Problem med bukspottskörtel.

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Carrop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 12 896
C

Carrop

Jag fick igår reda på att min schäferhane 3 år har en dåligt fungerande bukspottskörtel. Han har magrat 6 kg på 3 veckor och är ganska hängig och trött. Han fick igår en medicin som skulle tillsätta enzymer och det är ganska troligt att han får ha den livet ut. Jag hoppas att den kan jag hjälpa honom. Känner mig maktlös när han mår så dåligt. Är det någon som vet något annat om bukspottskörteln? Har aldrig hållt på med healing men någon sa att det kunde hjälpa?? Jag vet inte...men jag vill göra allt för att han ska må bra igen.Han måste ju få upp immunförsvaret igen...kan det vara det? Han fick borellia för ca ett år sedan och fick behandling för det. Nu visade proverna att han inte har det. Läste oxå att man kunde köpa rå bukspottskörtel från svin.
Jag vet inte vad jag ska göra...vänta på att se att medicinen hjälper honom.

Sv: Problem med bukspottskörtel.

Problem med bukspottkörteln är inte ovanligt på schäfer!
Prata med din uppfödare, h*n borde sitta på en del kunskap då defekten anses ha rel hög arvbarhet.

För övrig blir många hundar mer eller mindre symtomfria med medicinering, så ge det lite tid INNAN du eventuellt börjar mixtra med diverse andra "kurer"/åtgärder.

Hundens kost är sedan självklart avgörande, men det har säkert veterinären upplyst dej om.

/Swat

jag har känt en hund som hade fel på bukspottkörteln, en blandras mellan schäfer och dobermann. hon blev tyvärr bara ca 3 år, sedan hjälpte inte medicinerna längre.

hon fick specialmat, enzymer och någon medicin. åt hon något annat än det blev hon jättedålig direkt = rännskita. dessutom var hon inne på kontroller med jämna mellanrum.

jag hoppas att din hunds problem är av mindre allvarlig art.

Ja,jag hoppas att medicinen hjälper snabbt som bara den.
Hemskt att se sin hund så deppig. Det känns oxå som att han är besvärad av att man klappar honom. Han vill gärna komma men ändå så känns det som han är besvärad av det. Jag vet inte.

Jag har haft specialfoder just för schäfer. Tror det är Royal canin.
Bytte foder såfort han blev dålig för jag hade hört att schäfer är känslig med maten.

Usch vad hemskt med din kompis hund. Jag hoppas oxå att det inte är samma.

Usch va trist! Våran förra schäfer Hane fick problem med just de. Tyvär blev han inte bättre trots medecinering, och fick somna in redan vi 2 års ålder. Hoppas det går bättre för din kille.

Usch vad tråkigt.
Är detta ärftligt?

Nu har jag precis varit ute med min schäfer. Han har under dessa tre ´veckor han varit sjuk betett sig lite annorlunda än vanligt. Han har varit mer hungrig och dessutom såg jag honom tugga på ett par strumpor en gång. När veterinären utredde varför han var sjuk så röntgade vi honom,både vanligt och med kontrast i magsäcken. Veterinären hittade ingenting,vi tänkte att det kanske satt en strumpa som gjorde honom sjuk. Nu när jag var ute med honom så bajsade han ut en bit av en strumpa och han var oxå normal i avföringen igen. Dock var det väldigt gult fortfarande som det varit under dessa veckorna när han haft jätte lös avföring.
Värdet på bukspottskörteln var ju väldigt dåligt men kan det påverkat att han haft en bit av en strumpa som kanske suttit i tarmen??
Är det någon som vet?? Han har fått medicin och är nu bara inne på andra dagen. Kan medicinen hjälpa så snabbt?
Han är tyvärr fortfarande inte som han brukar för han är väldigt trött.

Din hund har diagnosticerats med sjukdomen EPI, exokrin pankreasinsufficiens. Det innebär att den del av bukspottkörtels som producerar enzym inte fungerar som den ska. Följden blir att ffa enzymen amylas och lipas kommer att fattas och hunden kan inte längre bryta ner fodret normalt. Symptomen blir fet, illaluktande avföring och hund som tappar i vikt. Sjukdomen är vanligast på just schäfer.

