Problem med bäckenbenet?

LionQueen

Trådstartare
Någon här som haft det? Jag har ont varje gång jag har ridit och det är bara vid vissa rörelser som jag har ont. T ex att stå rakt och sen svanka lite. Sen andra rörelser när man sätter sig osv.

Känner typ inte av det när jag rider, men sen dagen efter kan jag absolut inte vara med på basketträningen.

Det är bara på högra sidan för mig. Sjuksyster sa att jag borde gå till en sjukgymnast. Jag kom hem och pratade med mamma doktor och hon kollade och lite så, hon trodde att det var bäckenbenet. Pga av var det gjorde ont och vid vilka rörelser. Men vi ska ändå bestäma tid hos en sjukgymnast på fredag.(enda dan jag e hemma på veckodag)

Morsan sade att en del hade lättare för problem/skador där men visste inte riktigt hur man behandlade osv.. Hoppas verkligen det inte är något så farligt. :crazy:

Det måste ha något med ridningen att göra. Jag har inte känt såhär innan. (Ridit i 1 ½ år) Jag svankar inte när jag rider så de måste ha något med att jag sitter och spänner mig.. även om jag känner mig avslappnad. Att både sitta ner ordentligt och försöka ha skänklen och foten i rätt läge verkar visst ta på sätet. Särskilt när jag sen ska driva och vinkla mig lite på t ex volt och svängar m.m.. you name it..

Någon som?

Sv: Problem med bäckenbenet?

Jag har haft problem med bla. bäckenet & ländryggen, det kom antagligen efter en ridolycka + hoppning på kryckor. Läkarna hittade ingenting alls, hade så ont, röntgades vanligt & MRT (magnetkamera), det hittades ingenting, fick massa tabletter, men det hjälpte ju bara för stunden. Jag hade precis som dej mest ont efter ridningen & vissa rörelse & då sa dom till mej att sluta med ridningen, då dom trodde att jag hade ont pga det vilket jag absolut inte kunde tänka mej. Vändingen kom ca ett halvår senare då jag gick till en kinesiolog (kiropraktor typ) som sa att det är inte så konstigt om du har ont, ditt bäcken är snett & ditt ena ben är kortare + att jag hade någon låsningen i ryggen, så efter 4 behandlingar så är jag som ny, går dock fortfarande för underhålla ryggen ibland!!!!!! :)

Kan även tillägga att min far som har haft höft & ryggproblem i flera års tid också har kämpat med läkarna för att få hjälp, även sjukgymnastik, men icke att det har hjälpt. Jag tog med honom till min kinesiolog sist & även han säger att han är som ny nu efter endast en behandling, då ena hans ben vart kortare än det andra, samt att han hade massa låsningar. :)

Så det är mitt tips, kolla med en kiropraktor eller liknande för att se så att du inte är sned eller så!!!

Det låter som att du fått en låsning i höftleden eller i muskler runt bäckenet. Det behandlas med manipulationsbehandling och massage av en naprapat (eller kiropraktor). Det kan räcka med en gång där för att bli bra igen.

Det kan vara en god idé att gå till en sjukgymnast för att mer ingående lära sig om rehabövningar och stretching, men jag skulle börja hos naprapaten.

Risken med att gå till Vårdcentralen är att du bara får värktabletter utskrivna. :smirk:

Vad menar du med "bäckenbenet"?

Bäckenet är ganska stort och jag antar att du inte har ont i hela.

Det låter som att du fått en låsning i höftleden eller i muskler runt bäckenet. Det behandlas med manipulationsbehandling och massage av en naprapat (eller kiropraktor). Det kan räcka med en gång där för att bli bra igen.

Det kan vara en god idé att gå till en sjukgymnast för att mer ingående lära sig om rehabövningar och stretching, men jag skulle börja hos naprapaten.

Risken med att gå till Vårdcentralen är att du bara får värktabletter utskrivna. :smirk:

Jag tar 500mg naproxen varje dag nu, vi hade hemma, men det hjälper bara lite. Jag har bokat en tid hos sjukgymnasten på måndag. Få se vad hon har å säga sen ska jag fundera över vad ni skrivit. Tack för alla svaren.

Känner igen mej mkt av det du skriver! Mitt råd är boka tid till en bra sjukgymnast!!

Själv jobbar jag inom vården med mkt tunga lyft vilket är säkert därifrån jag fått det härifrån,lyft fel och slitit ut mig:/ åkte på ryggskott flera gåner, fick ont i rygg och bäcken grejset,hade ont till o från men jag sökte aldrig hjälp förns den dagen jag knappt kom upp på hästryggen elr kunde ta mig till jobbet,då var det riktigt illa,hade så ont så jag inte kunde gå ordentligt.

Hela mitt bäcken hade vridit sej och blivit jätte snett vilket blev att hela ländryggen blivit sne och ena benet var 3cm kortare haha och muskelinflammationer här o där... så nu är jag sjukskriven och går regelbundet till sjukgymanst för o försöka få ordning på det här.

Mitt råd: Boka tid till en bra sjukgymnast!!!
Köp ett back on track bälte,det ger bra stöd och lindrar inflammationer och smärta.

Kom ihåg att piller o salvor hjälper bara för stunden:/ hoppas du får ordning på allt=) uppdatera gäran o berätta hure går!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Ekonomi & Juridik Tjära Bukeorakel, kamrat W ämnar att köpa häst tillsammans med en stallkamrat. De har inte varit vänner länge, utan känner varandra...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 469
Senast: Lena_B
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 737
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka