Problem m Longering

K

kladdkakor

Hejsan. ;)
Har lite problem med longeringen med min foder shettis.
Såhär är det..
Hon är en väldigt pigg liten ponny, bockar och håller på även när man rider. Men när man longerar är hon ganska seg, förutom när man ska "sätta igång" henne. Då gör hon världens skutt rätt upp i luften och skenar iväg, bockandes... Är ganska van nu och klarar av att hålla i henne, men det är ju inte så jättetrevligt. :crazy:
Sen är det även så att hon kan inte ens trava på en rund volt. :crazy: Ena volthalvan springer hon jättenära mig, linan hänger helt slappt, släpas nästan i marken och jag är jätterädd att hon ska trampa på den. På den andra volthalvan springer hon alldelles för långt ifrån mig och repet drar jättemycket i munnen på henne... :confused:
Är ingen longeringsexpert men skulle uppskatta alla råd! :banana:
mvh ;)

Sv: Problem m Longering

Du måste ju inte longera.. För jag antar att du är tillräckligt liten för att rida den?

Jag tömkör också.

Ja jag kan rida henne, men för lite variation och om jag inte hinner rida kan det ju vara bra att longera.

Och jag frågade inte vad jag kunde göra istället för att longera, utan vad jag kunde göra med problemen... ;)

Det är jättesvårt att lära ut longering så här i text...
Vad har du för utrustning på henne när du longerar? Använder du spö?
Är man själv lung och nogrann brukar problemen lösa sig med tiden när hästen vet vad som förväntas av den, i längden blir det ju obekvämt för den med de ovala volterna t.ex.
Din position i förhållande till hästen är viktig när du longerar, står du lite bakom hästen manar du den framåt, står du lite framför så hämmar du tempot.
För att snabbt komma på rätt spår med longeringen kan du använda en medhjälpare som går/springer bredvid ponnyn för att visa var den ska vara och snabbt kunna korrigera när den gör fel.

Tack för svar! :bow:

Jag har bara träns, hon är lektionsponny egentligen och klubben har inte mycket annat. Jag använder spö ibland, hon är ju väldigt pigg och tycker egentligen inte om spöet.

Tror inte att det går att ha en medhjälpare som springer brevid, då manas hon att springa fortare, så antingen springer hon bara ifrån, eller om hon inte vill springa fort så kickar hon. :crazy: Har hänt ngr gånger när hon segar och jag vill få fram henne, då sparkar hon bakut mot mig och galopperar iväg. :rofl:

Är det bara att öva öva öva, så kanske hon fattar tillslut att om hon springer på en rund volt så drar det inte i munnen? Hon trycker ju inte att det är sådär jättetrevligt...

Mvh. :)

Senast ändrad av en moderator:

Finns det kapson kan du ju prova med det. Hur drar du longeringslinan genom bettringarna? Det finns flera olika sätt, kanske kan du hitta ett sätt som passar ponnyn bättre? Använder du delta tycker jag att du ska sluta med det. Du kan även använda "gummisnoddar" för att hjälpa ponnyn att arbeta rätt, du ska inte "dra ihop henne" i någon onaturlig ställning men det kan hjälpa för att hon inte ska få för stor frihet till att bocka eller slå med huvudet.
Eftersom det inte fungerar med medhjälpare och hon inte gillar spö kan du använda den lösa änden av longeringslinan för att "mota ut" henne på spåret igen när hon tvärar in mot dig.'
Jag är säker på att det löser sig med lugn och regelbunden träning, det kan kännas lite hopplöst ibörjan ibland innan hästen fattat vad det går ut på. Ge massor med beröm när hon gör rätt så hon vet vad som är bra och så hon tycker att det är kul! sluta alltid träningen när det går bra. :)

Finns ingen kapson. :/ Jag har linan genom bettringen, över nacken och sedan fast i bettringen på andra sidan.

Ska prova det med att mota ut henne med linan, hon kan bli jättesur på mig eller så kan det funka. :p :rofl:

Hur menar du med "gummisnoddar"?

Mvh :)

"gummisnoddar" är långa elsatiska inspänningstyglar som man kan fästa och använda på många olika sätt, kostar inte så mkt att köpa. Man kan använda det för att hästen inte ska gå för högt/lågt med huvudet. Kolla på nätet eller i hästsportbutik, kallas även för "halsförlängare" :crazy:

Ok. :) Men då har man väl sadel, och fäster den i typ... sadelgjorden? Funkar det på shettis också? :p

jag skulle ta in henne på en mindre volt, så du kan får lite enklare att kontrollera henne.. sen skulle jag träna på att hästen går ut när du går mot den, alltså att hon hela tiden går undan för dig, då kommer hon tillslut att gå så långt ut som du vill hela tiden.. och glöm inte av att vara bestämd, på ett vänligt sätt.

hoppas du fattade något, det är ju så svårt att förklara i textform!

Tja, som sagt, man kan prova sig fram och fästa på många olika sätt. Sadel, longergjord, sele... bara att prova dig fram till något som fungerar på din ponny! :)
Personligen tycker jag att man ska minimera utrustning och tvång... Har du provat att löslongera någon gång? Det är jättekul!!! Då behöver du en liten inhängnad som är rund eller kvadratisk, du "styr" hästens tempo med ditt kroppsspråk och byter varv på samma sätt. Våran lilla ponny älskar det och ser det som den roligaste leken! Det lade grunden för våran longering...

Gud va kul att du rider din shettis, jag gör samma sak!:banana:
Får man se bilder?:angel:
Har också longeringsproblem med min tös, jag skapade en tråd om det för ett tag sen, jag länkar den här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=743358

är kanske inte riktigt samma problem men du kanske kan få nått tips iaf:)

Äntligen hittat ngn :bow:
Finns ju typ ingen här som rider shettis fortfarande ... Men dom är ju så goa :love: Kör du din också?

Här är min älskling :love:
Matildav12.jpg

matilda2.jpg

matilda1.jpg

Ursäkta dom dåliga bilderna, och min sits :crazy: Skicka bilder på dig och din ponny! (:

Tack :) Ska kolla in tråden :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

okej. :)

Släpper henne i manegen ibland, men det är mest för att hon ska få springa av sig... Kan kanske dela av manegen ngn gång och prova. :idea:

Nej hon är tyvärr inte körd. Hon är jätte bakskygg och jag har inte fått tag på någon som har kunnat hjälpa mej:( Så det är tur att jag fortfarande kan rida på henne.
Hur hög är din shettis och hur lång är du? Rider du mycket eller bara någon gång ibland?

Här kommer bilder på oss:)
Efter en ridtur:
J3.jpg

Barbacka:
jasmin2.jpg

jasmin1.jpg

Ska försöka fixa nya bilder någon dag:)

Nej vad söt :love:

Hon är 101 cm hög, jag är 150 (är skitkort för min ålder xD Alla andra i min klass är typ 160-170 :angel: Fast det är rätt bra om man vill rida ponny :rofl: )

Det är bara min foderhäst egentligen, ridskolan äger henne, så jag rider/kör/longerar (om det går :p) henne bara 3 ggr i veckan, resten går hon ridlektioner på klubben.

Hur hög är din shettis och hur lång är du? :) Vad heter h*n? :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Ridaranka
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 104
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV