Problem i dressyr

B

Båbbe

Vet inte riktigt var tråden hör hemma, men eftersom det handlar om en islandshäst så chansar jag här!

Har precis köpt ny häst (ridit honom 3 dagar hittills). Hästen är välutbildad och en säker passhäst med många meriter. Jag har de första 2 dagarna ridit ut och det har känts bra. Han är välbalanserad och lättväxlad i 4 gångarter. (rider inte pass ännu eftersom jag inte kan) Idag red jag lite mer skrittdressyr på böjt spår. Han känns lite konstig och jag vill gärna ha lite råd om hur jag ska träna honom!

Han "knuffar" hela tiden över mig på vänster sida. I vänster varv sitter jag alltså väldigt mycket inåt - i höger varv "knuffas" jag utåt. Han vill dessutom gärna glida utåt i höger varv - går alltså hellre aningens sidvärtes snarare än rakt fram. Han vill gärna bita fast i vänster sida och hålla emot där.

Han är villig och vill gärna stressa iväg framåt framförallt i skritt. Jag har testat att rida honom "akademiskt" och det gick inte alls. Måste göra halt (vilket jag i och för sig kan göra utan tyglar) var 5:e meter ifall han alls ska lyssna.... :crazy:

Min teori är att han inte jobbar tillräckligt med vänster bak. Eller kan det vara något annat? Dags för en kiropraktor kanske?

Sv: Problem i dressyr

Att låta kiroprakter eller equiterapeut kolla hästen är säkert bra.

Kan han länga överlinljen och söka sig framåt/nedåt på rakt spår, "suger"han bettet ? Träna detta först så att han kommer ner i varv. Tar nog mer än en gång, (vad jag förstår hade du bara ridit honom 3 gånger)

Stretcha sidorna från marken.
Hur gör du när du rakriktar honom ??

Rakrikta är inget problem. Han är mycket rak så det är bara att sitta upp och ta tyglarna typ.

Hästen är väldigt välriden och kan länga sin överlinje ordentligt utan problem. Trampade redan igår fint under sig och har näsa i backen som lägst. Jodå han suger bettet vid alla tillfällen utom när han "biter sig fast".

Vet inte hur man stretchar från marken riktigt så jag tror inte jag törs prova det på egen hand tyvärr.

Låt en hästtandläkare kolla tänderna.
Att bita sig fast i ena sidan kan vara ett tecken på att hästen av någon anledning försöker skydda munnen på den sidan.
För han har inte en historisk orsak - något som hänt tidigare när det gäller munnen? (Vargtänder som krånglat osv).

Det är ett gammalt problem - han är kollad av tandläkare. Inget fel.

Jag skrev det mest för att jag undrade om det hörde ihop med något muskelfel eller så. Det är egentligen inte munnen han "biter fast i" utan hela vänster sida. Man får loss det med skänkeln, inte handen.

Du har säkert koll på läget.
Men bara en kommentar. Har hästen ett problem i munnen och skyddar sig, så förstärker man ju bara problemet om man "tar loss" bettet med handen - blir en ond cirkel. Och ett problem i munnen kan yttra sig i kroppen också - tex spänningar i munnen eller förstärka svag/stark sida.
(Därmed menar jag inte att det skulle vara så med din häst)

Senast ändrad:

Ja och om du läser mitt tidigare inlägg så skrev jag att man INTE tar loss det med handen utan snarare med skänkeln...

Efter tre dagars ridning...jag skulle ge hästen mer TID. Kravlös ridning ett tag så ni lär känna varandra först. Naturligtvis ska man kolla upp med veterinär/kiropraktor/equiterapeut om man misstänker att hästen har ont någonstans, men efter blott tre dagars ridning skulle jag nog hitta all världens fel på vilken häst som helst..
Det tar tid innan en ny häst har acklimatiserat sig med ny ägare/ryttare/stall/stallinnevånare/hagar... - och jag är övertygad om att ingen ridning funkar till 100% så tidigt..

En häst som är rakriktad har en ryttare som sitter mitt över hästen, sålunda är din häst inte rakriktad. Det är ryttarens jobb att hålla hästen rak, det gör du i varje sekund du rider. Du får helt enkelt kämpa för att sitta kvar mitt över honom, att inte låta honom skjuta dig åt vänster. Det är inget onormalt, alla hästar bullar åt endera hållet, frågan är bara om ryttaren låter dem bestämma... ;-) Försök rida från bäckenet, och strunta i tyglarna. Kan vara bra att blunda medan man försöker få in känslan av hur man kommer "upp" på hästen. Korrigeringarna gör du främst i kroppen mellan knä och bh-band.

Lycka till med hästen!

Båbbe skrev:
Ja och om du läser mitt tidigare inlägg så skrev jag att man INTE tar loss det med handen utan snarare med skänkeln...
Man kunde tolka inlägget som att om man "får loss" hästen med skänkeln så innebär det att det inte är problem med munnen och så är det ju inte alltid. Därav min kommentar.
Sedan såg jag att jag skrivit fel i ett inlägg -
"spänningar i munnen" - spänningar i käke och nacke ska det vara...

Senast ändrad:

Jag håller på att göra en sida med ridtips och fel som kan uppstå och hur man löser dem och har tagit en massa bilder för att bättre kunna förklara vad jag menar.
Denn bild visar överdrivet tydligt problemet du snackar om.
http://www.islandshast.se/ridbilder/sittasnett.jpg

Tänk dig hästens mage som en badboll, den måste vara mitt under ryttaren hela tiden, men problemet är att hästen älskar att kasta med sin bål hit och dit. Ryttarens jobb är att hålla badbollen stilla i mitteln. På bilden har badbollen glidit åt vänster, ryttaren måste alltså föra över badbollen åt höger och det kräver en del muskler.
Bra sätt att tänka är att man liksom måste knycka till med höften för att hålla sig mitt på.
Ägna en lektion åt vardera övning:
rid på volt, använd ditt lår för att putta ut magen, bya varv ofta och används statisk spänning i en minut i taget eller så länge du orkar, vila emellan och byta varv ofta. Var gång du vilar så skapar ditt nervsystem nya vägar vilket gör det lättare och lättare att utföra detta.

Tänk dig att dina ben ska vara som en hästsko runt hästens kropp, oavsett om hästen sänker en rygghalva så ska inet du följa med ner på den sidan utan du ska vara kvar med rumpan där du vill att hästen ska gå, på min bild måste jag lyfta höger skinka tex.

Det finns hästar med magen i mitteln av sig själv med vilken klantryttare som helst, , såna där lättridna saker , men det beror på att de har så attans sänkt rygg att ryggraden inte längre tillåter nån rotation (tornutskotten låser då fast sig med varandra). Lättare att rida på men man mister swungen, får lättare kissingspines och kotledsinflammation och tråkig gång i största allmänhet.
Så du ska vara glad över att han skjuter runt dig lite, då finns det hopp för honom. En häst som inte gör det med en ryttare av din klass är i rätt dåligt skick rörelsemekaniskt sett.

Senast ändrad:

Bilden är inte helt komplett.
Magen på hästen "badbollar" inte ut på sidan så som du beskriver.
Jag förstår precis vad du menar, men det syns bäst på en "banan"-häst.

För att kunna göra riktigt bra och instruktiva ridbilder, så behöver man kassa och sneda hästar.
Gärna med dålig hals-ansättning, det syns bäst då.
Du får väl ta och låna några ök någonstans.
Eller ta emot något renoveringsobjekt.

Båbbe skrev:
Min teori är att han inte jobbar tillräckligt med vänster bak. Eller kan det vara något annat? Dags för en kiropraktor kanske?
Min teori är att du just har haft ryggskott och skulle behöva gå till en Naprapat.

Hästen går som ryttaren sitter.
Behandla en ryttare med ryggskott.

Men man kan inte behandla hästen i stället, det hjälper liksom inte.

Jo den bollar ut så som jag beskriver men jag har svårt att släppa fram allt det där, det har blivit en naturlig del att hålla in det, jag har svårt att släppa det helt. Men om det inte framgår tydligt nog så har jag ännu värre (jo det är möjligt... :-)

rid på volt, använd ditt lår för att putta ut magen,

Djurjouren, kunde du inte varit tydligare med att det var HÄSTENS mage du menade :eek:. OJ vad jag inte fick ihop den rörelsen :rofl:

Båbbe, jag tror Inte_Ung har rätt. Det kanske är du snarare än hästen som behöver nåt slags kotknackare. När jag red i dag kom jag att tänka på ditt inlägg, för min häst gick precis som du beskriver. Jag kände bara ena sittbenet hur jag än bar mig åt.

Så kom en kompis fram till paddocken och frågade stillsamt: "Hur sitter du egentligen? Du ser ut som en motorcyklist i innerkurva". Hon tittade på mig några minuter till, sen kom hon in och drog LITE i sadeln åt ena hållet, samtidigt som hon drog LITE i mig åt andra hållet - och klonk, där var båda sittbenen nere och hästen suckade tacksamt och sänkte huvudet :o

Är hästen inte helt jämnstark i båda sidorna "slänger"/puttar den gärna över en på den starkare sidan, speciellt på böjt spår och i lättridning i trav. Då gäller det dels att träna ändamålsenligt (så hästen blir jämnstark) och så gäller det att sitta mitt över hästen (som inte alltid blir mitt i sadeln på böjda spår).
Så låter det som du skall lära känna din häst lite bättre, det tar tid attt komma underfund med vad hästar har för knep för sig.
Att börja med ryggskott är ju inte precis att börja på plus heller. Jag tror inte det är hästen som är sned. Se till så du är rak och ok i ryggen först. Och träna vidare!
Lycka till!

/Malin

Hrmm det kan vara en helt riktig analys! :o Jag är lite försiktig med att ta i med ryggmusklerna även om jag inte har ont för det mesta längre. ;) Sedan märkte jag idag att jag spänner vänster vad hela tiden när jag rider... Förmodligen har detta en del att göra med utfallet. :o :p

Idag var mina föräldrar (totalt okunniga) + en digitalkamera på plats också. För att sammanfatta bilderna var det väldigt suddiga hästben och katastrofal ryttarinsats - ska boka lektion för instruktören i stallet så fort som möjligt för vi (läs jag) behöver hjälp! :crazy: :eek: :D

Senast ändrad av en moderator:

En häst i stallet skuter över mig på vänster sida, enligt tränaren så skulle jag då rida igång vä bak(han bär sämre vä bak)
Jag provade en del men halvdåligt resultat.

Kruxet var att hästen lutar åt höger och för att kompensera balansen så skjuter han mig åt vänster.
Det som funkade för mig var att istället strunta i vänster sidan och rida mera på höger. När han flyttade över vikten till höerbak så rätade han upp sig och fick även med vänster bak.

Det kanske är så det fungerar men för mig var det lite an Aha grej, jag har innan försökt rida igång vänster :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar