Problem med galopp

B

Bellaan

Idag när jag var ute & red så märkte jag att min pålle inte tar höger galopp. Jag funderade ett tag & kom på kanske han aldrig tagit höger galoppen? kanske bara jag som trott de? Eller om det bara var en dålig dag? Men jag blev faktiskt litre nervös så nu behöver jag tips för att stärka höger galoppen & att han framför allt fattar höger galopp! ge mig tips snälla bukare (:

Min Pålle är 5 år & 5 gångare med jätte bra vänster galopp! Tölten är lite oren ännu men det jobbar vi på!

Tacksam för svar!!

Sv: Problem med galopp

jag var övertydlig i mina fattningar för att hästen inte skulle tveka, eller välja att ta den lätaste galoppen. tex till höger galopp lyfte jag tom innerhanden för att hon skulle lätta i den bogen. Och nu efter ett tag med de fatningarna, så kan jag börja förfina igen.
Lycka till!

jag är verkligen övertydlig, han ta inte höger galoppen ändå! Lyfta handen ska jag prova med! Tack så mkt..

Mvh Bella

det är en sak jag lärde mig när jag höll på med westernridnig, men mycket av det kan man använda=)

jag är verkligen övertydlig, han ta inte höger galoppen ändå! Lyfta handen ska jag prova med! Tack så mkt..

Mvh Bella

Samma här :grin: Har samma problem med min Gauti. Han tar höger galopp vid löslongering, men man ser att han har mer problem med den om man jämför med vänster. Kan bero på att han haft en låsning. Har du tittat din häst med kiropraktor?

*kl*

Använder du båda benen när du ger galoppskänkel? Min tränare tipsade mig om att det blev tydligare för hästen om man bara använde en skänkel när man ger fattningen. Alltså om du ska fatta vänster galopp använder du höger ben och placerar det något bakom sadelgjorden och vice versa. Dessutom kan du ställa hästen ngt åt det motsatt hållet till den sida du ska ta galoppen på. Detta i kombination med att bara använda en skänkel brukar aldrig slå fel. Hoppas att du förstod bara, kändes lite rörigt:o:D
MVH

Samma här :grin: Har samma problem med min Gauti. Han tar höger galopp vid löslongering, men man ser att han har mer problem med den om man jämför med vänster. Kan bero på att han haft en låsning. Har du tittat din häst med kiropraktor?

Ja han var hos en kiropraktor i början på juni & då hade han en låsning i kruppans muskelatur men hon låste upp de men det blev inge bättre.. han ska till kiropraktorn på återkoll igen på fredag :)
Får se vad hon säger också!

*kl*

Använder du båda benen när du ger galoppskänkel? Min tränare tipsade mig om att det blev tydligare för hästen om man bara använde en skänkel när man ger fattningen. Alltså om du ska fatta vänster galopp använder du höger ben och placerar det något bakom sadelgjorden och vice versa. Dessutom kan du ställa hästen ngt åt det motsatt hållet till den sida du ska ta galoppen på. Detta i kombination med att bara använda en skänkel brukar aldrig slå fel. Hoppas att du förstod bara, kändes lite rörigt:o:D
MVH

Jag använder båda benen.. hmm jag tror jag förstår , får prova mig fram :P Min instruktör säger att jag ska typ böja hästens halv väldigt mkt åt vänster (om jag fattar höger galopp) för då blir bogen fri & lättare att ta höger galoppen men jag fattar inte hur jag ska göra det på rakt spår :confused: Böjer jag halsen så går geimur dit ist för att bara böjs. Tips?

Jag använder båda benen.. hmm jag tror jag förstår , får prova mig fram :P Min instruktör säger att jag ska typ böja hästens halv väldigt mkt åt vänster (om jag fattar höger galopp) för då blir bogen fri & lättare att ta höger galoppen men jag fattar inte hur jag ska göra det på rakt spår :confused: Böjer jag halsen så går geimur dit ist för att bara böjs. Tips?

Ja, det är precis så jag menar;). Ställ hästen åt motsatt rikting när du vill fatta galopp. Och den sida du ställer hästen åt skall du också trycka med skänkeln på. Oftast är det ju enklare att fatta galopp i hörnen eftersom det blir naturligt för hästen att falla in i rätt galopp då. Jag brukar göra en lätt halvhalt genom att sitta till lite i traven, möjligtvis ta lite i yttertyglen om han inte lyssnar, sedan ställa hästen lite utåt, lätta lite på innertygel, skjuta fram höften och trycka till med skänkeln. Om han rusar in i galoppen så spelar det ingen roll i början. Viktigast är att han tar rätt galopp, sedan kan man börja med finliret;).
Din häst kanske är lite stel eftersom det är så svårt för den att böja. Jobba med lösgörande övningar såsom rida på volten och ställa hästen utåt och inåt spåret, flytta bakdelen på volten, minska och öka volt, rid skänkelvikningar, öppna m.m.

tack så mkt , ska prova redan i morgon :D Jag tror jag fattar poängen med det hela också , känner mig riktigt smart..
Nu när du ändå har skrivit lite kan du kanske tipsa mig om tömkörning? Jag vill börja tömköra geimur men jag har inte riktigt kunskaperna.. Jag kan ju lite grunder & så men inte mer..
tacksam för svar!

hmm..tömkörning var det värre med;) kan inte så mkt inom det området, lessen. Kan du inte titta på biblioteket om dom har några bra böcker:idea:

Hade samma problem som dig en gång i tiden. Fick av centrerad ridning instruktör tips om att fatta galopp på följande sätt: Stöd på yttertygeln, ge efter i innertygeln, "öppna upp" inner höft och tryck till med yttre sittben (hjölp eventuellt till med yttre skänkel). Om jag fattar galopp noggrant på detta sätt blir det alltid rätt.
Lycka till!

Hade samma problem som dig en gång i tiden. Fick av centrerad ridning instruktör tips om att fatta galopp på följande sätt: Stöd på yttertygeln, ge efter i innertygeln, "öppna upp" inner höft och tryck till med yttre sittben (hjölp eventuellt till med yttre skänkel). Om jag fattar galopp noggrant på detta sätt blir det alltid rätt.
Lycka till!

heej. tack för tipset :) Jag funderar på att gå en centrarad ridnings kurs, är det nyttigt? vad innebär centrerad ridning?
Tack!!

*kl*

MVH

Jo det gör jag visserligen! Ska absolut prova ditt tips! :)

Ja han var hos en kiropraktor i början på juni & då hade han en låsning i kruppans muskelatur men hon låste upp de men det blev inge bättre.. han ska till kiropraktorn på återkoll igen på fredag :)
Får se vad hon säger också!

Ja okej. Nä det är knepigt det där, för man vet inte riktigt om man kan tro alla. Han jag tog ut låste upp Gautis låsning också, men kan inte se eller känna någon skillnad alls på hästen efter det.

Ja okej. Nä det är knepigt det där, för man vet inte riktigt om man kan tro alla. Han jag tog ut låste upp Gautis låsning också, men kan inte se eller känna någon skillnad alls på hästen efter det.

Det är skit knepigt :crazy: Ska se om det blir någon skillnad efter kiropraktorn i morrn :) Hoppashoppas :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka