R
repeater
Hästen jag rider har varit ur kondition ett par månader. Tidigare har han alltid varit världens tryggaste häst som man kan lite på till 100 procent. Men för ett tag sedan när jag red ut den vanliga skrittrundan och vände hemåt så började han bocka som en galning! Jag flög av som en vante och blev chockad över att den tjocka hästen ens klarade av att bocka så! Jag tänkte att han antagligen bara var pigg och att det var en engångsförteelse. Icke då! Ett par dagar senare rider jag ut igen och när jag vänder för att skritta hem så blir jag avbockad igen!
Nu har jag longerat hästen några gånger och även då är han pigg och bockar, jag känner att jag inte vågar rida ut själv när läget är som det är.
Någon som har tips på hur jag ska träna med honom? Kan jag börja med att "longera av honom" och sedan rida ut en sväng? Hur skulle ni gjort?
Tacksam för svar!
Nu har jag longerat hästen några gånger och även då är han pigg och bockar, jag känner att jag inte vågar rida ut själv när läget är som det är.
Någon som har tips på hur jag ska träna med honom? Kan jag börja med att "longera av honom" och sedan rida ut en sväng? Hur skulle ni gjort?
Tacksam för svar!