problem med bakrädd häst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare fethajja
  • Startdatum Startdatum
F

fethajja

Hejsan allihopa!

Har just köpt mig en 5 årig varmblodsvalack, Bara 6 starter än så länge! är jättenöjd över mitt köp för hästen är underbar.

Har dock ett litet problem när det gäller körningen, han är så OTROLIGT bakrädd. Han verkligen drar ihop sig och nästintill kryper fram då han tror att man ska vara på honom med töm/pisk. Själv så har jag inte rört honom bak överhuvudtaget - men direkt jag smackar på honom (enbart med rösten) drar han ihop sig & halverst slår i vagnen. Sedan om jag sitter och kör så drar han ihop sig och springer som en tok!

Pratade med tidigare ägaren som sa att jag skulle smälla till han med tömmen då han gör sådär, men det känns mer som en genväg & absolut ingen lösning på problemet! Jag vill ju såklart att han ska lita på mig fullstänigt då jag är ute och kör och att det ska gå att smacka på honom utan att han ska vara livrädd.

Någon som har haft liknande problem? Hur har ni gjort ?! :confused:
Tackam för svar!

Sv: problem med bakrädd häst

sätt på han en slagrem som hänger ner efter sidorna och "slår" varenda steg han tar...om han inte skenar förstås.....svårt att råda över datorn. Tillslut så bryr han sig inte....låtsas bara som att det regnar :D

Lät som en ganska bra idee!

ser riktigt framför mig när jag sitter baki han i full sken :smirk:

har aldrig haft någon häst som hållt på och ska slå & är sådär bakrädd tidigare, fick tips av min kusk att bara rida honom i träningen men sammtidigt vill jag inte rida honom när han bara är en liten bäbis i mina ögon ;)

Testa döva han helt med tussar, mössa och gummistrutar (om du inte redan har det), så han inte hör så mycket ljud..

Jag hade också en häst som var lite sådär. Han slog inte, men varje gång vi skulle trava så bara flög han fram ungefär som att någon hade gett honom en stöt i arslet.
Denna häst hade haft en väldigt burdus tränare innan och jag kan förstå att han blivit så där. Jag gjorde inget speciellt mer än tog det vääääldigt lugnt när jag skulle trava igång honom. Jag rörde knappt tömmarna och lät bara liiiite försiktigt. Jag började med att alltid säga "Ska vi springa lite då" varje gång han skulle springa.
Till slut litade han på mig så och visste att jag aldrig skulle slå honom eller skrika åt honom. Efter ett tag räckte det att jag lite glatt sade "Ska vi springa lite då" så travade han iväg som en solstråle. :love:

Att slå på honom med tömmen så att han ska sluta tror jag bara gör det värre eftersom han är bakrädd. Sätt på honom huva eller tussar och sen tycker jag att du ska nöta in att man inte behöver ge några stora kommandon för att börja springa.
Att alltid vara överdrivet lugn och försiktig med såna hästar tror jag ger mycket i längden.

Lät som en ganska bra idee!

ser riktigt framför mig när jag sitter baki han i full sken :smirk:

har aldrig haft någon häst som hållt på och ska slå & är sådär bakrädd tidigare, fick tips av min kusk att bara rida honom i träningen men sammtidigt vill jag inte rida honom när han bara är en liten bäbis i mina ögon ;)

En femåring? :confused: Bäbis?

I bland förstår jag mig inte på ditt resonemang. Att kalla dem bäbisar vid 5 års ålder är väl en sak men det är väl lite löjligt? Han orkar ju faktiskt att starta.

Annars tycker jag att din beskrivning låter lite som när mina haft svårdefinerade muskelproblem i bakkärran.

Kan det vara så att han inte alls är rädd ,utan han är en clown som testar om du är med i matchen och springer och laddar? För i så fall har den fd. ägaren rätt. Rya åt han och ge han en klatsch. Nemas problemas.
För hästar som verkligen ÄR bakrädda slår. Eller skenar.

jag bad inte om personliga påhopp, det är väl upp till var och en om man vill rida en 5 åring eller inte.

Kan det vara så att han inte alls är rädd ,utan han är en clown som testar om du är med i matchen och springer och laddar? För i så fall har den fd. ägaren rätt. Rya åt han och ge han en klatsch. Nemas problemas.

han både slår och skenar!

Fast jag måste ändå opponera mig lite och säga att de kan vara bakrädda utan att bete sig så. Det beror ju helt på hästens psyke. Jag har haft bakrädda hästar som mer krypit ihop eller "sprungit fram" då de blivit rädda. Jag har en nu som är bakrädd, och alltid varit, men jag har försökt köra i skritt utan tussar så han ska vänja sig. När jag sen travar lite fortare funkar det inte alls utan jag måste nog börja ha tussar i. Han har markerat att slå och bockat lite men än så länge (peppar peppar)har han inte gjort slag i sak och jag hoppas jag slipper vara med om det.

Fast nu visade det ju iof sig att TS häst både skenat och slagit. Sådana hästar vill jag inte ha med att göra. Är de så till psyket gör man nog bäst i att låta bli. :crazy:

Är du säker på att det inte är nåt som gör ont på honom? Genom kollad?? Det klingar inte bakrädsla i mina öron..

Hej !

Det är en del otrevliga svar du har fått !!!!
Skärp er!!

Jag har jobbat på travet och hade en häst i träning som knappt killen i stallet kunde köra för att han var både bakrädd och otroligt stor och stark och även hård i munnen.
Red då in honom och när jag red honom så tog jag med min hand över hand rumpa ofta när jag var ute och red mm.
Du får känna dig fram.
Om du inte vill rida in honom så skulle jag träna honom i en longergrop med diverse övningar träna bort det, om så går med mycket tålamod och ha inte för bråttom.
Svårt att försöka hjälpa så här men men lycka till.

Hoppalong

Liknande trådar

A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand