Sv: Problem med att få hästen från stallet,vad göra?
fnorr skrev:
knappeliknapp
Jag undrar om ni alla är tillräckligt konsekventa i ALL er hantering av hästarna? Dom bara ska göra det ni ber om, ni kräver ju absolut inget som dom inte klarar....en häst funkar bara om den vet att du har koll till tusen....du kommer inte dit med hugg o slag, men du mâste ha koll pâ allt jämt. Granska dig själv, du kanske har en häst som du älskar över allt annat, hur lätt blir det inte att du blir för snäll/velig.
Jag rider en häst ât en tjej(förutom mina egna). När jag sköter av honom stâr han blickstilla, när ägaren gör det rantar han runt i hela stallgângen!!!-Men gullet dâ, stâ still m.m lâter det dâ typ
Det tar ett tag att fâ rollerna ombytta igen, va bestämd i allt, tyck om era hästar men tillât inte att dom rider runt med er.
Sedan ett tips som jag var tvungen att ta till pâ en häst dâ jag hade typ jättediket Hugo pâ ena sidan och livsfarligt staket pâ andra sidan, inget utrymme alls, jag vâgade inte sätta press för vi skulle ha slagit ihjäl oss. Jag stod still tills han tröttnade helt enkelt, det tog ca 20 minuter, sedan red jag inte den vägen igen.
Jag är väldigt konsekvens med vad som gäller med Yrpa. Springer hon runt (har hänt 1 gång) när jag borstar så höjer jag rösten "Nej" slutar hon inte så blir det ett tag i grimman och ett tydligare "Nej". Fortsätter hon sedan så kan man börja fundera på om det är något hon är rädd för eller om hon bara jävlas. Sällan denna hästen blir rädd dock. Jag vill inte att min häst skall underkasta sig mig, kan hon bita mig så jag får ont så biter jag tillbaka (Fast hon bits inte så det har inte hänt
) Skulle hon mot all förmodan sparka mig så kommer jag sparka tillbaka, det är vad dom hade gjort i hagen och därefter gör även jag. Dock kan jag känna att jag kräver för mycket, typ vid hantering, varför skall jag tvinga henne att stå stilla när hon inte tvingar mig att stå stilla, dessa tankar får jag ta bort från mig själv genom att tänka "hon väger 400 kg, en spark kan döda mig" och då brukar det hjälpa så jag kan sträva efter en mer jämnlik position, hon vet vad hon inte får göra och jag vet att hon är ett levande djur som jag egentligen inte har rätt att tämja.
För att förtydliga så ni inte tror att jag låter henne springa runt pga att jag känner mig elak som har satt henne i fångenskap.
Djur av alla slag, inkl människan har tvång på sig, alla har en mening med sin existens, hästen är människans, likaså hunden, katten, kon osv. I hagen skapar en häst sin rangordning och det måste även vi göra, men då på lika villkor.
Yrpa får INTE dra ifrån mig vid hantering, hon får INTE dra mot gräset när jag leder eller rider henne, lämnar jag hennes box öppen 1 minut för att hämta kraftfodret så skall hon stanna därinne, och det gör hon, det räcker att jag säger "nej Yrpa" i normalt tonläge så gör hon det. Jag står c:a 1 - 1½ timmer per dag och håller på med henne, masserar, smörjer eksem och borstar, hon visar vissa dagar att hon inte vill ridas, oftast genom att vara ovillig vid hantering, rastlös eller mer eller mindre lirkas ut ur hagen, huvudet hänger och hon får en annan blick. Känner jag en dag att jag inte orkar med folk så stänger jag in mig och svarar inte på tilltal, detta är något andra människor respekterar, och därför vill jag respektera Yrpa de dagarna hon känner så, vi tar då oftast bara en promenad eller går ner till ängen och betar, hon kan vara sådan kanske 1 gång i veckan/varannan vecka.
Och ja, jag vill vad som är bäst för henne, självklart, och nej det är inte bra för varken mig eller henne om hon får ta över ledarskapet, hon kommer inte få ta över det heller. Dock är hon lite överarbetad i ledarskapet, ex kan hon inte lämna en människas sida om man har någon som går med när vi är ute och rider (sen om det är jag eller någon annan spelar ingen roll) eller det är klart hon kan, men hon blir då väldigt osäker och fumlig, snubblar och är inte uppmärksam, hon försöker inte ställa sig upp i dessa lägen, men hon blir en annan häst mot vad hon är när det bara är jag och hon som är ute (de dagar hon inte ställer sig upp). Är jag i hagen och pysslar så kommer hon alltid fram och buffar vänskapligt, går jag sedan iväg så följer hon mig, precis så som hon gör med sin kompis Lady i hagen.Sätter jag mig på en sten så håller hon sig i närheten osv.
Vet att min syn på ledarskap kan skiljas från de flestas syn på det, man får aldrig låta hästen ta över. Hon får inte heller ta över från marken, och självklart skall hon inte ta över vid ridningen heller. Hon får INTE ställa sig upp, jag vet bara inte hur jag skall göra med detta för att hon skall sluta. En gång lyckades jag kollra bort henne så hon inte ställde sig upp, så fort hon visade tecken på att ställa sig upp så sa jag "Men Yrpa då, så skall vi inte göra" och drev framåt sakta samtidigt som jag klappade henne. Hon gick 5 - 10 meter och insåg sedan att "f-n, jag skulle ju inte alls gå" Och började studsa igen, samma sak gjorde jag och tillslut tröttnade hon på det och gick, var sedan ute i 1 timme utan att hon ens visade tecken på att ha tröttnat på ridturen. Men nu igår så funkade inte den varianten längre, då skulle hon helt enkelt inte gå, och försökte jag så började hon ställa sig upp.
Hon är liten, 1.28. Men när hon väl ställer sig ordentligt så står hon rakt upp, det känns ofta som om att vi skall tippa bakåt. Det är läskigt, men jag får hellre hästen över mig än att ge mig i det läget. Trots min ryggskada..