfört med när du rider ut?

Jag vet faktiskt inte varför jag inte testat från skritt. :) Jag har nog bara antagit att det är "för avancerat" för honom.

Han kastar sig iväg i tölt, pass eller trav och tar inte galoppen alls.
Tar han galoppen så drar han inte iväg men blir flack och passtaktig.

Jag vet inte vad jag gör för skillnad i paddocken. Ute känns det mer som att han går och väntar på att jag ska erbjuda honom galopp. Ute är det så enkelt. Jag bara puttar med sittbenet, lite förstärkt med lite mer kontakt med "ytterbenet" typ.
I paddocken är det som att han tar det som en framåtdrivning bara. Han är inte lika känslig/uppmärksam för just fattningen. Vilket känns lite lustigt med tanke på hur uppmärksam han är på allt annat vi gör. Vi har just nu superkul med volter, öppnor, slutor, skänkelvikningar osv i ett virrvarr över hela ridbanan och han är 100 % med mig då. Men går jag ut på spåret och vill galoppera så slår det slint typ.

Din beskrivning vittnar om att din häst inte tar galoppen från bakbenen utan startar framifrån, att starta ur skritt nu hjälper er inte eftersom då krävs det verkligen att galoppen startar från bak.

Skillnaden ute och i paddock är att, ute har du mer energi till bakbenen än vad som presteras i paddock.

Så kan det säkert vara. Men borde jag inte märka av bristen på energi i bakbenen i tölten också då? Han är 5 gångare och jag tycker att vi har bra tryck bakifrån. Men det kanske är skillnad?

Jo men det är här arbetet utgår ifrån, att omvandla som energin kommer rätt. Inte genom att kasta sig fram utan genom att öka trycket och bärigheten från bakbenen i fattning och galopp.

Oki, så det är typ samma övningar som gäller för oss som i den andra "galopptråden"?

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 861
Dressyr Hej! Ponnyn och jag deltog i en Pay N Ride, LC:1 för någon vecka sen, ju. Vi låg på 63,89, eftersom hon var spänd och taktade i alla...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: mackan
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 355
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka