Problem med drömmar

Fru_Tuvstarr

Trådstartare
Jag har under massor av år drömt mycket. Så mycket att det påverkar min sömn och att jag ofta vaknar helt utmattad. Detta sitter i under dagen och jag känner mig aldrig någonsin utvilad.
Oftast är det mardrömmar med olika ångestinslag men kan även vara drömmar med andra mycket obehagliga scener i.
Jag har en högaktiv hjärna och det kan ligga till grund för alla drömmar men det är det ingen som vet.
Det jag undrar är om någon haft samma och vad som isf hjälpte mot det?

Detta är alltså varje natt året runt. Jag kan börja drömma direkt jag har somnat. Ibland även precis i insomningen.

Tar du några mediciner? När jag tog Citalopram drömde jag massor med drömmar, tydliga, mardrömmar framför allt, men även andra. Kunde drömma om allt liksom, direkt när jag somnade, och vaknade av drömmar hela tiden. Blev bättre när dosen sänktes igen och sedan när jag slutade så blev det normalt igen och jag fick sova "drömfritt" så att säga.

Har du loggat sömnen med någon klocka? Om du ser att du är normalt länge i REM-sömn eller åtminstone inte i REM-sömn hela natten, kanske du kan acceptera ditt sömn-mönster.

Tar du några mediciner? När jag tog Citalopram drömde jag massor med drömmar, tydliga, mardrömmar framför allt, men även andra. Kunde drömma om allt liksom, direkt när jag somnade, och vaknade av drömmar hela tiden. Blev bättre när dosen sänktes igen och sedan när jag slutade så blev det normalt igen och jag fick sova "drömfritt" så att säga.
Jag äter samma medicin och gjort i 27 år. Kan det vara den som påverkar fortfarande kanske.

Har du loggat sömnen med någon klocka? Om du ser att du är normalt länge i REM-sömn eller åtminstone inte i REM-sömn hela natten, kanske du kan acceptera ditt sömn-mönster.
Ja det har jag och har normal remsömn men det konstiga är att jag drömmer även utanför remsömn och när jag absolut inte borde drömma alls.

Jag äter samma medicin och gjort i 27 år. Kan det vara den som påverkar fortfarande kanske.
Ja, det skulle kunna vara det. Står som biverkning. För mig fanns den kvar under hela tiden jag tog den, 1,5 år, blev kraftigare när dosen höjdes och mindre när dosen sänktes. Bättre nu utan, drömmer normalt igen.

Det var verkligen helt sjuka drömmar, hjärnan kunde sätta ihop vad som helst, jag vaknade av dem och mindes ofta mina drömmar även om de inte var sammanhängande. Förvirrande och obehagliga även när de inte var mardrömmar. Det var som att hjärnan aldrig fick sova.

Vad för behandling?

Vad för behandling?
Jag tror den heter IRT. Det handlar om att få kontroll över drömmarna. För mig slutade dem nästan helt ett tag efter avslutad behandling så det blev väldigt lyckat.

Jag var så illa ett tag, och sov så lite pga mardrömmarna, att jag var delvis sjukskriven.

https://www.hanterakanslor.se/mardrommar
Här finns mer info, jag fick min behandling via Karolinska (på distans) om jag minns rätt :)
Det var en forskningsstudie då, och 15 år sen kanske?

Jag drömmer också massor och kommer ihåg dom efteråt. Dock sällan mardrömmar, även om det såklart händer ibland. Drömmer ibland hela filmmanus och mycket som kan vara roligt att minnas efter, som när jag jagade ufon i öknen i en Duett, räddade världen från muterade sillar eller var på dejt med Obama. När jag är stressad så drömmer jag ofta om tåg på olika sätt. Men jag kan dock inte hjälpa dig för jag har ju lite samma problem, men utan mardrömmar.

Jag drömmer också massor och kommer ihåg dom efteråt. Dock sällan mardrömmar, även om det såklart händer ibland. Drömmer ibland hela filmmanus och mycket som kan vara roligt att minnas efter, som när jag jagade ufon i öknen i en Duett, räddade världen från muterade sillar eller var på dejt med Obama. När jag är stressad så drömmer jag ofta om tåg på olika sätt. Men jag kan dock inte hjälpa dig för jag har ju lite samma problem, men utan mardrömmar.
Om man drömmer om färdmedel (fordon, hissar) så brukar det betyda att man är på väg nånstans i livet. Förändring.
Jag har haft perioder då jag drömde massor om tåg och tågspår, men det avtog sen efter att jag flyttat och gjort förändringar. Förmodligen var jag stressad då, när jag tänker efter.

Ja, det skulle kunna vara det. Står som biverkning. För mig fanns den kvar under hela tiden jag tog den, 1,5 år, blev kraftigare när dosen höjdes och mindre när dosen sänktes. Bättre nu utan, drömmer normalt igen.

Det var verkligen helt sjuka drömmar, hjärnan kunde sätta ihop vad som helst, jag vaknade av dem och mindes ofta mina drömmar även om de inte var sammanhängande. Förvirrande och obehagliga även när de inte var mardrömmar. Det var som att hjärnan aldrig fick sova.
Ja precis så är det. Problemet är att utan medicinen tillverkar min hjärna typ noll seretonin. 😔

Jag drömmer också på det där orimliga sättet, fast sällan mardrömmar eller åtminstone inte så att de skrämmer mig. För mig är det mest spännande. En sak som däremot gör mina drömmar obehagliga är om jag ätit rå vitlök på kvällen. T ex i en aioli. Inte för att jag tror att du äter vitlök varje kväll men varje sak som kan hjälpa..

Ja precis så är det. Problemet är att utan medicinen tillverkar min hjärna typ noll seretonin. 😔
Vad intressant! Vad heter den sjukdomen? Aldrig hört eller läst om nån hjärna som inte tillverkar serotonin.
Är det citalopram du äter så tillför den inget serotonin utan hämmar återupptaget av befintligt serotonin.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 744
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 051
Senast: __sofia__
·
Småbarn Det är så att mitt barn sedan några månader tillbaka vaknar efter 5 timmar sömn och kan inte somna om för hen har så mycket ryckningar...
Svar
10
· Visningar
4 879
Senast: Sophia988
·
Kropp & Själ ngn som har erfarenheter av sömnsvårigheter o om det finns ngt som kan vara ett effektivt sätt o lindra dom? har mått dåligt psykiskt...
Svar
5
· Visningar
682
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gastro/Koloskopi-propofol
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur