Problem med bihålorna, hur vanligt är det på häst?

Rie

Trådstartare
Och vilka komplikationer kan det bli?
Har just nu en häst som varit snuvig i ena näsborren ett tag. Vet var ut i fredags och sa att avvakta lite till, max 1 vecka. Har han inte blivit bättre då hör av er så får ni åka till klinik och kolla upp det, då det kan vara bihålorna

Hej!
Min gamla häst fick det våren hon fyllde 28. Hon hade börjat få problem med tänderna och på Strömsholm sa dom att det oftast var så det började. Tänderna i överkäken går ju nära bihålorna. Min gamling fick massor med antibiotika och de borrade upp hål i huvudet på henne och spolade många gånger per dag och det brukar funka men inte på henne, det ville inte släppa så vi beslöt att ta bort henne, då hade vi hållt på ca 1 mån. Hon var ju gammal oxå, och börjar dom få problem med nåt så, ja läkningsprocesser är ju sämre. Hon hade haft ett långt och bra liv ändå.
Så här efteråt så har jag iallafall hört talas om flera fall som klarat sig med antibiotika, så jag tycker du ska ta kontakt med klinik så fort som möjligt.

Ha de bra!
Mvh Viktoria

Min gamling fick hög feber och snorade vitt och det gick knappt att gå i närheten av henne för det stank f*n rent ut sagt, de andra hästarna attackerade henne kommer jag ihåg. Hon var varm och svullen över bihålorna, och dregglade ur munnen. Det var nog en lättnad när de på Strömsholm tog fram borren o borrade upp henne, det fullkomligt sprutade ut varäckel.
Nä, fy sjutton alltså, vad en gammal tottis fick stå ut med... :(

Ta kontakt med någon som är erkänt duktig på tänder, det kan mycket väl vara karies/tandfraktur där inflammationen "ätit" sig upp i bihålan.
Min häst hade sinuit som det kallas, men tandisen på Ultuna tittade in i käkhålan, sa "aha!" borrade och grejade (i tänderna, inte borra hål i huvet) två/tre gånger och nu är hon bra (peppar peppar, återbesök i juni)
Tandfrakturer är relativt vanligt, kan orsakas av tandraspning.

Detta gäller en häst som fyller 3 i år.

Så någon tandraspning har inte gjorts än.....
Han har bytt några tänder, bla fram. Veterinären tittade ordentligt i munnen på honom.
Då hade han gult snor, men nu har det blivit vitt och något vattningare.
Ska ringa vet i morgon och rådgöra.
Inte roligt att fara till klinik - 20 mil tor- men måste man så måste man.

Re: Detta gäller en häst som fyller 3 i år.

låter som en vanlig förkylning.

Trodde jag också

tills vet sa sådär. Är förkyld själv så jag känner inte lukten hon påstår finns, även om jag hör honom snörvla.

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: tomte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka