Problem med att få hästen från stallet,vad göra?

E

et_flikkan

Japp,precis som rubriken lyder,har jätte svårt att få hästen från stallet.Nu har hon stått i tre månader pga behandling av equiterapeut.Innan behandlingen var det självmord att få hästen från stallet då hon bara reste sig upp,backade, (struntade fullkomligt i vad hon backade på) ja hon var fruktansvärd.Sista gången jag red ut med henen var en mardröm,jag var så elak att jag vill döda mig själv,men det var ju innan jag viste hur dålig hon var.Då var hon nära att först gå ner i ett dike som var minst 3 meter djupt och brant som bara den.Sen höll hon på att backa ner på en hårt trafikerad väg.Har ridit henne en gång efter behandlingen och det första hon gjorde var att stanna och rörde sig inte en millimeter.Pratade och klappade och lät henne inte vände om,som hon ibland kan göra.Detta gick ju inte så jag hoppade av och ledde henne istället.Det skäns tråkigt att det ska behöva vara såhär,hon e ju en sån himla rolig häst att rida ut på,drar ALDRIG och är helmysig,så skulle gärna vilja ha henne från stallet.Det går bra när man väl fått henne därifrån men skulle vilja komma därifrån utan att gå,det e nästa steget.Vad skulle ni göra,min fundering är att leda henne runt på dom vägarna jag rider,kanske kan funka?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Problem med att få hästen från stallet,vad göra?

et_flikkan skrev:
Japp,precis som rubriken lyder,har jätte svårt att få hästen från stallet.Nu har hon stått i tre månader pga behandling av equiterapeut.Innan behandlingen var det självmord att få hästen från stallet då hon bara reste sig upp,backade, (struntade fullkomligt i vad hon backade på) ja hon var fruktansvärd.Sista gången jag red ut med henen var en mardröm,jag var så elak att jag vill döda mig själv,men det var ju innan jag viste hur dålig hon var.Då var hon nära att först gå ner i ett dike som var minst 3 meter djupt och brant som bara den.Sen höll hon på att backa ner på en hårt trafikerad väg.Har ridit henne en gång efter behandlingen och det första hon gjorde var att stanna och rörde sig inte en millimeter.Pratade och klappade och lät henne inte vände om,som hon ibland kan göra.Detta gick ju inte så jag hoppade av och ledde henne istället.Det skäns tråkigt att det ska behöva vara såhär,hon e ju en sån himla rolig häst att rida ut på,drar ALDRIG och är helmysig,så skulle gärna vilja ha henne från stallet.Det går bra när man väl fått henne därifrån men skulle vilja komma därifrån utan att gå,det e nästa steget.Vad skulle ni göra,min fundering är att leda henne runt på dom vägarna jag rider,kanske kan funka?

Jag hade samma problem med min "dam". Hon gick väldigt bra att rida ut på med sällskap. Försökte jag själv, så kom jag 75 meter från stallet och sen racerback, eller stå på bakbenen.

Så jag körde med att leda henne en bit från stallet och sen hoppa upp på en sten eller något. Om inte ens det gick, jaa... Då gick jag rundorna med henne vid hand och jobbade henne då "vid hand" ett par gånger innan jag provade att rida igen. För det mesta fungerade det då.

Jag får väl erkänna att jag har problem emellanåt, än idag. Men när damen börjar bråka, så försöker jag hitta på något annat, välja en annan väg än att hon tänkt sig vända. Det kanske blir en kortare runda, men då brukar jag sätta mig en stund på gärdte och jobba och sen skritta en liten kort annan runda innan jag ger mig och går hem.

Jag har i alla fall slutat låta henne vinna våra uteritter alldeles. =) Att hon sen slipper lite för lätt undan emellanåt, jaa... det får jag väl bjuda på. När jag nu har lovat min neurokirurg att inte ramla av...

Hoppas att du kommer till en lösning :bump:

Det låter som nånting som våra underbara kära ston gör,har väl hört några vallacker som håller på likadant men dom ger sig fortare.

Det e väll som vi tjejer i människovärlden,vi är ju ordentligt envisa :P.

Men jag kämpar på och försöker med henne.Hon går ju jätte bra ner till padocken elr "galoppfältet".

Rider en halvblodsvalack som jag aldrig hade några problem att rida ut helt själv på.. men en dag så blev han hemsjuk och bara tvärnitade, nu är han inte den som reser sig men han backade gärna och ville vända. Testade att backa åt rätt håll och det fungerade ju några gånger faktiskt att han fortsatte när man vände honom rätt igen.. men andra gånger så gjorde jag som ni att jag ledde honom en bit och hoppade upp igen, vissa gånger gick det, vissa gånger inte.(finns ju en gräns på hur länge man kan/orkar kämpa :p )

Det pågick väl ett par månader..
Men så en dag så var allt det där som bortblåst, då var han samma gamla häst igen och har sen aldrig vägrat igen! :)

Vart dock lite konfunderad när samma sak hände.. fast då var det på väg HEM som han inte ville.. hmm, en häst som inte vill gå hem?? :confused: :D :p

Hoppas det ordnar sig!

*lånar tråd*

Jag har lite problem med min Islandshäst. Hon är jätterolig att rida när man först tagit striden med henne "lämna gårdsplanen".

För det mesta går hon rätt fint ifrån stallet, men drar benen eftersig och försöker vända om för att ta sig hemåt. En snabb tillrättavisning gör att hon fortsätter i sin takt och draaaar benen efter sig. Så här håller det på hela ridturerna tills dess att det är hemväg, då blir hon genast mycket piggare och ligger på, bara det att då ligger hon på för mycket, jag tror på den mjuka kontakten med hästen och vill gärna rida på ett sätt som är schysst mot mig och hästen, jag tror INTE på dragkamper av något slag.

De dagar då hon absolut inte vill lämna gårdsplanen kan hon bara tvärvägra, hon ställer sig upp när man driver på henne och slänger runt på en 5 krona.

Fram tills igår har det gått rätt bra i en vecka, hon har snällt lämnat gårdsplanen och sedan tyckt det vart roligt att bli riden. (Hon har sina dagar). Men igår så skrittade vi ut barbacka, dels för att hon nyss blivit vaccinerad och därför bara skall skrittas och sedan för att jag tyckte det skulle vara lite mysigare samt att jag skulle få chansen att träna upp min balans. Vi kom till hagen därvart innehästarna står på dagarna, hon började dra benen efter sig och ville inte gå, men jag fick henne att gå framåt till grinden, där sa det bara tvärstopp, så jag valde att vänta ut henne, eftersom jag inte hade sadel så hade jag på känn att jag åker av om hon ställer sig upp, en halvtimme stod vi där, några bestyr hände, tex hon försökte dra till stallet, försökte äta, men vägrade gå framåt, hon fick titta åt alla håll, förutom åt stallet, för dit skulle hon inte ens tänka.

Helt plötsligt ställer hon sig rakt upp, utan att jag är beredd på det, hon är en ärlig häst i vanliga fall och varnar alltid innan hon ställer sig, men nu var det bara pang på. Och självklart åkte jag av. Vad annat kan man förvänta sig, väl på marken så fanns det inget jag kunde hoppa upp på, är inte tillräckligt vig för att ta mig upp på lillpållan :p så jag gick "bakom" henne, bakom sadelläget rättare sagt, tror de flesta som rider islandshästar vet vad jag menar och drev på henne (arbetade henne i form från marken, typ tömkörning fast på nära håll) tills jag hittade en sten och på den hoppade jag upp, hon började direkt dra benen efter sig och ville inte alls, viftade argt med svansen när jag styrde henne åt ett annat håll än hem, men hon försökte inte stanna eller stegra, när jag sedan vände hem fick hon typ eld i baken och skulle springa hem, så att hon har ont är uteslutet, har dessutom haft uppe massörer och annat gojs så det är jag inte orolig för. Det som oroar mig är mer hur skall jag få henne att sluta med detta?

Det är inte så roligt att "hoppas" att vi slipper bråka idag eller liknande. Jag försöker koppla bort hennes hyss när vi är ute och rider, men efter en ryggskada jag har så är det lite svårt eftersom jag ligger lite risigt till om jag ramlar av och hamnar på rygg.

Någon som vet hur man skall göra?

Och en sak till, vill inte ha några tips om att smälla till henne med spö eller liknande, jag tror inte på den funktionen hos ett spö och hon är dessutom spörädd sen hon blev inriden och jag har på känn att hon skulle ställa sig dubbelt så mycket om jag gick på med spöet.

Tack på förhand!

Anna

ar själv lite samma problem. Hon stegrar inte o håller åp men hon drar benen efter sig hela tiden när vi ska från stallet, å försöker vända hela tiden.. Sen när det är hemväg går det mkt snabbare! Det är ju lite tråkigt att fara ut om man vet att hästen inte vill det. Men mo vi rider ut med nån annan går det jättebra. Har tyvärr inte tillgång till a´tt gå ut med andra så ofta tyvärr.. :crazy:

Rebby skrev:
ar själv lite samma problem. Hon stegrar inte o håller åp men hon drar benen efter sig hela tiden när vi ska från stallet, å försöker vända hela tiden.. Sen när det är hemväg går det mkt snabbare! Det är ju lite tråkigt att fara ut om man vet att hästen inte vill det. Men mo vi rider ut med nån annan går det jättebra. Har tyvärr inte tillgång till a´tt gå ut med andra så ofta tyvärr.. :crazy:

Precis samma för mig, dessutom har jag börjat dra mig för att rida med andra, jag vill att hon skall gå även om vi är själva.

Vi är 9 hästar i stallet, tre som endast används i avel (hingst + ston, fullblod) och sedan en stor häst som rids, men inte är riktigt igångsatt och inte har skor, samt tre ponnyer med samma ryttare som inte rider direkt mycket. Så oftast är jag själv.

Men det får bli att rida med sadel och låta henne stegra på tills hon tröttnar och inser att hon inte kommer någonstans med det och sedan ta det utan sadel.. :crazy:

knappeliknapp

Jag undrar om ni alla är tillräckligt konsekventa i ALL er hantering av hästarna? Dom bara ska göra det ni ber om, ni kräver ju absolut inget som dom inte klarar....en häst funkar bara om den vet att du har koll till tusen....du kommer inte dit med hugg o slag, men du mâste ha koll pâ allt jämt. Granska dig själv, du kanske har en häst som du älskar över allt annat, hur lätt blir det inte att du blir för snäll/velig.

Jag rider en häst ât en tjej(förutom mina egna). När jag sköter av honom stâr han blickstilla, när ägaren gör det rantar han runt i hela stallgângen!!!-Men gullet dâ, stâ still m.m lâter det dâ typ

Det tar ett tag att fâ rollerna ombytta igen, va bestämd i allt, tyck om era hästar men tillât inte att dom rider runt med er.

Sedan ett tips som jag var tvungen att ta till pâ en häst dâ jag hade typ jättediket Hugo pâ ena sidan och livsfarligt staket pâ andra sidan, inget utrymme alls, jag vâgade inte sätta press för vi skulle ha slagit ihjäl oss. Jag stod still tills han tröttnade helt enkelt, det tog ca 20 minuter, sedan red jag inte den vägen igen.

Jag kan säga att jag har då inte varit mesig med min häst.Har Försökt med allt , har tom fått stå och vänta 1 timme tills hon gick frammåt,och innan det hade hon bråkat hela vägen, så jag var helt slut och vände efter några meter.Så ska det inte vara,då tar jag hellre och leder,man slipper bråk och risken för att dö.

fnorr skrev:
knappeliknapp

Jag undrar om ni alla är tillräckligt konsekventa i ALL er hantering av hästarna? Dom bara ska göra det ni ber om, ni kräver ju absolut inget som dom inte klarar....en häst funkar bara om den vet att du har koll till tusen....du kommer inte dit med hugg o slag, men du mâste ha koll pâ allt jämt. Granska dig själv, du kanske har en häst som du älskar över allt annat, hur lätt blir det inte att du blir för snäll/velig.

Jag rider en häst ât en tjej(förutom mina egna). När jag sköter av honom stâr han blickstilla, när ägaren gör det rantar han runt i hela stallgângen!!!-Men gullet dâ, stâ still m.m lâter det dâ typ

Det tar ett tag att fâ rollerna ombytta igen, va bestämd i allt, tyck om era hästar men tillât inte att dom rider runt med er.

Sedan ett tips som jag var tvungen att ta till pâ en häst dâ jag hade typ jättediket Hugo pâ ena sidan och livsfarligt staket pâ andra sidan, inget utrymme alls, jag vâgade inte sätta press för vi skulle ha slagit ihjäl oss. Jag stod still tills han tröttnade helt enkelt, det tog ca 20 minuter, sedan red jag inte den vägen igen.

Jag är väldigt konsekvens med vad som gäller med Yrpa. Springer hon runt (har hänt 1 gång) när jag borstar så höjer jag rösten "Nej" slutar hon inte så blir det ett tag i grimman och ett tydligare "Nej". Fortsätter hon sedan så kan man börja fundera på om det är något hon är rädd för eller om hon bara jävlas. Sällan denna hästen blir rädd dock. Jag vill inte att min häst skall underkasta sig mig, kan hon bita mig så jag får ont så biter jag tillbaka (Fast hon bits inte så det har inte hänt :angel: ) Skulle hon mot all förmodan sparka mig så kommer jag sparka tillbaka, det är vad dom hade gjort i hagen och därefter gör även jag. Dock kan jag känna att jag kräver för mycket, typ vid hantering, varför skall jag tvinga henne att stå stilla när hon inte tvingar mig att stå stilla, dessa tankar får jag ta bort från mig själv genom att tänka "hon väger 400 kg, en spark kan döda mig" och då brukar det hjälpa så jag kan sträva efter en mer jämnlik position, hon vet vad hon inte får göra och jag vet att hon är ett levande djur som jag egentligen inte har rätt att tämja.

För att förtydliga så ni inte tror att jag låter henne springa runt pga att jag känner mig elak som har satt henne i fångenskap.

Djur av alla slag, inkl människan har tvång på sig, alla har en mening med sin existens, hästen är människans, likaså hunden, katten, kon osv. I hagen skapar en häst sin rangordning och det måste även vi göra, men då på lika villkor.

Yrpa får INTE dra ifrån mig vid hantering, hon får INTE dra mot gräset när jag leder eller rider henne, lämnar jag hennes box öppen 1 minut för att hämta kraftfodret så skall hon stanna därinne, och det gör hon, det räcker att jag säger "nej Yrpa" i normalt tonläge så gör hon det. Jag står c:a 1 - 1½ timmer per dag och håller på med henne, masserar, smörjer eksem och borstar, hon visar vissa dagar att hon inte vill ridas, oftast genom att vara ovillig vid hantering, rastlös eller mer eller mindre lirkas ut ur hagen, huvudet hänger och hon får en annan blick. Känner jag en dag att jag inte orkar med folk så stänger jag in mig och svarar inte på tilltal, detta är något andra människor respekterar, och därför vill jag respektera Yrpa de dagarna hon känner så, vi tar då oftast bara en promenad eller går ner till ängen och betar, hon kan vara sådan kanske 1 gång i veckan/varannan vecka.

Och ja, jag vill vad som är bäst för henne, självklart, och nej det är inte bra för varken mig eller henne om hon får ta över ledarskapet, hon kommer inte få ta över det heller. Dock är hon lite överarbetad i ledarskapet, ex kan hon inte lämna en människas sida om man har någon som går med när vi är ute och rider (sen om det är jag eller någon annan spelar ingen roll) eller det är klart hon kan, men hon blir då väldigt osäker och fumlig, snubblar och är inte uppmärksam, hon försöker inte ställa sig upp i dessa lägen, men hon blir en annan häst mot vad hon är när det bara är jag och hon som är ute (de dagar hon inte ställer sig upp). Är jag i hagen och pysslar så kommer hon alltid fram och buffar vänskapligt, går jag sedan iväg så följer hon mig, precis så som hon gör med sin kompis Lady i hagen.Sätter jag mig på en sten så håller hon sig i närheten osv.

Vet att min syn på ledarskap kan skiljas från de flestas syn på det, man får aldrig låta hästen ta över. Hon får inte heller ta över från marken, och självklart skall hon inte ta över vid ridningen heller. Hon får INTE ställa sig upp, jag vet bara inte hur jag skall göra med detta för att hon skall sluta. En gång lyckades jag kollra bort henne så hon inte ställde sig upp, så fort hon visade tecken på att ställa sig upp så sa jag "Men Yrpa då, så skall vi inte göra" och drev framåt sakta samtidigt som jag klappade henne. Hon gick 5 - 10 meter och insåg sedan att "f-n, jag skulle ju inte alls gå" Och började studsa igen, samma sak gjorde jag och tillslut tröttnade hon på det och gick, var sedan ute i 1 timme utan att hon ens visade tecken på att ha tröttnat på ridturen. Men nu igår så funkade inte den varianten längre, då skulle hon helt enkelt inte gå, och försökte jag så började hon ställa sig upp.

Hon är liten, 1.28. Men när hon väl ställer sig ordentligt så står hon rakt upp, det känns ofta som om att vi skall tippa bakåt. Det är läskigt, men jag får hellre hästen över mig än att ge mig i det läget. Trots min ryggskada..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Ridning Hej. Har ett för mig, väldigt väldigt stort problem med min häst. Har haft honom i 1,5 månad ca och han har under denna tid bara blivit...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
21 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka