Problem med att klippa klorna

TinyWiny

Trådstartare
Min lille hund får total panik när det kommer till kloklippning:(

Han kom till mej när han var sex månader så jag vet inte om något har hänt innan.

Jag har provat att greja med tassarna när vi sitter och gosar och i början fick han panik bara men nuddade tassarna, det får han inte längre men så snart man håller i en tass så får han fullständig panik och blir hal som en ål.

Hjälp mej vad ska jag göra:confused:

Känns ju inte så kul att behöva åka till veterinären och ge lugnande varje gång de behöver klippas:crazy:

Sv: Problem med att klippa klorna

du skulle ju kunna öva med en fil, så finns det ingen risk för att du klipper för långt in.

Du kan tillochmed öva med en vanlig sandpappersfil i början.

Råkade klippa min då 5 1/2 månader gamla jack russel i pulpan och efter det var hon som ett monster! Hon skrek och högg och ålade sig så man inte fick någonting gjort. Då satte jag mig med benen i kors och satte klickern under stortån och bad henne ge tass och klickade och gav en liten godisbit, sen klippte jag en klo och samtidigt som jag klippte så tryckte jag med klickern la ner tassen och gav godis. Sen klickade jag varannan sen var tredje klo osv. Nu bryr hon sig inte alls när jag klipper utan ligger/ sitter helt stilla. Använder inte klickern längre vid kloklippning utan ger henne en godis sen när vi är klara! :)

Jag har provat det men tyvärr fungerade det inte:( så fort jag tar i tassen flippar han ur och jag vågar inte riskera att klippa för långt in, men annars var det en smart ide:idea: jag får prova det när jag har kommit så långt att det går att fila på honom.:bow:

Ajdå det var ju synd! Har du provat att inte ta fram klosaxen alls utan bara klicka att du rör och håller i tassarna och fingrar på klorna? Sen när han är lugn med det så kan man ju ta fram filen och samma sak där och sen efter ett tag så klicka med klosaxen också? Önskar dig lycka till iallafall! :)

Jag har tom bara pillat på tassarna:crazy: han flippar ur med en gång.

Men men det fungerade faktiskt lite bättre med filen, då behöver jag ju inte hålla i honom på samma vis:)

Jag gjorde samma misstag som Jånna och korrigerade det på ungefär samma sätt. Nu går det åt en liten men jättegod korvbit för VARJE klo. Jag visar klosaxen och belöningskorvarna samtidigt så han kan välja själv - "Take it or leave it"-liksom. Matglad vovve väljer korv. Men inte klippte jag många mm efter mitt första misstag. Det var knappt att det syntes att jag klippt nåt. Det kom mest bara ett klick-ljud från saxen, sen beröm, o så korv. Fil funkade inte, det var för mycket bökande jämfört med resultat.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 090
Senast: Catsu
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 398
Senast: Mkb
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka