Problem med att lyfta bakbenen...

M

Martiniq

Har en valack på fem, snart sex år som är mycket rädd om sina bakben. Jag kan borsta benen och ta på dem men så fort jag vill lyfta en bakhov så lyfter han upp benet till sparkposition... Och benet blir omöjligt att hålla fast (han kan lyfta väldigt högt). För att hovslagaren skall lyckas få skor på honom måste jag droga honom varje gång.

Någon som har tips eller idéer på vad jag kan göra åt problemet? Tack!

Sv: Problem med att lyfta bakbenen...

Har en valack på fem, snart sex år som är mycket rädd om sina bakben. Jag kan borsta benen och ta på dem men så fort jag vill lyfta en bakhov så lyfter han upp benet till sparkposition... Och benet blir omöjligt att hålla fast (han kan lyfta väldigt högt). För att hovslagaren skall lyckas få skor på honom måste jag droga honom varje gång.

Någon som har tips eller idéer på vad jag kan göra åt problemet? Tack!
reagerar hästen på att du bara nuddar benet , som när du borstar eller är det bara när du ska lyfta foten?..

Hej, det är bara när jag skall lyfta benet - han bryr sig alls inte när jag borstar... Och när jag skall lyfta så lyfter han upp benet jättehögt, och börjar svänga med det...

Vänta ut honom i det läget, när han lyfter det.

Håll handen på benet och när han slappnar av så sträcker du ut det.
Tålmodig, lugn och ta tid på dig.

Kolla ryggen på hästen ordentligt!! Helst röntgen och utredning på klinik.
Problem med att lyfta bakben kommer väldigt ofta om hästen har spänningar/smärta i ryggen eller länden.

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 896
Senast: Dopy
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 313
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 483
Senast: tara
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar