Problem med ett litet stall - beroende hästar

E

Enna

Har någon annan erfarenhet av motsvarande problem och tips på vad man kunde göra för att underlätta situationen?

Vi har ett stall för två hästar. Här bor ett 5-årigt sto och en 5-årig valack. Hemma är de inte speciellt fästa vid varandra, de står i olika hagar, och är ofta iväg på träning utan den andra. Båda är, med tanke på åldern, väldigt duktiga att uppföra sig när de är ensamma.

Men när vi åker iväg tillsammans så blir det ett jäkla liv. Vi var på tävling i helgen och stoet gnäggade efter valacken oavbrutet och i och med detta stressar hon upp sig själv. Och ärligt talat blir det påfrestande för alla inblandade.

Själva gnäggande i sig är ju inte så farligt, även om det kan bli lite irriterande. Men när det går så långt att det påverkar prestationen eftersom att jag upplevde att jag inte riktigt fick kontakt med stoet då hon sökte valacken hela tiden, så börjar man ju fundera...

Han någon annan erfarenhet? Går problem av detta slag att förmildra genom att åka iväg gång på gång och "ignorera" att de stressar upp sig, eller sitter det för djupt i deras instinkter för att rå på?

Mycket tacksam för hjälp och tips

Sv: Problem med ett litet stall - beroende hästar

Tänk på att det är unga individer du har att göra med. När de är på samma tävlingsplats söker de trygghet i varandra. När de är var och en för sig söker de trygghet i dig som ryttare eller helt enkelt i sig själva.

Fortsätt att åka tillsammans då och då och försök få problemet att "ebba ut" Beröm när ditt sto beter sig som hon förväntas och ignorera när hon börjar skrika. Men låt henne inte bli farlig för någon.

Det är nog det enda jag kan tänka på.

Lycka till

Oh ja, vi hade två D-ponnyer som var lika gamla och som "levt ihop" från 1½ års ålder. Visserligen hade vi flera hsätar men dessa två hängde ihop.

Precis som du beskriver så stördes prestationen främst för den ena, den mer beroende av dem. Vi fick när båda var med, ställa transporten så långt från banan som möjligt så att de inte skulle kunna höra. OM det inte gick fick någon av oss gå iväg långt med den som inte skulle in på banan.

En gång försökte vi ha den ena intill banan men då gick ju den som var därinne baklänges mot hindren.......:crazy:

Det blev bättre, men för säkerhetsskull fick de vara utom hörhåll för varandra så gick det bra.

Har samma erf. som Flashlight. Hade två ponnyer som ofta tävlades på samma tävlingar, den ena var halvt hysterisk och vaktig efter den andra, ibland gnäggade den mitt över hindren inne på banan och ibland var det svårt att rida banan för den tittade efter den andra och blev okoncentrerad.

det blev inte bättre med tiden utan man fick hålla dem så långt ifrån varann som möjligt helt enkelt, på framridning och rent allmänt.
den andra brydde sig inte. :D

Tack för era erfarenheter, det ger alltid något att fundera på då man vet hur någon annan har upplevt det.

Tänkte pröva på att åka med dem i helgen i olika transport för att se hur det inverkar på situationen.

Är nog en bra idé att prova köra dem i olika trailers. Vet 2 ston som är superbundisar och helt hopplösa på tävlingsplats om de fått åka dit tillsammans. Åker de i varsin trailer är det inga problem...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
R
Hästhantering Hej på er! Har just köpt häst, 3 dagar sen, superfin valack av kallblodstyp. Var verkligen en klippa vid provridningen, funkade bra att...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 454
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 779
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter