Problem med blankslitna skor.

N

NinaE-Stad

Jag vet inte riktigt om det här var rätt tråd att göra inlägget i, men jag gör det.

Jag vet inte vad jag ska göra, min häst blanksliter sina skor direkt, dom blir helt blanka och hon halkar på asfalt, inne i stallet, ute i hagen och överallt i princip.
Jag får inte ha broddar på pga att hon sparkade en annan häst, jag har provat andra skor men ingenting hjälper..

Hon hasar med bakbenen men inte med fram, men dom där fram är också blankslitna men inte lika mycket. Hon är en varmblodig travare på 18 år.

Jag måste ha skor på henne eftersom hon sliter ut sina hovar och får ont.

Är jättetacksam för hjälp och tips !

Sv: Problem med blankslitna skor.

hur ofta skos hästen?
ridskor eller travskor?
vart rids/körs hästen? vilket slags underlag alltså
hur ser hagen ut? underlag
Är hästen helt fräsch?

Hon skos var 8:e vecka, men skorna blanksliter hon första veckan.
Hon har ridskor.
Hon rids på alla sorters underlag, gräs, asfalt, grus, skog..
Hagen som hon går i nu är högt gräs och mjuk mark.
Jag är ju inte 100% säker för jag har inte besiktat henne, men hon har inte varit halt eller visat obehag eller någonting sånt.

hur länge har du haft hästen? Har hästen varit likadan hos tidigare ägare?

Om hästen hasar med bakbenen så låter det som om att något inte står helt rätt till

Jag har haft henne i lite mer än ett år. Det var likadant hos förra ägaren, jag red henne där också.

Hon har inte muskelstyrkan att bära sig än, men jag jobbar på det, hon sätter inte under sig ordentligt, hon är byggd lite i nedförsbacke med väldigt långa bakben.

Det finns greppskor, kanske kan vara en ide att prova, de är falsade runt om skon dock är frågan hur lång tid det tar för henne att slita ner falsen när hon går så. Men kan ju vara värt att prova.

Finns ju även mkt låga broddar sk blindbroddar som bara är 5 mm höga som nya sådana med iskärna (inte lätta att hitta tyvärr bara fåtal som säljer dem) är suveräna på hala golv, de är så låga så att jag har svårt att tro att de skulle påverka någonting i en spark mer än ytterst marginellt. Dock lär hon ju storförbruka sådana då även de slits ner.

Annars är det enda jag kan tänka mig att sko henne med gummiskor dock kommer hon ju att slita ut dem fort så du kommer att behöva sko oftare men så länge där är gummi kvar på dem så lär de ju inte vara hala.

Be din hovslagare hårdsvetsa sömmarna, alltså den delen som är neråt mark. Det behövs bara göras på 4/hov. Funkar som broddar light.

Det jag tycker verkar lite konstigt är att du skriver att hästen blankSLITER sina skor, men du skor bara var 8.e vecka? Har oxå en häst som sliter skor, men hans tar slut på 5 veckor, då är tåkappan borta o skon millimetertunn, därav hårdsvetsningen.

Hej..
Läste om ditt problem, samma sak händer mig på sommaren när de är lite hårdare ute.
Min hovis brukar ta mina skor med sig hem och lägga en svetsrand utanpå o även på en liten svetsloppa på varje söm (finns även sånna färdiga att köpa)
Iom att järnet i skon och sömme är "mjukt" så hjälper denna tråd till att förhindra att skon slits ner så fort, de funkar för mig iaf =)

Hoppas att du kanske kan få nytta av de.. annars hoppas ja de löser sig för dig iaf..
MVH Emma

Jag kan inte förstå varför svenska hovslagare inte skor hästarna med pins. Be din hovslagare sätta i pins i skorna så halkar den inte. Det är ingen brodd, så ingen behöver oroa sig för sparkar etc.

Min hovis kunde borra och sätta i dips i skorna, 4 "minibroddar" som gör susen på tex asfalt.

Tack för alla tips, jag får prova dom och se om det hjälper ! :)

Jag vet inte riktigt om det här var rätt tråd att göra inlägget i, men jag gör det.

Jag vet inte vad jag ska göra, min häst blanksliter sina skor direkt, dom blir helt blanka och hon halkar på asfalt, inne i stallet, ute i hagen och överallt i princip.
Jag får inte ha broddar på pga att hon sparkade en annan häst, jag har provat andra skor men ingenting hjälper..

Hon hasar med bakbenen men inte med fram, men dom där fram är också blankslitna men inte lika mycket. Hon är en varmblodig travare på 18 år.

Jag måste ha skor på henne eftersom hon sliter ut sina hovar och får ont.

Är jättetacksam för hjälp och tips !

Om vi nu koncentrerar oss på själva grundproblemet i stället för att se sig blind till det secundära så har jag några tips.

Det är bra att du inte får ha broddar i eftersom det ytterligare hämmar glidmomentet. Allt typ av "skärpningsmedel" kommer ofelbart att ge redan befintliga kroniska ledskador ännu större skador.

Varför tror du hästen sliter sko på det sättet den gör???
Svaret är mkt enkelt,, den är så kroniskt sliten i sina leder (främst då bak och gissningsvis främst knäna) att den "hasar sig fram"

Problemet är alltså inte skorna eller skovalet utan ett lite mera avancerat problem, nämligen veterinärt. Mitt råd är att du omgående tar kontakt med en klinik för en hältutredning. Här ser man i dom svar du fått att man ser sig blind på det secundära, inte det primära vilket är sorgligt utifrån djurskyddet.

Har du testat andra märken på skorna?
Våran hovslagare bytte skomärke och då började våra hästar slita dem blanka jättefort.
Så det behöver inte vara fel på hästen för att den blanksliter skorna utan det kan vara fel på skokvalitén :)

Sätt INTE på greppskor utan att ha undersökt hästen hos veterinär! Har den problem i lederna (troligt, mycket troligt) kommer greppskor att totalförstöra hästen på kort tid.

Hon skos var 8:e vecka, men skorna blanksliter hon första veckan.
Hon har ridskor.
Hon rids på alla sorters underlag, gräs, asfalt, grus, skog..
Hagen som hon går i nu är högt gräs och mjuk mark.
Jag är ju inte 100% säker för jag har inte besiktat henne, men hon har inte varit halt eller visat obehag eller någonting sånt.
Jag begriper nog inte hur du menar med blankslitna o ändå håller i 8 v.:confused:

Är skorna då snedslitna eller vad?

Tycker nog att du får stå ut med detta o hellre kolla upp den om du anser att den rör sig "konstigt".

Förstår inte heller vad som menas... Min hästs skor blir också "blanka" snabbt - blir inte metallskor det om hästen rör sig på annat underlag än mjukaste gräs?

Jag begriper nog inte hur du menar med blankslitna o ändå håller i 8 v.:confused:

Är skorna då snedslitna eller vad?

Tycker nog att du får stå ut med detta o hellre kolla upp den om du anser att den rör sig "konstigt".

Hon sliter inte ut skorna så dom blir tunna utan det är själva ytan som hon går på som blir helt blank.

Men det är fullt naturligt när slipning sker- vilket händer oavsett underlag- givetvis mest på grus. Tungt djur som t o m sliter järn.

att den halkar på polerad- äldre asfalt eller en ej refflad betongstallgång är fullt normalt- därav att man vidtar försiktighet.

Ja, asfalt är hal med skor! Försöker rida i gräskanten när det går, i stället för på vägen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 701
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 324
Senast: Bison
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka