Problem med att hästen bockar!

R

repeater

Hästen jag rider har varit ur kondition ett par månader. Tidigare har han alltid varit världens tryggaste häst som man kan lite på till 100 procent. Men för ett tag sedan när jag red ut den vanliga skrittrundan och vände hemåt så började han bocka som en galning! Jag flög av som en vante och blev chockad över att den tjocka hästen ens klarade av att bocka så! Jag tänkte att han antagligen bara var pigg och att det var en engångsförteelse. Icke då! Ett par dagar senare rider jag ut igen och när jag vänder för att skritta hem så blir jag avbockad igen!

Nu har jag longerat hästen några gånger och även då är han pigg och bockar, jag känner att jag inte vågar rida ut själv när läget är som det är.

Någon som har tips på hur jag ska träna med honom? Kan jag börja med att "longera av honom" och sedan rida ut en sväng? Hur skulle ni gjort?

Tacksam för svar!

Sv: Problem med att hästen bockar!

Har du kollat upp så att han inte har ont någonstans?

om hästen inte hade ont, skulle jag försökt promenera med hästen, hoppa upp lite då och då, rida när det känns bra, hoppa av och gå, hoppa upp en bit igen. Eller rida ut en lite bit ifrån stallet och öka rundan succesivt när hästen inte har gjort något.
Annars skulle jag frågat om någon kunde gått med när jag red ut och när du känner att han krånglar, frågat om personen kunde ta tag i hästen och leda er. Hästen kan lika gärna "testa" dig (känner sig osäker med dig som ledare) och prova om han kan springa hem igen, gäller att vara bestämd, men kan ju vara svårt om man tappar balansen och ramlar av.. är astrött hoppas det inte blir för jobbigt att läsa, lycka till.

Kolla upp om hästen har ont någon stans, prata med en tränare eller en hästkunnig person som vet mycket om igångsättning av häst. Det är inte det lättaste och kräver mycket tid.

säger som de andra kolla att hästen inte har ont! Varför fick hästen vila förut, skadad?

nej, hästen har inte ont. han bockar och taktar för att han är pigg och har stått alldeles för länge. han har inte vait skadad.

Man får väl ha vårkänslor om man vilat länge :D

Klart du kan lina en stund för att sedan sitta upp och rida ut.

Jag tycker det skiljer på busbock och bock för att det finns ett obehag i bilden, obehagsbocket känns mer hysteriskt och hästen skiter i huruvida man sitter kvar eller inte och fortsätter ofta att bocka efter man har sas gått skilda vägar.
Busbocket är ju mycket "lugnare".

Så lina, sätt på ett fegsnöre och om du kan, se till att marken inte är platt utan kräver något av hästen, då brukar den inte ha tid att bocka.

Visst har man varit med om en del bockningar. Men oftast brukar det vara i bus syfte. Villket gångart bockar han i mest? Vet inte om du rider skritt-trav-galopp eller om det bara är i början av igångsättning.

Vi satte igång min pålle i vinter p.g.a en skada. Jag kan säga att han bockade en del de första gångerna, men la av efter ett tag.

Har du pratat med ngn om det här?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 053
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 281
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar