Problem med att kissa.

mimus

Trådstartare
Jag tror min valack, 19 år har problem med att kissa. Han har varit störd två dagar i rad vid just insläpp, varit arg, grävt i boxen och skuttat runt. Han har snoppen ute halvvägs, och ställer sig för att kissa, men det kommer endast några droppar i omgångar.

Han dricker normalt, ingen feber, pigg för övrigt, kissar normal på morgonen och vid kvällsfodring, normal avföring.

Min teori kan vara att han inte vill kissa ute, och håller sig, men normalt så kissar han ju direkt vid insläpp. Idag tog jag in tidigare, men det verkade inte hjälpa.

Tankar och ideer mottages tacksamt. Vet har inte haft tid att prata pga akuta fall, men jag ska ringa senare, alt i morgon på teltid.

Sv: Problem med att kissa.

Sådär uppförde sig en av mina hästar som hade förstoppning i blindtarmen.
Men han hade också tydliga koliksymptom + att han inte drack något.
Övrigt att notera med den hästen var att det bullrade något våldsamt i magen
och att det kom träck. Ett tydligt tecken var dock (fick 4 förstoppningar) att han försökte kissa gång på gång men det gick inte. Kan bara uttala mig om just den hästen men du borde nog försöka få ut jouren. Hoppas att det löser sig!

Mitt sto hade urinvägsinfektion för några år sedan. Ställde sig att kissa så fort hon kom in i boxen, kom några droppar, gick runt, ställde sig, några droppar osv...
Tog ut veterinären (hon var halt i samma veva -hovböld-), som inte riktigt visste vad det var, men TRODDE att det var urinvägsinfektion. Hon sa att hon aldrig varit med om något sådant på häst.

Jag gav citronsaft och äppelcidervinäger i fodret och hon blev snabbt bra.

Min valack kissade väldigt lite och stötvis. När vi var på kliniken och han var sederad bad jag dem kolla och de hittade en smegmasten som satt runt urinröret och klämde och gjorde ont när han kissade. Den var grymt stor!:crazy:
3-4 cetimeter lång!

Vetetrinären sa att det vanligaste är sådana här stenar när valacker har problem med att kissa.

Urinsten och smegma sten har jag funderat på. Jag har gjort rent honom i skapet men det är ju svårt för mig om det sitter i urinröret.

Hur gör man då, spolar vet eller?

Han har kissat 2 ggr under kvällen, men förmodligen inte allt, det ser inte ut som det gör ont när han kissar, vi har varit på lugn promenad nu i ca 45 min.
Och jag har tagit bort saltstenen.

Vet är fortfarande upptagen..men hästens allmäntillstånd är bra, så jar är inte akut orolig.

Det låter precis som en sådan smegmasten som min hade. Han kissade lite och slutade och höll på sådär. Veterinären sa att det gjorde nog mkt ont att kissa.

Den sitter innanför skinnvecken runt urinröret. Det är väldigt svårt att komma åt om hästen inte är sederad.

Usch! måste vara jobbigt att gå och vara kissenödig! stackarn!

Tillägg: Det var bara att lyfta på skinnvecket och pilla bort den. Sedan rengjorde de ordentligt och lade på penecellinsalva som man har på kossornas spenar ifall huden var irriterad.

Min förra häst fick problem med det här.
Han hade stora "kulor" vid urinröret.
Min pålle stog stilla snällt när man höll på. Det svåraste var att få tag i den ;) och hålla kvar den.
Men sen stog han snällt. Vi hade vatten och gummihandskar (luktar jäkligt illa...) och sen fick jag "gräva" i hålrummet som finns mellan urinröret och snoppen.
Jag pratade med kliniken innan, som rådde mig att göra detta.
Jag tog det flera dagar i rad, svårt att få bort allt på en gång.
Så har du en häst som är lugn och snäll när du håller på så ska det inte vara några problem.
Det brukar märkas.

När vi hade fått bort allt fick jag inte pilla nåt mer för hästen, så han kände att det jag gjorde hjälpte.
Men sen fick det vara nog ;)

Lycka till!

Tack alla för era erfarenheter!

Jag har som rutin att rengöra smegma som sitter innanför skapet. Jag har tittat längst ut på snoppen, vid urinrörsmynningen, men ser inga stenar. Han är snäll och drar inte in den.

Kanske är det någon som sitter längre in?

Vet tror också på smegma stenar, så jag ska försöka undersöka och ta bort dem själv. Hittar jag inga, så ska jag ta ett urinprov i morgon på morgonurinen och så kommer de ut och tar ett blodprov också under dagen.

Jag hittade en stor sten på ca 3½ cm och 1 cm bred. Efter det var det svårt att få tag på snoppen, men jag lyckades och hitta inga mera. Detta var i går och under dagen och kvällen hade han lika jobbigt med att kissa, men idag har allt varit normalt.

Jag ska vid tillfälle försöka igen, så det inte är flera.

Tack för all hjälp, har aldrig hört talas om detta innan. Skönt att kunna hjälpa honom och lösa detta själv.:)

Tror det är vanligare än man har en aning om, hade själv aldrig hört talas om detta när jag hittade en på min valack förra sommaren.
Hade liksom du sett att det var besvärligt med pinkeriet, men sen jag fick bort den så blev det mkt bättre. Måste göra ont och spänna rejält.. Den var nog i samma storlek som den du hittade.

Jag hittade en stor sten på ca 3½ cm och 1 cm bred. Efter det var det svårt att få tag på snoppen, men jag lyckades och hitta inga mera. Detta var i går och under dagen och kvällen hade han lika jobbigt med att kissa, men idag har allt varit normalt.

Jag ska vid tillfälle försöka igen, så det inte är flera.

Tack för all hjälp, har aldrig hört talas om detta innan. Skönt att kunna hjälpa honom och lösa detta själv.:)

Vad skönt att det ordnade sig! Hade inte heller hört talat om detta innan...

Urinsten eller koliksymptom tycker jag det låter som...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 573
Senast: iNTOHiMO
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 493
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Skola & Jobb Ja, hur är det egentligen "normalt" med kontakt med jobbet när man är sjuk? Hur ofta och hur mycket? Telefonsamtal, mail eller sms...
2
Svar
21
· Visningar
12 624
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Svensk politik nr 3