Den medicin du har fått är just frystorkade bukspottsenzym. De verkar direkt de kommer ner i tarmen och du kan därför se en snabb respons. Enzymtillskottet är en substitutionsbehandling, de ersätter det enzym hunden saknar.

Hunden kommer inte att bli bra från sin åkomma, men med hjälp av enzymtillskottet kan han må lika bra som alla andra. Hundar med EPI löper en viss ökad risk att få diabetes (bukspottkörteln har 2 funktioner; den bildar enzym som frisätts till tarmen (exokrina delen) och insulin (och lite mer) som frisätts till blodet (endogena delen). I vissa fall kan man även ha skador på den endogena, det beror lite på orsaken.

Orsaken till EPI hos schäfer är en ärftlig autoimmun rubbning. Hundar kan också få EPI sekundärt till en kraftig bukspottkörtelinflammation.

Stopp i tarmkanalen ger dramatiska symptom och ger inte upphov till EPI i normalfallet. Man kan se förändrade bukspottkörtelvärden vid stopp i tunntarmen, men då ser bilden ut som vid en akut bukspottkörtelinflammation, dvs helt annorlunda.

Hej!
Fick fram den här frågan när jag sökte på bukspottkörtel+hund.
Har hund med detta problem och hon fungerar ypperligt och har tävlat framgångsrikt i bruks. Nu är hon pensionär.
Har lärt mig en hel del om hur man kan tackla denna hemska sjukdom och vill här dela med mig av detta.

Först och främst - den utmärkta och relativt billiga medicinen Pancreatin Rosco finns tyvärr inte längre i Sverige. Rekommenderar den tyska Pancreatin Albrecht i stället. Jag ger 800 kr för 100 kapslar. En kapsel räcker till två eller tre måltider. Finns endast i Tyskland men går att få hit. Flera veterinärer kämpar för tillfället om att få licens på detta preparat. Ring din veterinär och tipsa om detta.
Ge din hund en multivitaminspruta i månaden eller varannan månad. Sjukdomen gör att immunförsvaret blir extremt dåligt. Vitaminer är ju fettlösliga och detta fungerar naturligtvis inte på en hund med pacreas incuffiens. Därför är det jättebra att ge hunden sprutor med vitamin som den lättare kan tillgodogöra sig och på så sätt stärka sitt immunförsvar. Det är tyvärr vanligare att hunden dör i en infektion än av den egentliga sjukdomen.
Egentligen behöver inte hunden det dyraste fodret. Det som behövs är en låg fetthalt och en relativt hög proteinhalt.
Jag vet flera hundar som fungerar och mår utmärkt trots denna jättejobbiga sjukdom. Det finns hopp!!

Tackar så hjärtligt för tipset om vitaminsprutor :bow:. Jag har också en hund med denna sjukdom. Hon var fruktansvärt sjuk och höll på att stryka med (låg över en vecka på djursjukhuset, såg ut som ett skelett). Har därefter levt ett fullt normalt liv, det enda jag gör är tillsätter enzymer vid utfodring, vanliga svenska Creon 25000 (betalar ca 450 kr för 100 kapslar). Vad är det för skillnad på dessa enzymer och dina amerikanska?

När hon höll på att återhämta sig gav jag Standardt Hjort (lågt fett och fiberinnehåll ) men numera äter hon Acana som övriga och magen funkar bra. Det enda jag märker är att hon fäller något mera päls än övriga, kanske beror på vitaminerna?? Normalt hull och musklad i övrigt. Min lärares hund med pancreatit blev 11 år, åt Creon 25000 den också. Min tik är 4 år.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Jeps
·
Katthälsa Mamma ringde nyss och berättade om senaste veterinärbesöket och funderar lite. Katten: Född 2008, inomhuskatt, pigg, lekfull men klart...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: astronaut
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
7 370
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar... 2
Svar
27
· Visningar
3 304
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31